Cel pomiaru:
Stan techniczny górnej części silnika, bez jego demontażu, można ocenić na podstawie ciśnienia sprężania w cylindrach.
Pomiar ciśnienia sprężania silnika służy do ogólnego sprawdzenia stopnia zużycia: tłoków, pierścieni tłokowych, gładzi cylindra oraz przylgni zaworów i ich gniazd.
Pomiar ciśnienia sprężania pozwala również ocenić stan uszczelki pod głowicą i wykluczyć lub potwierdzić jej uszkodzenie.
Jak wykonać pomiar ciśnienia sprężania?
Pomiary ciśnienia sprężania należy wykonać przy zachowaniu następujących warunków wstępnych:
- Sprawdzone i w razie potrzeby wyregulowane luzy zaworowe.
- Sprawny rozrusznik.
- W pełni naładowany akumulator w celu uzyskania minimum 150÷200 obr./min wału korbowego.
- Silnik rozgrzany do temperatury eksploatacyjnej (co najmniej 70 oC. przez cały czas pomiaru).
Ciśnienie sprężania mierzy się na wszystkich cylindrach według metodyki:
- Odłączamy układ wtryskowy (wtryskiwacze) – jeżeli nie jest to nazbyt utrudnione. Układ zasilania paliwa można w wielu przypadkach rozłączyć również wymontowując bezpiecznik zasilania elektrycznego pompy paliwa.
- Odłączamy układ zapłonowy i wykręcamy wszystkie świece (przed wykręceniem świec warto oczyścić gniazda świec za pomocą sprężonego powietrza).
- W celu usunięcia resztek mieszanki paliwowej z cylindrów przez kilka sekund przy użyciu rozrusznika wprowadzamy w ruch układ tłokowo-korbowy.
- W otwór gniazda świecy pierwszego cylindra (od strony rozrządu) wciskamy (lub wkręcamy) końcówkę przyrządu do pomiaru. Przy użyciu rozrusznika wprowadzamy w ruch układ tłokowo-korbowy do chwili, gdy wskazówka manometru zajmie skrajne położenie i nie przestanie się przesuwać (maksymalne ciśnienie). Podczas pomiaru przepustnice muszą być całkowicie otwarte (pedał przyśpieszenia wciskamy do oporu).
- Analogicznie dokonujemy pomiarów w pozostałych cylindrach.
- Czynności należy wykonać szybko, by nie dopuścić do wystudzenia silnika.
- Opcjonalnie wykonujemy próbę olejową.
Próba olejowa:
Cel pomiaru:
Próba olejowa pozwoli określić rodzaj nieszczelności, zużycia w silniku.
Dla cylindrów, w których stwierdzono zbyt niskie ciśnienie sprężania przeprowadza się dodatkowo tzw. próbę olejową, aby sprawdzić, czy przyczyną tego jest zużycie pierścieni i gładzi cylindrowej czy też źródłem nieszczelności są zawory lub uszczelka pod głowicą. Próba olejowa polega na tym, że do cylindrów w których stwierdzono zbyt niskie ciśnienie sprężania, wstrzykuje się niewielką ilość oleju silnikowego (5 ml) i ponownie mierzy ciśnienie.
Próbę olejową mierzy się według metodyki:
- Powtarzamy pomiary, wlewając bezpośrednio przed pomiarem (30 sek.) oddzielnie do każdego cylindra po 5 ml oleju silnikowego (takiego jaki jest używany w silniku – oczywiście świeżego).
- Utrzymujemy powtarzalności przez m.in. systemowy pomiar (najpierw pomiary 1,2,3,4.. cylindra na sucho potem pomiar z olejem w tej samej kolejności).
- Czynności należy wykonać szybko, by nie dopuścić do wystudzenia silnika.