Kontrola ciśnienia sprężania pozwala ocenić stan pierścieni, tłoków, gładzi cylindra, przylgni zaworów i innych istotnych elementów silnika Twojego samochodu. Bez jego demontażu można ocenić jego stan techniczny. Pomiar ciśnienia sprężania umożliwia ocenę stanu uszczelki pod głowicą i pozwala potwierdzić lub wykluczyć jej uszkodzenia. Taki pomiar możesz zrobić samodzielnie w garażu czy na podwórku.
Pomiar ciśnienia sprężania krok po kroku
1. Kup specjalny przyrząd do wykonania pomiaru. Najwygodniejszy będzie uniwersalny elektroniczny próbnik ciśnienia sprężania.
2. Przygotuj pojazd. Sprawdź, czy rozrusznik jest sprawny i akumulator naładowany. Rozgrzej jednostkę napędową – do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy. Silnik powinien osiągnąć temperaturę około 70 oC. Jeżeli masz w samochodzie katalizator, musisz odłączyć zasilanie pompy paliwa albo złącze wtryskiwaczy. Później trzeba jeszcze wykręcić wszystkie świece zapłonowe (silnik iskrowy) albo żarowe (Diesel). By usunąć resztki paliw z cylindrów, należy na chwilę wprowadzić w ruch układ tłokowo-korbowy kręcąc rozrusznikiem.
3. Końcówkę urządzenia zakładamy na otwór po świecy lub wkręcamy w otwór po świecy. Musimy robić to szybko, by silnik nie ostygł. Wciskamy pedał gazu by otworzyć przepustnicę i przekręcamy kluczyk w stacyjce. Dokonujemy pomiaru i wyłączamy zapłon. W ten sposób mierzymy ciśnienie sprężania na wszystkich cylindrach.
4. Wyniki możemy sprawdzić z tymi, które deklaruje producent. Jeżeli nie masz takich informacji, możesz obliczyć za pomocą wzoru: stopień sprężania x współczynnik k = ciśnienie sprężania [MPa]
Współczynnik k zależy od rodzaju silnika i przyjmuje następujące wartości:
k = 0,12…0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym
k = 0,17…0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym
k = 0,095…0,10 dla silnika dwusuwowego o zapłonie iskrowym
Interpretacja wyników: Wyniki pomiarów z poszczególnych cylindrów nie powinny różnić się o więcej niż 10% od najwyższego odczytu. Jeżeli tak się stało, istnieje prawdopodobieństwo, że elementy silnika są zużyte i należy udać się do stacji diagnostycznej.
Próba olejowa – kiedy szukamy rodzaju usterki
By dowiedzieć się, która część jest źródłem problemów w silniku, wystarczy przeprowadzić prostą próbę z wykorzystaniem oleju. Do cylindrów, w których zauważyłeś odchylenia od normy, wlewamy po około 5 ml oleju. Możesz użyć do tego strzykawki, ułatwi Ci pracę. Znowu dokonujemy pomiaru ciśnienia sprężania.
Kiedy już wykonamy wszystkie pomiary i wiemy co się dzieje z naszym samochodem , możemy rozwiązać problem. By w przyszłości uniknąć usterek warto zainwestować w dodatki do oleju silnikowego. Są stosunkowo tanie i pozwalają utrzymać silnik w dobrej kondycji przez długie lata. Wystarczy dolać taki preparat do oleju.
Wspomagaj działanie
Z myślą o konserwacji i regeneracji silników powstała seria dodatków do oleju. Produkty te mają za zadanie zmniejszyć zużycie oleju oraz paliwa, ale także wyciszyć jego pracę i poprawić dynamikę auta. Zabezpieczają również silnik przed zużyciem, co pozwala na zminimalizowanie ewentualnych kosztów naprawy. Ponadto, zimą ułatwiają rozruch i zmniejszają ilość emitowanych spalin. Dbają o pierścienie tłokowe i chronią środowisko. Zwiększają trwałość metalowych powierzchni tarcia, nawet 5-krotnie. Dodatki do oleju silnikowego Ceramizer możesz zaaplikować w takich pojazdach jak: samochody, motocykle, samochody ciężarowe, skutery, traktory, a także kosiarki. Technika zastosowana w preparatach, oparta na zjawisku ceramizacji, regeneruje silnik. Kierowcy efekty zauważają już po przejechanych 200 kilometrach. Wszystkie opinie oraz niezależne testy znajdziesz na stronie ceramizer.pl oraz na platformie YouTube. Koszt takiego produktu to około 73 zł. Koszt naprawy silnika jest dużo większy niż zakupu produktu.
Dodatki do oleju silnikowego, czy warto?
Jeżeli nie chcesz wydawać pieniędzy na kosztowne naprawy to tak.
Jeżeli należy Ci na długim życiu silnika, owszem.
Jeżeli chcesz zregenerować silnik, nie zastanawiaj się dłużej.