Jak dbać o silnik? Najczęstsze przyczyny zużycia
Silnik to najważniejszy zespół napędowy każdego samochodu. Warto zatem dbać o jego dobrostan, by w przyszłości uniknąć kosztów wymiany bądź remontu. By tego dokonać, wystarczy, że będziesz pamiętać o tym, co najczęściej go zużywa.
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych zarówno przez młodych, jak i bardziej doświadczonych kierowców, jest nadmierne obciążanie nierozgrzanego silnika (tzw zimny start) lub jego zbyt duże obciążanie na niskich obrotach. Może wtedy dojść do zaniku smarowania, czyli okresowej przerwy w dopływie oleju. Sam styl jazdy również może zawinić – przede wszystkim należy unikać rwanej, nierównomiernej jazdy oraz w miarę możliwości hamować silnikiem.
Warto również pamiętać o tym, że regularna wymiana wszelkiego rodzaju płynów eksploatacyjnych to klucz do długowieczności naszego silnika. Olej silnikowy traci swoje właściwości po przejechaniu od 10 do 25 tys. km – wtedy też zwiększa się tarcie i podwyższa się temperatura pracy podzespołów. Tym samym dochodzi do ich szybszego zużycia. Również niekorzystna jest sytuacja, w której zbyt duża ilość oleju w silniku może spowodować np. uszkodzenie uszczelniaczy walu korbowego i może doprowadzić do różnego rodzaju innych wycieków oleju z silnika.
W przypadku płynów eksploatacyjnych warto również pamiętać o kontrolowaniu ilości płynów chłodzących, które chronią elementy silnika przed przegrzaniem. Konsekwencją utrzymywania się zbyt dużej temperatury może być bowiem przegrzanie silnika i w konsekwencji np. zapieczenie pierścieni tłokowych lub pęknięcie głowicy.
Silnik bierze olej – koszt naprawy?
Wielu kierowców często skarży się na to, że ich silnik bierze olej. Jednak zanim zaczniesz sprawdzać, ile kosztuje remont silnika, warto najpierw dokonać wstępnych oględzin. Każdy silnik w mniejszym bądź większym stopniu pobiera olej. Pamiętaj jednak, że zwiększony pobór to domena samochodów sportowych, które posiadają tzw. luźne silniki. Ze względu na swoją konstrukcję można je eksploatować bez wstępnego docierania, które jest wymagane w samochodach osobowych z ciasnym silnikiem. Pasowanie części silnika ma wpływ na zużycie – jeśli zatem Twój samochód ma ciasny silnik, który bierze olej, możesz czuć się zaniepokojony.
Za bezpieczną normę można przyjąć branie 50 ml oleju na 1000 km, czyli 0,5 litra na 10 000 km. Jeśli silnik znacznie przekracza tę liczbę, warto dokonać samodzielnej diagnozy.
Na początku należy sprawdzić kolor spalin, które wydobywają się z rury wydechowej. Jeśli mają one niebieskawo-szary kolor, wówczas warto dokonać pomiaru ciśnienia sprężania za pomocą manometru wkręconego w otwór cylindra. Dzięki temu określisz, czy któryś z pierścieni tłokowych nie uległ zapieczeniu lub któryś z cylindrów jest nadmiernie zużyty – co często staje się przyczyną zwiększonego poboru oleju.
Jeśli wyniki nie są zadowalające, możesz przeprowadzić tzw. mały remont silnika, który polega na wymianie pierścieni tłokowych i szlifie lub wymianie cylindrów. Innym, znacznie tańszym wyjściem jest inwestycja w dodatek do oleju silnikowego marki Ceramizer, który poprzez wytworzenie warstwy ceramiczno-metalowej niweluje w silniku szkodliwe tarcie metalu o metal oraz regeneruje trące się mechanizmy.
Remont silnika – cena. Można tego uniknąć?
Kapitalny remont silnika to koszt około 1500-5000 zł. Dlatego też warto najpierw sprawdzić, czy możliwa jest dużo tańsza regeneracja silnika.
Często stukanie i zgrzytanie silnika oznacza zbyt duże luzy na zaworach układu rozrządu. Jest to tzw. stuk zaworów. Jeśli dźwięk utrzymuje się mimo podniesienia się temperatury płynu chłodzącego, a przy tym poziom oleju silnikowego jest w normie, należy wyregulować zawory za pomocą szczelinomierza. Prawidłowe ustawienie luzów zaworowych i rozgrzanie silnika powinno sprawić, że problem zniknie.
W przypadku nowszych silników wszelkiego rodzaju luzy są kasowane za pomocą hydraulicznych popychaczy zaworów. Jest to dużo dokładniejsze i teoretycznie trwalsze rozwiązanie. Jednak czasem, ze względu na zużyty olej silnikowy oraz filtry oleju, okazuje się niewystarczające. W przypadku problemów z pracą układu hydraulicznego, powinniśmy słyszeć charakterystyczne, metaliczne stukanie dochodzące z górnej części silnika.
Jeśli Twój samochód posiada hydrauliczne popychacze zaworów, wówczas szczególną uwagę należy zwracać na regularną wymianę oleju. W przeciwnym razie zanieczyszczony/zużyty olej może doprowadzić do zapchania otworów hydraulicznych popychaczy. Aby uniknąć remontu silnika, można wówczas zastosować preparat Ceramizer, który oczyści kanaliki popychaczy, przywracając im sprawność i zniweluje hałas.
Remont silnika – koszt robocizny
Jeśli po oględzinach nadal jesteś przekonany, że remont silnika jet absolutnie konieczny, wówczas należy podjąć kolejną istotną decyzję. W tym przypadku masz do wyboru dwa wyjścia.
- Możesz zdecydować się na samodzielne wykonanie remontu – pamiętaj, że remont silnika to ogromne przedsięwzięcie. Choć może wydawać się to zdecydowanie tańsze, wymaga ono ogromnej ilości specjalistycznego sprzętu, wiedzy i czasu. Twój samochód może być niesprawny przez nawet parę tygodni, a remont może przysporzyć wielu problemów.
- Możesz zlecić remont specjaliście – zatrudniając mechanika, godzimy się wtedy na dodatkowe koszty związane z robocizną, jednak mamy pewność, że remont zostanie przeprowadzony w miarę szybko i dokładnie. Zatrudnienie mechanika bądź serwisu daje pewność, że wszystkie części niezbędne podczas remontu silnika będą właściwie dobrane i zamocowane.
Na czym polega remont silnika?
Wszystko zależy od usterek, z jakimi masz do czynienia. Przykładem elementu, który podlega wymianie, są pierścienie tłokowe. Ich nieszczelność powoduje znaczny spadek kompresji, co przekłada się na utratę mocy i sprawności silnika oraz wzrost zużycia oleju. Poprzez ową nieszczelność olej ze ścianek cylindra jest niedokładnie zgarniany, co powoduje jego spalanie. Kolejnym elementem remontu jest honowanie cylindrów. Jest to takie spolerowanie gładzi cylindrów, które poskutkuje odpowiednią powierzchnią zapewniającą lepszą współpracę między pierścieniami a tulejami cylindrów. Jeśli wymiary cylindrów nie są prawidłowe, wówczas dokonuje się ich przetaczania oraz stosuje się nadwymiarowe tłoki.
Jeśli zauważysz oznaki zużycia panewek polegające na charakterystycznym stukaniu, konieczna może być wymiana panewek głównych, panewek korbowodowych i łożyska wałka rozrządu. Często dokonuje się również szlifu czopów wału korbowego na wymiar naprawczy. Podczas rozkręcania silnika nierzadko konieczna okazuję się również wymiana uszczelniaczy zaworowych, pasków klinowych, pompy cieczy chłodzącej, paska rozrządu, świec, oleju, uszczelek, uszczelniaczy wałka rozrządu oraz uszczelniaczy wału korbowego. W specjalistycznych salonach przeprowadzane jest również “szlifowanie głowicy”, czyli uzyskanie za pomocą obróbki mechanicznej idealnie płaskiej powierzchni styku głowicy z blokiem silnika.
W dupeczkę sobie wsadźcie te wszystkie ceramizery, uszczelniacze w płynie i inne wynalazki. Owszem są tuleje / komory spalania silników, które mają ceramikę. Są to silniki Wankla i starsze silniki motocykli Kawasaki (ZZR 1100, ZX9R). Tyle że jest to warstwa ceramiki, która została tam nałożona w procesie produkcji, nie “napryskana”. Sama tuleja w środku nie jest gładka. Ona ma zazwyczaj wgłębienia w postaci “rys”, które umożliwiają pierścieniom i gładzi dotarcie się. Dodatkowo te rysy są po to, aby olej mógł smarować bieżnię pracy tłoka. Tak działa fizyka. I żadne magiczne sztuczki nie zmienią fizyki.
A skąd ma Pan takie informacje, że warstwa Ceramiczna powstaje w miejscach, które Pan wymienia? Na podstawie stosowania którego z naszych produktów opiera Pan swoją opinię?