Podstawą każdego samochodu jest sprawnie działający silnik. Jest to element, na który zwracamy szczególną uwagę podczas zakupu bądź wymiany pojazdu. Inwestycja w odpowiedni model nierzadko sprawia, że nie musimy przejmować się dalszymi wydatkami związanymi z jego remontem lub wymianą. Jednak mimo to wielu użytkowników często boryka się z problemem tzw. brania oleju. W związku z tym przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym dowiesz się, jak sprawdzić, czy silnik bierze olej i skutecznie ocenić jego zużycie.
Zbadaj przyczyny
Jedną z najczęstszych przyczyn odpowiedzialnych za przedwczesne zużycie silnika jest jego zła eksploatacja. Wynika ono przede wszystkim z nieprawidłowego użytkowania pojazdu, która w efekcie powoduje tzw. chwilowy zanik smarności. Zjawisko to występuje podczas nadmiernego obciążania nierozgrzanego silnika lub obciążania na niskich obrotach – najczęściej podczas manewru wyprzedzania. Poza tym wielu kierowców nie przestrzega zasad zrównoważonej jazdy poprzez gwałtowne i „rwane” poruszanie się pojazdem , które dodatkowo skraca żywotność naszego pojazdu.
Jaki olej do silnika?
Jeśli pragniemy nieco przedłużyć życie naszego silnika, warto również pamiętać o terminowej wymianie różnego rodzaju płynów eksploatacyjnych, takich jak olej, filtr oleju, czy filtr powietrza. Szczególną kontrowersję wywołuje pierwszy element. Choć wielu producentów zapewnia, że zastosowany przez nich olej wystarczy nam nawet na 30 000 km, należy pamiętać, że po około 10 000 km każdy olej traci swoje parametry smarne. Podczas wymiany oleju należy również szczególną uwagę poświęcić marce – najlepiej wybierać olej zalecany przez producenta (rekomendowany).
Od czego zacząć oględziny?
Branie oleju to stosunkowo częsta dolegliwość wielu silników. Jednak w tym przypadku warto zachować spokój, ponieważ w niekiedy jest to zjawisko całkowicie naturalne. Nadmierny pobór oleju najczęściej zachodzi w przypadku samochodów sportowych o tzw. luźnych silnikach. Jednak, aby zyskać pewność co do skali zjawiska, wystarczy przeprowadzić wstępne oględziny. Najlepiej zacząć od sprawdzenia poziomu brania oleju na 1000 km. Wystarczy zbadać, ile oleju musimy dodać po przebiegu, aby jego poziom wrócił do pierwotnego poziomu. Poza tym warto również przyjrzeć się spalinom. Jeśli po doprowadzeniu silnika do maksymalnych obrotów spaliny mają niebieskawo-szary odcień, jest to znak, że najpewniej silnik bierze olej. Dla pewności warto również wykonać pomiar ciśnienia sprężania za pomocą manometru wkręconego w otwór cylindra. Tym samym zyskamy informację dotyczącą stanu pierścieni tłokowych, które zazwyczaj są odpowiedzialne za branie oleju. Jeśli któryś z nich uległ zapieczeniu, pobór oleju może przekraczać nawet 1 litr na 1000 km, a ciśnienie jednego z cylindrów będzie znacząco zawyżone.
Silnik bierze olej – jak naprawiać?
W tym przypadku zasadniczo mamy dwa wyjścia. Jedno z nich to po prostu remont silnika. Koszt tego typu przedsięwzięcia może wynosić nawet 1500-5000 zł. Jeśli silnik bierze olej, musimy przede wszystkim wymienić pierścienie tłokowe oraz, jeśli jest taka potrzeba, również cylindry. Drugie rozwiązanie to inwestycja w odpowiednie dodatki do oleju silnikowego o właściwościach regenerujących. Jednym z rozwiązań jest dodatek do oleju silnikowego Ceramizer, który już po przejechaniu 200 km zaczyna proces regeneracji, polegający na wytworzeniu warstwy ceramiczno-metalowej, która nie tylko niweluje tarcie metalu o metal, ale także wypełnia zużyte powierzchnie. Jeśli nadal zastanawiasz się jakie dodatki do oleju silnikowego zastosować, wystarczy zainwestować w produkt, który łączy właściwości zabezpieczające z regenerującymi.