Testy i badania

ZASTOSOWANIE W PRZEMYŚLE – czytaj

 

TEST nr 1 : 562 KM BEZ OLEJU W SILNIKU

1. Pomiary ciśnienia sprężania i analizy spalin przed i po 2124 km od momentu aplikacji Ceramizerów®:

Pojazd: Honda Civic: nr rej. WF85817 rok produkcji 1992, przebieg: 181350 km Nr silnika: D15B26834351 Typ: D15B7 (1.5i 16V), pojemność: 1493 cm3 moc: 75 kW (101KM przy 5900 obr/min oraz 124 Nm przy 5000 obr/min), instalacja LPG.

Pomiary odbyły się w CHMS Jacek Chojnacki, ul. Pruszkowska 32, 05-830 Nadarzyn. Do pomiarów ciśnień sprężania użyto przyrząd SPCS 15 , do analizy spalin analizator typ: TecnoTest mod. 481.

 

Pomiary ciśnienia sprężania:

  • Dnia 18.10.2007 przy przebiegu 181350 km przed aplikacją Ceramizerów® dokonano pomiarów ciśnienia sprężania.
  • Dnia 06.11.2007 przy przebiegu 183474 km po 2124 km od aplikacji Ceramizerów® (2 dozy do silnika i 1 doza do skrzyni biegów) dokonano pomiarów ciśnienia sprężania.

Wyniki pomiarów:

   

Aplikacja Ceramizera® / przebieg [km]I cylinder

[bar]
II cylinder

[bar]
III cylinder

[bar]
IV cylinder

[bar]
0 km / przebieg 18134111,58,55,59,0
2124 km / przebieg 18347413,5131313,5
Wzrost procentowy13 %53 %136 %50 %

Największy wzrost (aż o 136 %) ciśnienia sprężania uzyskano na 3 cylindrze , tj. z 5,5 bar do 13 bar.

Ciśnienia sprężania przed aplikacją ceramizerów® na 3 cylindrach były poniżej 10 bar, świadczy to o dużym zużyciu silnika. Ceramizer® spowodował wzrost i wyrównanie ciśnień sprężania do nominalnych na wszystkich cylindrach, tym samym regenerację silnika.

Analiza spalin przed i po 2124 km od momentu aplikacji ceramizerów® wykazała spadek toksycznych składników spalin, tj. spadek tlenku węgla (CO) o 17 %, spadek węglowodorów (HC) o 20 % oraz spadek dwutlenku węgla (CO2) o 3,6 %.

     

Przed (przebieg 181341 km)Po 2124 km (przebieg 183474 km)
Obroty biegu jałowego1080 RMP920 RMP
CO1,731,43 (zmniejszenie o 17 %)
CO219,919,2 (zmniejszenie o 3,6 %)
HC200160 (zmniejszenie o 20 %)
O200

Zaobserwowano zmniejszenie obrotów biegu jałowego z 1080 obr/min do 920 obr/min i jednocześnie wyrównanie pracy silnika.

Zaobserwowano zmianę koloru elektrod świec na jaśniejszy, co sugeruje zmniejszenie “apetytu” na olej.

 

   .

Po pomiarach przy przebiegu 183474 km zlano olej i uruchomiono silnik (bez oleju) na biegu jałowym w celu wykluczenia ewentualnych defektów przed właściwym testem jazdy bez oleju.

 

Silnik pracował na biegu jałowym łącznie 30 minut bez oleju – 3 x po 10 minut z 15 minutowymi przerwami.

Następnie zalano olej i dodano 1 dozę Ceramizera® do silnika.
Pojazd przejechał jeszcze 1108 km z olejem w silniku. Łącznie przejechano 3240 km z dodatkiem Ceramizera® w oleju (co jest wystarczającym przebiegiem do utworzenia warstwy ceramicznej), przystąpiono więc do testu jazdy bez oleju.

 

2. Test jazdy bez oleju

Dnia 14.11.2007 przy przebiegu 184582 km (3240 km od momentu aplikacji Ceramizera®) przystąpiono do testu jazdy bez oleju w warunkach drogowych przy temperaturze zewnętrznej powietrza wynoszącej średnio +1ºC.

 

Rozgrzano silnik do temperatury roboczej a następnie zlano olej.

 . .

Silnik został uruchomiony i około godziny 10-tej pojazd wyruszył w trasę Nadarzyn (koło Warszawy) – Katowice (Spodek) – Nadarzyn.

.  

Dokładny przebieg trasy jazdy bez oleju: E67: Nadarzyn-Mszczonów-Rawa Mazowiecka- Piotrków Trybunalski- E75: Kamieńsk-Częstochowa-Koziegłowy-Siewierz- droga 86 Będzin- Katowice (Spodek) – Będzin- E75: Siewierz Koziegłowy-Częstochowa-Kamieńsk-Piotrków Trybunalski- E67: Rawa Mazowiecka-Mszczonów-Nadarzyn.

Przebieg testu cały czas obserwowali między innymi redaktorzy gazet: Motor, Super Express i telewizje: TVN Turbo oraz Redakcja Programu Motokibic TV – programu emitowanego w TVP3 Katowice.

.

Rozbiórka silnika wykazała normalne zużycie panewek korbowodowych (dla silnika o przebiegu ponad 180 tys. km), zużycie to nie wykraczało ponad normę pomimo przebiegu 562 kilometrów po zlaniu oleju.

. .

.

Wyniki testu:

  1. Pojazd przejechał 562 kilometry po zlaniu oleju z silnika w ruchu miejskim (5%) i poza miastem (95%).
  2. Temperatura silnika podczas testu utrzymywała się w normie.
  3. Auto przemieszczało się ze średnią prędkością 90 km/h, chwilami uzyskiwano prędkość – 120 km/h.
  4. Silnik był zasilany na przemian benzyną i LPG (co tym bardziej pogłębiało ekstremalne warunki pracy silnika).
  5. Pomimo kilku godzin (w sumie około 7 godzin) jazdy w ekstremalnych warunkach, silnik pracował wciąż sprawnie i nie stwarzał problemów w eksploatacji pojazdu.
  6. Wciąż sprawny i funkcjonujący silnik został zdemontowany i przekazany do oceny stanu powierzchni par tarcia.
  7. Zużycie panewek korbowodowych nie wykraczało ponad normę pomimo ekstremalnej próby jakiej poddany został silnik.

Wynik testu 562 km jazdy po zlaniu oleju z silnika potwierdza skuteczne działanie preparatu Ceramizer® w zabezpieczaniu silników przed zużyciem i prezentuje jego unikalne właściwości. Mocno chcemy podkreślić że celem testu było zbadanie wpływu ceramizera® na zabezpieczanie powierzchni tarcia (w żadnym wypadku celem testu nie było wykazanie iż można jeździć bez oleju i jest on zbędny). Olej został zlany aby stworzyć niecodzienne, ekstremalne warunki pracy silnika. Ze względu na ekstremalność testu stanowczo odradzamy wykonywania podobnych testów na własnym pojeździe.

Artykuły o teście:

 

TEST nr 2 CZĘŚĆ 1: JAZDA BEZ OLEJU W TELEWIZJI TVN7 (PROGRAM “NA OSI”)

W programie motoryzacyjnym „Na osi” nadawanego przez telewizjęTVN 7 prezentowane były Ceramizery® oraz test 300 km jazdy bez oleju w silniku.

Na początku testu dokonano pomiarów obrazujących stan silnika (ciśnienia sprężania w cylindrach), po czym zastosowano Ceramizery® do jednostki napędowej.


Ponowne pomiary silnika po przejechaniu 2000 km od momentu aplikacji Ceramizerów® wykazały wzrost ciśnień sprężania co świadczy regeneracji silnika.
Następnie w celu wykluczenia ewentualnych defektów przed właściwym testem jazdy bez oleju – spuszczony olej i silnik pracował bez oleju na biegu jałowym około 30 min, po czym zalano olej i zaaplikowano kolejną dozę Ceramizera®.
Gdy pojazd przejechał kolejne 1000 km ostatecznie przystąpiono do ekstremalnej próby. Spuszczono olej z silnika i użytkowano pojazd w jeździe miejskiej i poza miastem.
Po około 300 km jazdy bez oleju w silniku, zakończono test.

Badania diagnostyczne silnika po tym etapie wykazały, iż ciśnienia sprężania i ciśnienie oleju w pompie olejowej dzięki zastosowaniu ceramizera® pozostały nie zmienione, mimo 300 km jazdy bez oleju w silniku ! Sprawny silnik jest nadal normalnie eksploatowany.

Przebieg od momentu aplikacji Ceramizera®
I cylinder [bar]II cylinder [bar]III cylinder [bar]IV cylinder [bar]
0 km12,512,012,011,5
200 km i 0,5 h pracy bez oleju na biegu jałowym12,512,411,813,0
3000 km13,112,312,413,7
Wzrost procentowy4,8%2,5%3,3%19,1%

Wynik testu jazdy bez oleju w silniku potwierdza skuteczne działanie preparatu Ceramizer® w zabezpieczaniu silników przed zużyciem oraz przedstawia unikalne własności Ceramizerów®, jednak ze względu na ekstremalność testu stanowczo odradzamy wykonywania podobnych prób na własnym pojeździe.

TEST nr 2 CZĘŚĆ 2: PRACA SILNIKA BEZ OLEJU W TVN TURBO

Silnik testowanego Poloneza który w 2005 roku przejechał 300 km bez oleju w silniku, wciąż dalej pracował mimo ekstremalnej próby jakiej został poddany. Zalano więc do niego olej, dodano kolejny Ceramizer® i pojazd przez następne 8 lat służył do przewożenia sprzętu budowlanego.

W 2013 roku wraz z telewizją TVN Turbo dokonano testu ostatecznego. Zlano z silnika olej, zdjęto miskę i na biegu jałowym (“luzie”) uruchomiono silnik.

Silnik wytrzymał bez oleju 3 godziny 35 minut co jest równoznaczne około 172 000 obrotów wału korbowego. Łączny wynik testu bez oleju to w silniku 300 kilometrów i dodatkowo 3 godziny 35 minut na biegu jałowym.

TEST nr 3 : JAZDA BEZ OLEJU – NOWY TEST (2018 ROK).

TEST nr 4 : TEST PRACY SILNIKA BEZ OLEJU (CHINY).

Pojazd: Suzuki (zasilanie benzynowe)
Numer rejestracyjny: Liao B 88A77
Rok produkcji: 2008
Przebieg: 143 342 km
Silnik: K14 pojemność skokowa: 1372cc
Moc: 67 kilowatów
Miejsce testu: prowincja Liaoning, Dalian, Xigang
Użyta aparatura badawcza: manometr do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach

I ETAP TESTU

Pierwszym etapem testu było zmierzenie ciśnień sprężania przed i okolo 2000 km po zastosowaniu Ceramizerów®.

  • Pomiar ciśnienia wykonany przed zaaplikowaniem Ceramizerów®, wykonano dnia: 25.03.2012 przy przebieg: 140.240 km
  • Pomiar ciśnienia około 2000 km po zaaplikowaniu Ceramizerów®, wykonana dnia: 05.04.2012 przy przebiegu: 142.240 km

Uzyskane wyniki:

Zastosowanie produktu/przebieg1 cylinder2 cylinder3 cylinder4 cylinder
140240 km11,5109,511
Po przejechaniu 2000 kilometrów/142240 km13131313
Wzrost ciśnienia w cylindrze:13%30%37%18%

Zanim dodano preparaty Ceramizer®, ciśnienia sprężania w cylindrach 1, 2, 3, 4 były nierówne. Zastosowanie Ceramizerów® podniosło i wyrównało ciśnienia do 13 barów (średnio o 24%). Ceramizer® uszczelnił i przywrócił sprawność w układzie tłok-cylinder.

II ETAP TESTU

Aby ocenić skuteczność Ceramizera® w zabezpieczaniu silnika przed zużyciem – wykonano próbę pracy silnika bez oleju. 

Silnik przepracował bez oleju w sumie 30 minut (3 razy po 10 minut z 15 minutowymi przerwami). Zanim przeprowadzono test, samochód przejechał z zaaplikowanym Ceramizerem® CS (w ilości dwóch doz) w sumie 3100 kilometrów, co jest dystansem wystarczającym, by na powierzchniach ciernych powstała odpowiednia warstwa metaloceramiczna.

Data: 16.04.2012, temperatura zewnętrzna + 18oC – z misy olejowej spływa już olej silnikowy. 

.

 

.  

Równo o godzinie 11:00 samochód testowy jest już pozbawiony oleju smarnego.

.

Godzina 11:30 – uruchomiony silnik pracuje bez oleju smarnego.

Po 30 minutach pracy silnika bez oleju, potwierdzono ochronny wpływ Ceramizera® na jednostkę napędową dzięki unikalnym właściwościom preparatu. Wciąż sprawny i funkcjonujący silnik został zdemontowany i przekazany do oceny stanu powierzchni par tarcia. Zużycie panewek korbowodowych nie wykraczało ponad normę pomimo ekstremalnej próby jakiej poddany został silnik.

.  

.

Podsumowanie: 

  1. Ciśnienia sprężania po zastosowaniu Ceramizerów® wzrosły średnio o 24 %, co świadczy o regeneracji silnika.
  2. Praca silnika bez oleju przez 30 minut nie zniszczyła powierzchni tarcia – co świadczy o powstaniu ochronnej warstwy ceramiczno-metalowej na powierzchniach tarcia.

 

TEST nr 5 : REGENERACJA SILNIKA PRZY UŻYCIU CERAMIZERÓW®, WPŁYW NA DYNAMIKĘ POJAZDU.

Badania zostały wykonane w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie, a testowane auto to Daewoo Nexia.

Pojazd: Daewoo Nexia
Przebieg silnika:179tys 407km

25.03.2004
Odbyła się pierwsza wizyta w PIMOT, dokonano pomiarów ciśnień końca sprężania (obrazujących stan silnika) oraz dynamiki pojazdu (rozpędzanie auta od 60 do 140 km/h na V biegu). Następnie zastosowaliśmy Ceramizery® do silnika i skrzyni biegów.

.  

14.04.2004

Po przejechaniu 2654 km (od momentu użycia Ceramizerów®) ponownie zostały dokonane pomiary.

Pomiar ciśnień końca sprężania przy otwartej przepustnicy wykazał wzrost i wyrównanie do wartości nominalnych ciśnień we wszystkich cylindrach. Uzyskano maksymalny wzrost o 1,8 bar, czyli o 16,3% ciśnienia końca sprężania na IV cylindrze, ujmując to inaczej silnik praktycznie powrócił do fabrycznego stanu. Dokładnie obrazują to zamieszony poniżej wykres i tabela.

Data wykonania pomiarówStan licznika [km]Przebieg od momentu aplikacji Ceramizerów® [km]I cylinder [bar]II cylinder [bar]III cylinder [bar]IV cylinder [bar]
25.03.2004179407012,212,111,611
14.04.2004182061265413,213,012,912,8
Wzrost procentowy8,2%7,4%11,2%16,3%

Dzięki zastosowaniu ceramizerów® uzyskaliśmy również 9,9% wzrost dynamiki pojazdu przy rozpędzaniu od 60 do 140 km/h na V biegu.

Data wykonania pomiarówStan licznika [km]Przebieg od momentu aplikacji Ceramizerów® [km]Droga [m]
25.03.200417940701622
14.04.200418206126541460
Skrócenie drogi rozpędzania o:162 m

Dodatkowa opinia od właściciela (data otrzymania opinii 18.03.2006)

Jako były posiadacz testowanej Nexi u Państwa w PIM-ocie, chciałem opisać dalsze wrażenia z użytkowania auta.
Zachowanie auta po dolaniu środka (przebieg około 180 tys.) jest opisane na Państwa stronie. Auto sprzedałem z przebiegiem 260.000 km. Równoczesnie zaaplikowalem ceramizer do skrzyni biegów. Wracając do silnika w późniejszym etapie nie brał oleju WOGÓLE. Cichutko pracował i dobrze przyśpieszał. Nie dolewałem po zastosowaniu ceramizera żadnych innych środków. Auto bylo eksploatowane dalej na półsyntetyku, a wymiany oleju wykonywane co 8-9 tys km. Kompresja silnika przy 230.000 km była wręcz identyczna jak po zastosowaniu Ceramizera® przy 190.000 km. Niestety nie dysponuje wydrukiem (było to robione u znajomego podczas godzin pracy serwisu). Auto dalej służy kolejnemu właścicielowi bez problemu. Cały czas eksploatowane na gazie i robi miesięcznie około 4000-5000 km. Dziennie auto jeździło 2-5 godzin czasem bez wyłączenia silnika. Przy obróbce preparatem zastosowałem źle zrozumiawszy bardziej wnikliwą od zalecanej 🙂 Otóż pierwsze 1000-1200 km nie przekraczałem 2800 obrotów. Być może to spowodowało lepsze osiągnięcia preparatu.

Co do skrzyni biegów : nie wchodził za bardzo 2 i 3 bieg. Po zalaniu preparatu (2 dozy) i zastosowaniu się do zaleceń – biegi zaczęły wchodzić delikatnie po przejechaniu około 200-300 km, później zrobiło się perfekcyjnie po 1000-1200 km. Przed dodaniem preparatu zmieniłem olej w skrzyni nie dodając żadnych innych preparatów. Przyznam się szczerze, że przy 230.000 km zmieniłem sprzęgło, ale poza bardziej elastycznym pedałem sprzęgła nie zaobserowałem poprawy 🙂 Wniosek, że ceramizer pomógł. Spuszczony olej ze skrzyni okazał się w miarę swieży i czysty. Jak później się dowiedziałem poprzedni właściciel też go zmieniał. Odpada tu więc możliwość wpływu nowego oleju. Ceramizer zaaplikowałem do skrzyni przy przebiegu około 195 tys km.
Pozdrawiam Mariusz

TEST nr 6 : CERAMICZNA REGENERACJA SILNIKA, WPŁYW PREPARATU NA MOC.

Przeprowadzono na hamowni
Pojazd: Honda Civic 1.6 16v z 1991 roku
Przebieg silnika: 234tys 683km
Nr rejestracyjny: WI 92009

Zastosowano preparat Ceramizer® do silnika i do skrzyni biegów.
Olej wymieniono wcześniej na około 1500 km przed zastosowaniem Ceramizera® przy przebiegu 233050 km.
Pierwszy pomiar wykonano przed zastosowaniem Ceramizera® – przy przebiegu 234683 km.

Drugi pomiar wykonano po zastosowaniu Ceramizera® i pokonaniu około 1400 km – przy przebiegu 236083 km.

Rezultaty:

1. Maksymalny wzrost o 3 kG/cm2 czyli o 26,3 % ciśnienia końca sprężania uzyskano na 3 cylindrze.
2. Wzrost do wartości nominalnych i wyrównanie ciśnienia końca sprężania we wszystkich cylindrach, inaczej ujmując uzyskano powrót ciśnień sprężania silnika do praktycznie fabrycznego stanu nowego silnika.
3. Wzrost maksymalnego momentu Nmax o 3 Nm (wpływającego na dynamikę pojazdu).
4. Wzrost mocy Pmax o 2 PS (wpływającej na dynamikę pojazdu).

Wykresy momentu obrotowego N i mocy P w funkcji obrotów silnika:

Zestawienie ciśnień końca sprężania (po lewej przed zastosowaniem ceramizera® po prawej po zastosowaniu):

Nr cylindra:IIIIIIIV
Przed aplikacją Ceramizerów®12,312,811,411,5
Po 1400 km od aplikacji Ceramizerów®

14,114,014,414,4
Wzrost procentowy14,6 %9,4 %26,3 %25,2 %

TEST nr 7 : WPŁYW CERAMIZERA® NA MOC SILNIKA.

Pojazd: BMW 330 D z 2000 roku
Przebieg silnika: 270 tys. km.

Nr rejestracyjny: AA-VM 746

Zastosowano 2 Ceramizery® do silnika i uszlachetniacz do paliwa (który wyeliminował nieprawidłowości pracy wtryskiwaczy). Po przejechaniu 3782 km od momentu aplikacji

Ceramizerów® – silnik uzyskał na hamowni następujące wyniki:

  • Wzrost mocy maksymalnej o 4,66%, czyli o 7,7KM (5,7kW).
  • Wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 3,2%, czyli o 13 Nm.
  • Zwiększenie elastyczności i dynamiki silnika – wynika to z przesunięcia charakterystyki momentu na niższe obroty.

Wzrost mocy i momentu został uzyskany w całym zakresie mierzonych obrotów silnika a przy 2800 obrotach na minutę uzyskano największy wzrost mocy – 9KM i największy wzrost momentu obrotowego – 24Nm.

TEST nr 8 : WPŁYW CERAMIZERA® NA PARAMETRY OLEJU.

