Powered by Smartsupp

Jakie są objawy zużycia się świec zapłonowych i kiedy je wymienić

Świece zapłonowe od momentu powstania są na tyle uniwersalne, że stosuje się je do tej pory. Choć specyfikacja niewiele się zmieniła, wraz z rozwojem silników stały się znacznie mocniejsze, by zapewnić jednostce napędowej optymalną wydajność i efektywność.

Jako końcowy element układu zapłonowego, to od ich stanu zależy moc i sprawność silnika, ale też zużycie paliwa. Sam układ zapłonowy najczęściej stosuje się w silnikach z zapłonem iskrowym (silnikach benzynowych) – w silnikach diesla spotykany jest zapłon samoczynny, w którym zamiast świec zapłonowych stosuje się świece żarowe.

Mieszkanka paliwowo-powietrzna w tego typu silnikach zapala się tylko wtedy, gdy iskra elektryczna przeskakuje między elektrodami świecy. Przerwy z zapłonach powodują, że niespalona mieszanka dostaje się do katalizatora i go zużywa. Uszkodzeniom można zapobiec kontrolując i wymieniając regularnie świece zapłonowe.

Przyczyny niszczenia się świec zapłonowych

Świece zapłonowe podczas pracy są narażone nie tylko na wysokie ciśnienie, ale też wysoką temperaturę w komorze spalania. Muszą być gotowe do pracy nie tylko na wysokich obrotach, ale też przy minimalnym obciążeniu. Świece zapłonowe niszczą się zatem podczas typowej eksploatacji silnika – zużywają się podczas elektroerozji spowodowanej regularnymi przeskokami iskry. Nic więc dziwnego w tym, że po pewnym czasie powiększa się odstęp między elektrodami, co jednocześnie wymusza przepływ większego napięcia, by wywołać iskrę (wyładowanie elektryczne).

Na zużywanie się elektrod w świecach zapłonowych wpływ ma również korozja. Jest ona skutkiem gorących gazów, które oddziałują na mechanizm będąc w komorze spalania. Problemem mogą też być ceramiczne izolatory świec, które pod wpływem długotrwałego oddziaływania wysokiej temperatury tracą swoje właściwości.

Powyższych objawów zużywania się elementu nie da się zauważyć – jedyną możliwością jest wymiana komponentu na czas. Jedynym objawem zużycia się świecy, który można zauważyć gołym okiem, są pęknięcia będące skutkiem uderzeń lub nieodpowiedniego obchodzenia się ze świecą.

Wskazania do wymiany

W przypadku starszych aut, jeśli napięcie 25000 V nie spowoduje iskry, silnik prawdopodobnie się nie uruchomi lub będzie pracował nierównomiernie. Bardziej nowoczesne modele są jednak w stanie pracować mimo braku zapłonu w jednym z cylindrów. Skutkuje do przedostawaniem się niespalonego paliwa do katalizatora, co niszczy ten element. Trzeba zatem co jakiś czas sprawdzić, czy świece zapłonowe nie są zabrudzone olejem lub sadzą – jeśli tak jest, zapewne świadczy to o nazbyt dużym poziomie oleju w silniku lub też sygnalizuje nadmierne zużycie pierścieni tłokowych.

Jeśli elektroda centralna jest zdeformowana, prawdopodobnie dochodzi do przegrzewania się silnika – zaniedbania tego elementu z pewnością doprowadzą do tego, że konieczny będzie remont silnika. Koszt naprawy nie jest mały, więc wskazana jest kontrola tego elementu. Przy okazji warto obserwować, czy elektroda centralna nie jest stopiona, gdyż w ten sposób ukazane przeciążenie termiczne skutkuje obniżeniem mocy silnika.

Co ile wymieniać świece zapłonowe, gdy nie są uszkodzone

Ze względu na to, że świece zapłonowe niszczą się podczas normalnej eksploatacji silnika, nie można zaniedbać momentu ich wymiany. Jak udowadniają powyższe przykłady, może być to tragiczne w skutkach. Nie należy też czekać z wymianą, aż na świecy zgromadzi się nagar – jego duże ilości zablokują świecę i mogą doprowadzić nawet do demontażu głowicy.

Okres wymiany świecy zależy od tego, z jakiego materiału została ona wykonana. Standardowe świece, pasujące do starszych aut, są tańsze i należy je wymienić po około 30 000 km. Z kolei świece platynowe i irydowe są bardziej odporne na temperaturę, co pozwala na konsultacje z mechanikiem dopiero po przejechaniu 80 000 – 120 000 km.

Wybierając świecę do wymiany trzeba się kierować przede wszystkim jej jakością – zwłaszcza jej wartością cieplną. Należy też sprawdzić zalecenia producenta, w których z pewnością znajdą się przydatne sugestie.

Czy można coś zrobić, by poprawić działanie świec zapłonowych?

Właściwy olej i dodatki do oleju silnikowego potrafią zapobiec większości problemów z przegrzewaniem się mechanizmów i skutkami nadmiernego tarcia poszczególnych elementów. Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer zapewnia też dłuższą żywotność całej konstrukcji. Mimo, że świece należy wymieniać regularnie, kluczem do sprawnego pojazdu jest prawidłowe działanie każdego elementu – zwłaszcza, gdy chodzi o silnik. Mechanizm ten, mimo że skomplikowany, da się zabezpieczyć jednym środkiem. Dlatego właśnie zastanawiając się, jakie dodatki do oleju silnikowego najlepiej zabezpieczą wszystkie komponenty, warto wybrać Ceramizer CS dodatek do oleju silnikowego. Wybierając odpowiednie świece i wymieniając je na czas, z pewnością nieczęsto czeka Cię rozważanie tego,  ile kosztuje remont silnika.

Poprzedni post:
Olej silnikowy a olej do skrzyni biegów - czy można stosować ten sam?
Następny post:
Prowadzisz firmę transportową? Zadbaj o swoje samochody ciężarowe i zapewnij im długą żywotność

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *