Mniejszy, lżejszy, dynamiczny i ekonomiczny – silnik 1.2 TSI posiada wiele zalet. Jednak należy zachować ostrożność: trwałość i żywotność silnika nie jest w tym przypadku największym atutem, zwłaszcza w przypadku wersji EA111. Silnik 1.2 TSI (określany jako TFSI w Audi) jest nowoczesnym, efektywnym napędem o kompaktowej konstrukcji. Zgodnie z koncepcją downsizingu ma mniejszą pojemność, ale większe doładowanie, co pozwala osiągnąć moc ponad 100 KM. Producent zapewnia, że mimo tego niskie jest również zużycie paliwa.
Jak jest z trwałością silnika? Jakie mogą występować ewentualne problemy z tą jednostką napędową? Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące niezawodności i trwałości tego silnika.
Najważniejsze informacje dot. silnika 1.2 TSI
Jednostka napędowa 1.2 TSI została wprowadzona na rynek w 2009 roku przez renomowanego producenta samochodów, tj. Volkswagen AG. Została zaprojektowana od podstaw jako nowoczesne rozwiązanie do samochodów małych i kompaktowych. Silnik ten posiada aluminiową konstrukcję z czterema cylindrami, bezpośredni wtrysk paliwa, łańcuch rozrządu, jednowałkową głowicę z dwoma zaworami na cylinder oraz turbosprężarkę z elektrycznym sterowaniem.
Cechą wyróżniającą jest według producenta to, że ten silnik benzynowy ma układ rozrządu napędzany łańcuchem, który nie wymaga wymiany.
Moc tego silnika waha się od 86 do 110 KM, co w połączeniu z lekkimi nadwoziami aut marki Volkswagen czy Skoda zapewnia wystarczające osiągi, szczególnie poza miastem. Jednak gdy silnik ten jest umieszczony w cięższych pojazdach, takich jak Octavia czy Golf, jego osiągi mogą nie być wystarczające, zwłaszcza w przypadku pełnego obciążenia pojazdu pasażerami.
Uwaga na modele EA111 – problematyczny łańcuch rozrządu
Eksperci jednogłośnie ostrzegają przed silnikiem 1.2 TSI sprzed modernizacji (EA111). Co prawda, na początku użytkowania, przy niewielkim przebiegu, 1.2 TSI nie sprawia większych problemów dzięki dobrej dynamice i niskiemu zużyciu paliwa. Niestety, wady konstrukcyjne i materiałowe ujawniają się szybko.
Podobnie jak w przypadku innych silników z rodziny TSI Volkswagena, ten silnik boryka się z problemem łańcucha rozrządu. Chociaż teoretycznie ma być dożywotni, już po przejechaniu 50-70 tysięcy kilometrów może się rozciągnąć na tyle, że pojawiają się przeskoczenia łańcucha, a nawet może dojść do zerwania. Obie te sytuacje prowadzą do zderzenia tłoków z zaworami, co równoznaczne jest z kosztowną naprawą.
Niestety w tych silnikach trzeba liczyć się także z możliwością awarii uszczelki pod głowicą oraz problemami z układem oczyszczania spalin i dużym zużyciem oleju.
Polecane silniki produkowane po 2012 roku
Brak natomiast poważnych zastrzeżeń do jednostek wyprodukowanych po 2012 roku. Producent naprawił wszystkie usterki konstrukcyjne. Łańcuch rozrządu został zastąpiony tańszym w utrzymaniu paskiem o interwale wymiany 210 tysięcy km. Pojawiła się także nowa 16-zaworowa głowica i dwa wałki rozrządu. Zmian było tak wiele, że silnik po 2012 roku nowa konstrukcja otrzymała nowe oznaczenie – EA211. Cechuje ją elastyczność i niskie zużycie paliwa podczas normalnej jazdy.
Podwyższone zużycie oleju
Niestety, jak wiele silników benzynowych VAG w ostatnich latach, także model 1.2 TSI zużywa dużo oleju silnikowego. Jako użytkownicy tego modelu musimy regularnie monitorować poziom oleju i uzupełniać go natychmiast, gdy zajdzie taka konieczność. Należy pamiętać, że braki w oleju mogą negatywnie wpłynąć na kondycję turbosprężarki oraz samego silnika. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zaleca się skrócenie interwału zmiany oleju z 30 do 15 tysięcy kilometrów. Warto też kontrolować łańcuch pompy oleju.
Jak utrzymać silnik 1.2 TSI w dobrej kondycji?
Jak zapewnić mu niezawodną pracę i ekonomiczne zużycie paliwa? Podpowiadamy!
Regularne przeglądy, wymiany oleju i innych płynów oraz serwisowanie
Kluczowym elementem dbałości o silnik 1.2 TSI jest regularna wymiana oleju. Zaleca się, aby wymieniać go co około 15 000 kilometrów lub raz w roku, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze. Bez względu na to, jak często korzystasz z samochodu, regularna wymiana oleju oraz innych płynów pomoże utrzymać silnik w dobrej kondycji. Odpowiednio konserwowany silnik zapewni długą bezawaryjną jazdę.
Wysoka jakość paliwa
Niskiej jakości paliwo powoduje szkodliwe emisje spalin, złe działanie silnika, większe zużycie paliwa, skrócenie trwałości części silnika oraz zwiększone ryzyko awarii. Może także powodować zanieczyszczenia środowiska naturalnego. W dłuższej perspektywie może również spowodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej i konieczność jej poważnej naprawy lub wymiany. Dlatego ważne jest, aby korzystać z wysokiej jakości paliwa, które zapewnia optymalne działanie silnika i minimalizuje szkodliwe emisje.
Dodatki do oleju silnikowego
Dodawanie Ceramizera do oleju silnikowego ma na celu wzmocnienie ochrony silnika i wydłużenie jego trwałości. Ten produkt tworzy warstwę ochronną na powierzchni metalowych, co zmniejsza tarcie i zużycie podzespołów silnika, takich jak cylinder, tłok, korbowód, wał korbowy, głowica, zawory, rozrząd, układ zapłonowy, układy paliwowe, chłodzenia i smarowania. Co więcej, poprawia to osiągi silnika, redukuje hałas oraz zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Regularne dodawanie Ceramizera do oleju silnikowego pozwala zwiększyć wydajność i trwałość silnika, co prowadzi do obniżenia kosztów eksploatacyjnych oraz ryzyka awarii.
Spokojna jazda
Unikanie agresywnej jazdy na bardzo wysokich obrotach może przyczynić się do zmniejszenia zużycia i uszkodzeń silnika. Stosowanie się do zasad ostrożnej jazdy, unikanie gwałtownych przyspieszeń, hamowania i utrzymywanie niskich obrotów pozwoli zachować silnik w dobrym stanie.
Ile wytrzyma silnik 1.2 TSI? Podsumowanie
Przed zakupem samochodu z silnikiem TSI 1.2 na rynku wtórnym warto dokładnie przeanalizować jego historię serwisową i mieć świadomość ewentualnych wad konstrukcyjnych. Nie ma większych powodów do obaw przy wyborze modeli po modernizacji, tj. z serii EA211, które są bardziej wytrzymałe i tanie w eksploatacji.