Ceramizer® nie zmienia fizykochemicznych i reologicznych parametrów oleju, czyli jest neutralny wobec oleju.

Potwierdza to ekspertyza INSTYTUTU TECHNICZNEGO WOJSK LOTNICZYCH NR 6/55/08 (format PDF).
W praktyce oznacza to, że Ceramizer® można stosować do każdego oleju korzystając jednocześnie z parametrów, które posiada zalecany dla danego mechanizmu olej.

Eksperyza NR 6/55/08: 

1. PODSTAWA PRAWNA

Zlecenie z dnia 2008.01.29 z firmy „VIDAR”, 00-717 Warszawa ul. Czerniakowska 58.

2. PRZEDMIOT PRACY

Badania oleju silnikowego Orlen Classic SJ/CF 15W/40 z preparatem „Ceramizer®/”Pan Mechanik” oraz oleju silnikowego Orlen Classic SJ/CF 15W/40 bez preparatu w uzgodnionym zakresie.

3. CEL PRACY

Ocena wpływu preparatu „Ceramizer®/”Pan Mechanik” na podstawowe właściwości fizykochemiczne oleju silnikowego.

4. CZAS I MIEJSCE REALIZACJI PRACY

02.02.2008 r. – 10.03.2008 r.
Zakład Materiałów Pędnych i Smarów (Z-55) ITWL.

5. PRZEBIEG PRACY

Zakres badań został uzgodniony ze Zleceniodawcą pracy (tablica 1). Próbki do badań dostarczył Zleceniodawca. Preparat do oleju wprowadzono w ilości przygotowanej przez Zleceniodawcę.

Olej z preparatem został poddany mieszaniu z wykorzystaniem mieszadła wolnoobrotowego (około 200 obr/min) przez czas 3 godzin w temperaturze około 60oC.

Numery próbek:

  • olej silnikowy – 0039-08
  • olej silnikowy z dodatkiem – 0040-08

Tablica 1.

Lp.Nazwa oznaczeniaMetoda badania
1Lepkość kinematyczna w temperaturze 100oCPN-EN ISO 3104:2004
2Zawartość stałych ciał obcychPN-C-04089:1958
3Oddziaływanie korozyjne na miedź w temperaturze
100oC w czasie 3 godzin
PN-EN ISO 2160:2004
4Właściwości przeciwkorozyjne w roztworze soli
w czasie 24 godzin
PN-C-04082:1981
5Liczba kwasowaPN-C-04049:1988
6Pozostałość po koksowaniu (metoda mikro)PN-EN ISO 10370:1999

Wyniki badań przedstawiono w tablicy 2. Uzyskane wyniki badań odnoszą się wyłącznie do badanych próbek.

Tablica 2.

Wyniki badań:

Lp.Nazwa oznaczeniaJednostka miaryOlej silnikowy z preparatemOlej silnikowy bez preparatu
1Lepkość kinematyczna w temperaturze 100oCmm2/s13,3213,38
2Zawartość stałych ciał obcych% (m/m)nie zawieranie zawiera
3Oddziaływanie korozyjne na miedź w temperaturze 100oC w czasie 3 godzinklasa11
4Właściwości przeciwkorozyjne w roztworze soli w czasie 24 godzinstopień korozjibrak korozjibrak korozji
5Liczba kwasowamg KOH/g1,6471,631
6Pozostałość po koksowaniu (metoda mikro)% (m/m)1,231,24

W całym zakresie wykonywanych badań nie stwierdzono istotnych zmian wartości parametrów dla próbki oleju silnikowego z dodatkiem w stosunku do parametrów oleju silnikowego bez dodatku. Świadczy to o neutralnym oddziaływaniu badanego dodatku na podstawowe właściwości fizykochemiczne badanego oleju silnikowego.

6. WNIOSKI

Na podstawie wykonanych badań można stwierdzić, że badana próbka dodatku „Ceramizer®/”Pan Mechanik” po wprowadzeniu do oleju silnikowego (dostarczonej próbki oleju Orlen Classic SJ/CF 15W/40) nie wpływa negatywnie na jego podstawowe właściwości fizykochemiczne. 

OPRACOWAŁ
dr inż. Jerzy Zieliński

TEST nr 9 : CERAMIZER® W MOTOCYKLU


Otwórz PDF

 


Prezentacja (pobierz)