Spaliny, które wydostają się z rury wydechowej powinny być bezbarwne. Jeżeli zauważyłeś, że z Twojego samochodu wydostaje się inny kolor dymu to znak, że coś się z Twoim pojazdem dzieje. W zależności od koloru dymu rodzaj usterki będzie inny. Dlatego warto zwrócić na niego szczególną uwagę. Sprawdź, co mówi kolor spalin i dowiedz się, dlaczego tak się dzieje.
Niebieski
Ten kolor świadczy o nadmiernym spalaniu oleju silnikowego. Jeżeli nie masz pewności czy to na pewno olej, sprawdź jego poziom. Zbyt szybki ubytek i niebieski dym świadczy o tym, że silnik został uszkodzony. Ważne są także warunki, w których pojawia się dym. Zużyte uszczelniacze zaworowe to przyczyna pojawiania się dymu, kiedy silnik wchodzi na wyższe obroty. Kiedy na jałowym biegu także pojawia się niebieski kolor spalin, może to świadczyć o zużytych pierścieniach tłokowych i gładzi cylindra. Jeżeli masz silnik z turbosprężarką taki kolor dymu może być spowodowany wadą turbiny
Biały
O przedostaniu się do komory spalania płynu chłodniczego świadczy biały dym. Powodem może być zepsuta uszczelka pod głowicą albo kadłub silnika. Spaliny są wtedy gęste i łatwo można odróżnić je od pary wodnej, która jest normalnym produktem spalania i widać ją w niskich temperaturach. Jeżeli do tego dojdzie, konieczna będzie naprawa usterki, a remont silnika (koszt) może znacząco uszczuplić nasz portfel.
Czarny Taki kolor dymu można zaobserwować w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Pojawia się przy wysokich obrotach i dużym obciążeniu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że awarii uległa pompa wtryskowa albo układ recyrkulacji spalin. Konieczna będzie wizyta w warsztacie i dokładna analiza. Czarny dym w silniku benzynowym zwiastuje uszkodzenie sterowania silnika.
Co zrobić by uniknąć tych sytuacji?
Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć dlatego, jeżeli wiesz, że silnik Twojego samochodu nie jest już najmłodszy, zastosuj dodatek do oleju silnikowego Ceramizer CS. Dzięki technologii opartej na ceramizacji, wytwarza on powłokę, która wraz z upływem kilometrów wypełnia wytarte miejsca i zapewnia płynną pracę tłoków. Preparat tworzy warstwę która zabezpiecza przed zużyciem i zmniejsza tarcie. Jedna aplikacja wystarczy na około 70 000 km. Produkt idealnie sprawdzi się w sytuacji, w której silnik bierze olej. Ceramizer dodatek do paliwa (CS) skutecznie zabezpiecza metalowe powierzchnie silnika przed korozją i substancjami, które mogą znajdować się w paliwach o niskiej jakości. Z preparatem dbasz również o ekologię, bo zmniejsza on emisję toksycznych spalin. Jeżeli nie wiesz jakie dodatki do oleju silnikowego wybrać, warto zgłębić swoją wiedzę, korzystając z naszych poradników.
Teraz już wiesz jak rozpoznać usterkę silnika i kolor dymu powinien Cię nakierować na odpowiedni kierunek. Wyeliminowanie problemu sprawi, że znowu w pełni będziesz mógł się cieszyć ze sprawnego silnika. Warto o niego dbać i stosować preparaty, które go zregenerują i prewencyjnie zabezpieczą przed zużyciem. Dzięki temu nie będziesz musiał martwić się awariami i częstymi wizytami w warsztacie.