Pierścienie tłokowe są niezbędnym elementem trącym, od którego zależy żywotność silnika. Nadmierne ich zużycie wpływa na negatywne zużycie paliwa i wiąże się ze zużyciem gładzi cylindrów. W efekcie spada moc silnika. Jeśli zatem chcesz zadbać o swój samochód i wiesz, ile kosztuje remont silnika, w pierwszej kolejności zajmij się zużytymi pierścieniami tłokowymi.
Kiedy silnik bierze olej – jak go naprawić i co może być powodem?
Naturalnie pierścienie tłokowe zużywają się poprzez użytkowanie silnika. Warto zatem po przebiegu około 50000km zdecydować się na pomiar ciśnienia sprężania, który pomoże określić stan pierścieni tłokowych. Niższe niż nominalne ciśnienie sprężania w cylindrach jest bowiem spowodowane m. in zużyciem pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów w silniku.
Jeśli zauważysz, że Twój silnik bierze olej, powodem może być zaniżone ciśnienie sprężania lub różnica w ciśnieniach między cylindrami (nie powinna być większa niż 0,2 MPa). Nadmierne zużycie oleju można zniwelować, wybierając dodatek do oleju silnikowego Cerazamizer CS. Regeneruje on podzespoły silnika, a co ważniejsze, podnosi i wyrównuje ciśnienia sprężania.
Inne przyczyny zużywania się pierścieni tłokowych związane ze stanem silnika
Jeśli do zaniedbań dojdzie przedwcześnie, mogą być one skutkiem nieodpowiedniego docierania silnika. Nowy samochód dociera silnik w ciągu pierwszych 1500 km – do 3000 km nie należy przekraczać 2/3 maksymalnych obrotów i stosować pełnego przyspieszenia. Odpowiednie dotarcie silnika zwiększa jego żywotność i pozwala w przyszłości zaoszczędzić olej.
Innym powodem zniszczenia pierścieni tłokowych jest stosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego, niewłaściwe dobranie filtra oleju. Pierścienie tłokowe pełnią funkcję uszczelniającą i zgarniają nadmiar oleju ze ścianek cylindra, toteż w efekcie stosowania złego oleju może dojść do zapieczenia się pierścieni, czyli zaklejeniu ich w rowkach nagarem (niedopalonymi cząstkami paliwa i oleju).
Wady techniczne
Innym przykładem szybszego niszczenia się pierścieni tłokowych, oprócz zapieczenia się ich i naturalnego zużycia, są wady techniczne. Pierwszą przyczyną przedwczesnego zużycia pierścieni jest użycie niewłaściwego materiału w produkcji pierścieni, co z kolei sprawia, że nie są one tak sprężyste, jak być powinny. Dużą rolę odgrywa też nieumiejętne ich wykonanie i błędny montaż. W tym drugim przypadku trzepotanie pierścienia w rowku tłokowym nadmiernie zużywa pierścień, co może doprowadzić nawet do jego pęknięcia.
Częściowy remont silnika – koszt
Oprócz nieprofesjonalnego montażu, w zużywaniu się pierścieni dużą rolę odgrywa jakość naprawy. Gdy jest ona szybka i tania można się spodziewać, że nie została wykonana poprawnie. Zazwyczaj częściowy remont auta, czyli wymiana, na przykład, pierścieni, to koszt ponad 1000 zł – zazwyczaj cena oscyluje wokół 2000 zł.
Wymiana pierścieni może łączyć się ze szlifem cylindrów, ale nie musi. Najważniejsze jest, by pierścienie dokładnie przylegały do rowka tłokowego i mogły się w nim obracać – inaczej ulegną szybkiemu zużyciu i nie zapewnią dostatecznego uszczelnienia. Zwróć też uwagę na to, by rowki tłoka zostały oczyszczone z nagaru.
Dodatki do oleju silnikowego – czy warto?
Być może zastanawiasz się, jakie dodatki do oleju silnikowego mogą Ci pomóc w przypadku zużycia się pierścieni tłokowych. „Zablokowanie” pierścieni tłokowych z reguły oznacza, że niezbędna jest wizyta u mechanika. W takiej sytuacji żaden z dodatków nie okaże się pomocny, zwłaszcza w przypadku bardzo zużytego silnika.
Jeśli jednak dopiero co kupiłeś auto lub całkiem niedawno wymieniałeś pierścienie tłokowe i nie chcesz tego powtarzać w najbliższym czasie, dodatek do oleju silnikowego Ceramizer CS może Ci pomóc. Stosując go, gdy przyczyną brania oleju jest niewielkie zużycie pierścieni, możesz liczyć na jego skuteczność.