Silnik 2.0 TFSI to jednostka, która zyskała ogromną popularność wśród wielu producentów samochodów, szczególnie z grupy Volkswagen. Jest to technologia, która łączy w sobie wtrysk bezpośredni paliwa do cylindrów i turbo doładowanie, oferując połączenie wydajności, efektywności i oszczędności paliwa.
W tym artykule przybliżymy Ci temat trwałości tej jednostki. Dowiesz się, ile wytrzyma silnik 2.0 TFSI, jakie są najczęstsze usterki i wady, a także jak dbać o silnik, aby służył jak najdłużej.
Silniki benzynowe TFSI
Pierwszym silnikiem z funkcją turbo doładowania w koncernie VAG o pojemności 2.0 był silnik oznaczony jako EA113 – dostępny od 2004 roku. Ten silnik to pierwsza generacja 2.0 silnika z turbodoładowaniem. W 2008 roku zastąpił go silnik 2.0 TSI EA888. Największym problemem na początku produkcji było duże zużycie oleju spowodowane przez źle zaprojektowane tłoki i pierścienie, co mogło prowadzić do problemu, jakim jest zatarcie silnika, a pobór oleju mogło sięgać ponad 1 – 1,5 litra na 1000 kilometrów.
Trzecia generacja silnika 2.0 TSI była dostępna od 2011 roku i po zmianach konstrukcyjnych wyeliminowano wszystkie problemy ze zbyt dużym zużyciem oleju, co sprawiło, że silnik stał się praktycznie bezawaryjny. Jedynie sporadycznie występują problem z ubywaniem płynu chłodzącego. Najnowsza wersja silnika 2.0 TSI jest bardzo podobna do poprzedniej. Główna zmiana polega na opóźnionym zamykaniu zaworów dolotowych, co zwiększa efektywność mieszanki paliwowo – powietrznej. Dodano nowy kolektor dolotowy i zmniejszona została turbosprężarka. Podczas tworzenia najnowszej wersji 2.0 TSI oznaczonej jako Gen. 3b skupiono się na redukcji masy i tarcia.
Najnowszą wersję silnika 2.0 TSI łatwo jest rozpoznać po plastikowej misce oleju. Ten silnik ma również łańcuchowy napęd rozrządu, co stanowi interesujące rozwiązanie w porównaniu z modelem 1.4 TSI, gdzie wadliwy łańcuch rozrządu został zastąpiony paskiem. Na szczęście ten model nie ma już żadnych problemów z napędem rozrządu.
Czy opłaca się zdecydować na samochód z silnikiem 2.0 TSI/TFSI?
Sytuacja w silnikach tsi 2.0 wygląda prawie tak samo jak z 1.4 TSI. Pierwsza generacja jest całkowicie odradzana ze względu na duże zużycie oleju, które może prowadzić do zatarcia silnika. W przypadku zakupu auta z niewiadomą historią może przysporzyć to dużych kłopotów.
Natomiast auto z silnikiem 2.0 TSI trzeciej generacji, produkowanym po 2011 roku, jest zdecydowanie godne polecenia. Co prawda nie ma pełnej pewności co do zachowania się silnika z dużym przebiegiem, ale kilka lat na rynku nie ujawniło większych usterek.
Jak dbać o silniki TFSI?
Co warto wiedzieć w przypadku silników tfsi 2.0? Jak zapewnić mu bezawaryjną pracę i satysfakcjonujące spalanie? Podpowiadamy!
Regularne zmiany oleju
Jednym z kluczowych elementów dbałości o silnik TFSI jest regularna wymiana oleju. Zaleca się, aby zmieniać olej co około 10 000 kilometrów lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Bez względu na to, jak często użytkujesz swój samochód, regularna wymiana oleju pomoże w utrzymaniu silnika w dobrej kondycji.
Stosowanie dodatków do oleju silnikowego
Do oleju silnikowego warto dodawać Ceramizer po to by, wzmocnić ochronę silnika i przedłużyć jego żywotność. Ceramizer tworzy warstwę ochronną na powierzchniach metalowych, co zmniejsza tarcie i zużycie części silnika takich jak: cylinder, tłok, korbowód, wał korbowy, głowica, zawory, rozrząd oraz układy: zapłonowy, paliwa, chłodzenia czy smarowania. Dodatkowo poprawia to także osiągi silnika, zmniejsza głośność pracy oraz zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Dzięki regularnemu dodawaniu Ceramizera do oleju silnikowego można zwiększyć wydajność i trwałość silnika, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacyjne i mniejsze ryzyko awarii.
Utrzymywanie odpowiedniej temperatury silnika
Warto utrzymywać silnik TFSI w odpowiedniej temperaturze, bo wówczas działa najlepiej. Konsekwencją za niskiej temperatury może być korozja i nagłe usterki, a za wysokiej – uszkodzenie silnika. Ważne jest, aby utrzymywać silnik w optymallnej temperaturze, szczególnie w czasie jazdy w ekstremalnych warunkach.
Regularne kontrolowanie i wymiana filtrów powietrza
Filtr powietrza odgrywa istotną rolę w działaniu silnika TFSI. Chroni on silnik przed dostępem brudu, pyłu i innych zanieczyszczeń. Dlatego istotne jest regularne monitorowanie i wymiana filtra powietrza. Zaleca się wymianę co 30 000 km, jednakże może to się różnić w zależności od warunków jazdy i otoczenia.
Regularne oczyszczanie systemu paliwowego
Aby zapewnić płynną pracę silnika, należy regularnie czyścić system paliwowy. Zapobiegnie to jego zanieczyszczeniu i zapewni płynną pracę. Wg zaleceń filtr paliwa trzeba wymieniać co ok. 60 tys km lub raz na dwa lata.
Unikanie tzw. ostrej jazdy
Agresywny styl jazdy może prowadzić do zwiększonego zużycia i uszkodzenia silnika TFSI. Unikanie gwałtownych przyspieszeń, gwałtownego hamowania i jazdy na wysokich obrotach pozwoli utrzymać silnik w dobrym stanie. Warto też pamiętać, że silnik TFSI jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa.