Podstawowa różnica między świecami żarowymi a zapłonowymi dotyczy tego, czy w pojeździe znajduje się silnik benzynowy (z zapłonem iskrowym) czy silnik diesla (z zapłonem samoczynnym). Ze względu na specyfikę każdego z nich, w obu stosuje się inne świece. Do silników benzynowych stosuje się świece zapłonowe, z kolei do diesla – żarowe. Świeca świecy nierówna – odpowiednie dobranie jej specyfiki do technologii zastosowanej w aucie i poświęcanie jej uwagi podczas przeglądu powinno być podstawą użytkowania samochodu.
Świece zapłonowe w silnikach benzynowych
W silnikach benzynowych rozruch jednostki zaczyna się tylko w przypadku, gdy iskra elektryczna przeskoczy między elektrodami świecy – dlatego też nazywa się je silnikami z zapłonem iskrowym. Potencjalnym uszkodzeniom najprościej zapobiec kontrolując świece zapłonowe i wymieniając je, gdy zauważy się ich zużycie.
Świece podczas pracy są narażone na wysokie ciśnienie i wysoką temperaturę w komorze spalania – niszczy je typowa eksploatacja, podczas której muszą działać na wysokich obrotach przy minimalnym obciążeniu. Po pewnym czasie odstęp między elektrodami się zwiększa i coraz trudniej o iskrę, a przecież bez niej nie da się ruszyć. Dlatego też, jeśli napięcie 25 000 V nie wywoła iskry, warto zajrzeć pod maskę i zainwestować w nowy komponent.
Nawet, gdy silnik nie sprawia kłopotów, warto co jakiś czas zerknąć na świece i sprawdzić, czy nie są zabrudzone sadzą albo olejem – być może potrzebne będzie wyregulowanie poziomu oleju lub sprawdzenie stopnia zużycia się pierścieni tłokowych. Prewencyjnie warto też wymienić je po przejechaniu 30 000 km – jeśli są to standardowe świece. Jeśli korzystasz z lepszej jakościowo platyny lub irydowych świec, możesz odczekać kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów – od 80 000 do 120 000 km.
Świece żarowe w silnikach Diesla
W silnikach wysokoprężnych rozruch rozpoczyna się od podgrzania go do wymaganej temperatury. Wewnątrz jednostki napędowej znajduje się powietrze sprężone pod wysokim ciśnieniem – świece żarowe podgrzewają je, by zainicjować zapłon w chwili, w której do powietrza dostanie się paliwo. Po kilku sekundach świece żarowe podnoszą temperaturę do nawet kilkuset stopni Celsjusza.
Świece żarowe z pewnością są trudniejsze do wymiany – ich delikatna konstrukcja wymaga fachowej dłoni. Jednak, podobnie jak w przypadku świec zapłonowych, zużywają się podczas eksploatacji – narażone na niezwykle wysokie temperatury i ciśnienie, muszą być wymieniane, by nie doprowadzić do znacznie potężniejszej usterki. Najważniejsze jest odczekanie kilku sekund przed ruszeniem, aż kontrolka świec zgaśnie – oznacza to, że pożądana temperatura została uzyskana i silnik jest gotowy do jazdy. Zapalenie się jej podczas jazdy to jednoznaczna wskazówka, by odwiedzić mechanika.
Osmolona świeca żarowa, podobnie jak zapłonowa, świadczy o nieprawidłowo przebiegającym procesie spalania. Uwagę należy zwrócić zwłaszcza na biały osad, który świadczy o zasiarczeniu paliwa. Tylko stosowanie wysokiej jakości paliwa daje gwarancję długiej żywotności całego pojazdu. Jeśli jest ono źle dobrane lub jest w nim dużo wody, tym łatwiej o korozję świec.
Zaolejone świece mogą być dowodem na uszkodzoną pompę wtryskową. Z kolei przegrzane świece świadczą zazwyczaj o tym, że chłodzenie jej gniazda jest niedostateczne, lub o tym, że uszczelka pod głowicą się wypaliła.
Pytanie jednak – co ile wymieniać świece zapłonowe? Przy typowej eksploatacji pojazdu, o ile używasz dedykowanych świec, możesz się o to pokusić po około 100 000 km. Im więcej uruchomień silnika, tym większe obciążenie świec, dlatego jeżdżąc po mieście jedynie na krótkich odcinkach, świece żarowe mogą się zużyć znacznie szybciej. Przy wymianie trzeba jednak pamiętać, by świece były tego samego rodzaju i wymienić naraz cały komplet – wtedy będą miały taki sam okres użytkowania.
Jak zwiększyć żywotność silnika i zapobiegać jego uszkodzeniom?
Ważne jest pamiętanie o tym, że świece działają w wysokich temperaturach, co rodzi dużo problemów. Na zużyte świece – zapłonowe lub żarowe – raczej nie da się poradzić nic, prócz ich wymiany. Można jednak zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia poprzez zadbanie o poszczególne powierzchnie trące w samochodzie – idealnym środkiem do tego będą dodatki do oleju silnikowego. Zapewniają one dłuższą żywotność pojazdu dzięki regeneracji powierzchni trących warstwą ceramiczną, wypełniającą ubytki w metalu i przywracającą nominalny stan mechanizmu.
Jeśli zastanawiasz się, jakie dodatki do oleju silnikowego są najlepsze, zdecydowanie polecamy sprawdzenie oferty, którą przygotował Ceramizer. Produkty tej marki zwiększają wydajność każdego elementu silnikowego, zabezpieczając je i opóźniając ewentualne uszkodzenia wynikające z typowej eksploatacji pojazdu.