Każdy kierowca dba o swój samochód z najwyższą starannością. Wydaje rocznie na ubezpieczenia, naprawy i przeglądy tysiące złotych. Stara się dbać o pojazd, by służył długo i bezawaryjnie. Dba o wygląd i prawidłowe spalanie paliwa. Są jednak aspekty, na które nie ma wpływu, jak na przykład jakość wykonywanych w fabrykach części, czy stan paliwa na stacjach benzynowych. O tym ostatnim bardzo wiele się mówi. Ceny są wygórowane, a „trefne” paliwo potrafi sprawić, że paradoksalnie nie będziemy mogli jechać pojazdem.
Przykładowo w 2018 roku Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadziła kontrolę jakości paliw sprzedawanych na polskich stacjach benzynowych. Okazało się, że około 4% przebadanych próbek nie spełnia norm. Wynik ten okazał się gorszy niż w 2017. Co ciekawe, negatywne wyniki uzyskały tylko stacje benzynowe. Przedsiębiorstwa produkujące paliwa i hurtownie okazałaby się mieć „czyste konto”. Badania wykazały, że najlepsze jakościowo paliwo mają województwo podkarpackie i warmińsko-mazurskie. Najgorzej wypadły natomiast kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie. W oleju napędowym wykryto nieprawidłowości w zawartości siarki, stabilności oksydacyjnej, zawartość zanieczyszczeń, lepkości, liczby cetanowej, gęstości, zawartości wody i temperatury zapłonu. W obrębie benzyny badania wykazały niewłaściwą prężność par i nieprawidłową liczbę oktanową. Reszta odchyleń dotyczyła olejów. W internecie bez problemu znajdziesz listę stacji paliw, na których kontrola wykazała odchylenia od normy z podziałem na województwa. Warto tam zajrzeć, zanim zdecydujesz się na zakup paliwa w przypadkowym miejscu. Należy jednak pamiętać, że jakość paliw na stacjach jest coraz lepsza. Koncerny petrochemiczne nieustannie prześcigają się w dodawaniu ulepszaczy do paliw. Kierowcy wolą zapłacić kilkanaście groszy za litr więcej, dolewając markowe paliwo niż oszczędzać i później płacić za wymianę i naprawę silnika.
Szkody wyrządzone przez słabe jakościowo paliwo
Paliwo, które nie spełnia określonych norm, przyczynia się do zakłócenia pracy silnika i układu wtryskowego. Niewłaściwa odporność na oksydację (olej napędowy) przyczynia się do zatykania dysz wtryskiwaczy. Kiedy paliwo nie spala się w całości w silniku, powstaje twardy biało-zielonożółty osad. Stwarza on niebezpieczeństwo samozapłonu. Powiększona ilość dopuszczalnej siarki może powodować korozję niektórych elementów silnika. Podwyższona wartość toksyczności spalin (CO, HC, NOX) przyczynia się m inn do powstawania smogu i jest często wynikiem użycia słabej jakości paliwa. Wartość emisji toksyczności spalin możesz sprawdzić za pomocą specjalnego urządzenia. Pamiętaj, że za zbyt wysokie wartości toksycznych składników spalin, które może wykazać kontrola drogowa możesz zapłacić mandat.
Jak uniknąć trefnego/słabej jakości paliwa?
- Tankuj na renomowanych stacjach paliw
- Sprawdzaj opinię innych klientów o danym miejscu
- Sprawdzaj na strojach internetowych listę stacji z rankingiem jakości paliw
- Zastosuj dodatek do paliwa
Uszlachetniacz do paliwa – jaki wybrać?
By wydłużyć żywotność układu, zasilania zainwestuj w uszlachetniacz do paliw. Możesz go stosować zarówno do benzyny, jak i oleju napędowego. Wystarczy, że zaaplikujesz produkt bezpośrednio do baku, zanim zatankujesz paliwo. Dodatki do paliw nie zastąpią dobrej jakościowo benzyny czy ON, ale pomogą zmniejszyć zużycie paliwa. Dodatek do benzyny czy oleju napędowego działa oczyszczająco na układ zasilania paliwem. Ponadto usuwa nagar z komory spalania i zapobiega pojawianiu się osadów. Sprzyja dokładniejszemu spalaniu paliwa. Zapewnia prawidłową i równomierną pracę silnika. Zmniejsza emisję toksycznych i szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego. Dodatek do paliwa Ceramizer to tylko 17 zł. Aplikuj go najlepiej co 10 tys km.
Paliwo Warmińsko – Maz . nie takie dobre , mówią , że dolewają BIO, bo takie polecenie , ciekawe od kogo?
Pytanie ,jaki jest cel dolewania innych składników do paliwa , pewnie ekonomiczny aby uzyskać większe dochody.Kiepskie paliwo na stacji ORLEN w Iławie , spalanie wzrasta i to bardzo widocznie.