Powered by Smartsupp

Zatarty silnik: objawy, przyczyny i zapobieganie

Zatarty silnik jest poważną usterką, która może wystąpić w pojazdach z różnych powodów. Naprawa zatartego silnika zazwyczaj wiąże się z dużymi kosztami i może być całkowicie nieopłacalna lub niemożliwa w wielu przypadkach. W takiej sytuacji konieczny będzie zakup nowego silnika, co również może być drogim przedsięwzięciem.

Silnik jednak nie zaciera się nagle, a sygnały świadczące o zacieraniu się jednostki napędowej mogą być dość łatwe do zidentyfikowania, jeśli wiesz, na co zwracać uwagę. W tym artykule dowiesz się więcej na temat przyczyn i objawów zatarcia oraz tego, jak zapobiec zatarciu silnika.

Jak dochodzi do zatarcia silnika?

Elementy mechaniczne w jednostce nie stykają się ze sobą podczas pracy. Oddziela je warstwa oleju, zwana filmem olejowym. Obecność oleju zapewnia nie tylko smarowanie elementów jednostki, ale także ich chłodzenie. Jeśli film olejowy zostanie przerwany, na przykład przez niedostateczny poziom oleju lub awarię w układzie smarowania, silnik zaczyna się zacierać.

Warto mieć świadomość tego, że tak naprawdę to nie tarcie jest głównym zagrożeniem dla silnika, lecz zbyt wysoka temperatura. Gdy elementy takie jak tłoki i cylindry trą o siebie, powstaje ciepło. Nadmierne nagrzewanie prowadzi do rozszerzenia metalowych elementów, które mogą się zablokować. Zacieranie silnika nie dotyczy tylko cylindrów i tłoków, ale może również wystąpić w przypadku wałka rozrządu czy panewek.

Zatarty silnik przyczyny

Jakie są przyczyny zatarcia silnika? Do najczęstszych przyczyn zatarcia silnika należą nieprawidłowości związane z olejem silnikowym, a szczególnie:

  • niski poziom oleju – regularnie należy kontrolować poziom oleju i uzupełniać go, jeśli jest to konieczne,
  • używanie oleju niskiej jakości – olej traci swoje właściwości po pewnym czasie, dlatego regularna wymiana oleju jest koniecznością,
  • niewłaściwy wybór oleju – należy używać oleju zalecanego przez producenta samochodu, o odpowiedniej jakości i lepkości.

Nie bez znaczenia są także usterki, jakie mogą dotknąć układ smarowania, tj.:

  • uszkodzenie elementów układu smarowania – np. zatkany filtr oleju, uszkodzona pompa,
    przegrzanie silnika, wyciek płynu chłodzącego
  • obecność niepożądanych substancji w oleju – np. benzyna czy płyn chłodzący dostające się do układu smarnego wskutek usterek.

Ostatnią przyczyną zatartego silnika może być nieodpowiedni styl jazdy – a dokładnie jazda na wysokich obrotach tuż po uruchomieniu silnika.

Zatarty silnik – objawy

Objawy zatarcia silnika mogą być trudne do zidentyfikowania na samym początku. Jednak w miarę pogłębiania się problemu pojawiają się kolejne symptomy, które ostatecznie doprowadzą do uszkodzenia silnika i jego unieruchomienia.

Jakie zatem są objawy zatarcia silnika? Oto kilka przykładowych oznak:

Podwyższona temperatura pracy silnika

Zatarcie silnika może sygnalizować wskaźnik temperatury silnika na desce rozdzielczej. Jeśli pokaże on, że silnik działa w nadmiernie wysokiej temperaturze, należy natychmiast sprawdzić poziom oleju – ilość smaru może być zbyt niska, aby zapewnić odpowiednie chłodzenie.

Banner 1

Spadek mocy silnika

Zatarty silnik może być rozpoznany także po spadku osiągów, ponieważ nadmierne tarcie powoduje wzrost zużycia energii, co wpływa na problemy z działaniem silnika. Jeśli auto traci moc, nie reaguje na gaz tak jak wcześniej, a zużycie paliwa wzrosło, może to być spowodowane postępującym zużyciem silnika. Oczywiście obniżenie mocy i wzrost spalania mogą być także spowodowane innymi czynnikami, dlatego po zauważeniu tych objawów należy zwrócić uwagę na poziom i jakość oleju.

Nietypowe dźwięki

Pierwsze symptomy zacierającego się silnika to odgłosy, które nie były słyszalne wcześniej. Dokładne zlokalizowanie źródła hałasu ułatwi identyfikację, co dokładnie jest niszczone. Jak brzmi zatarty silnik? W przypadku zużytych panewek będzie to odgłos przypominający terkotanie czy skrobanie wyraźnie słyszalny na luzie. Natomiast stukot wału rozrządu jest słyszalny poprzez specyficzny odgłos przy co drugim obrocie. Bez względu na to, które części silnika ulegają zatarciu, odgłosy będą regularne – pojawią się w równych odstępach czasowych. Ich brzmienie może nieco się zmieniać w zależności od obrotów silnika.

Dymienie

Na samym początku, dym wydobywa się z rury wydechowej z powodu negatywnego wpływu wysokiej temperatury na spalanie mieszanki paliwowej. Jeśli dym zacznie wyciekać spod maski pojazdu, oznacza to przegrzanie silnika. W takiej sytuacji należy natychmiast zatrzymać pojazd.

Jak uniknąć zatarcia silnika?

Aby skutecznie zapobiec zatarciu silnika, należy regularnie dbać o jego właściwą konserwację oraz przestrzegać zaleceń producenta dotyczących eksploatacji. Oto kilka wskazówek, co należy robić, aby cieszyć się długą bezawaryjną pracą jednostki napędowej.

Pamiętanie o regularnej wymianie oleju

Pierwszym krokiem jest regularna wymiana oleju, zgodnie z harmonogramem serwisowym. Olej smaruje ruchome części silnika, minimalizując tarcie i zapobiegając zatarciom. Niewłaściwy poziom lub jakość oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń.

Banner 2

Stosowanie preparatów do regeneracji powierzchni tarcia: Ceramizer CS / CSX / One-Shot

Wymienione powyżej preparaty, które dodaje się do oleju silnikowego, tworzą warstwę odbudowująco-ochronnej na metalowych powierzchniach tarcia silnika. Warstwa ta wypełnia uszkodzenia w strukturze metalu i tworzy powłokę na takich elementach silnika jak pierścienie tłokowe, cylindry, panewki. W ten sposób jednocześnie regeneruje mechanizmy i chroni je przed dalszym zużyciem. Trwałość powstałej warstwy wynosi od 15 000 km do nawet 70 000 km, w zależności od zastosowanego produktu. Aby utrzymać efektywność preparatu po tym dystansie, zaleca się ponowne zastosowanie. Co istotne, przy stosowaniu oryginalnego Ceramizera procesy regeneracji i tworzenia warstwy ceramicznej zachodzą podczas normalnej pracy silnika, bez potrzeby jego demontażu. Typ produktu należy dopasować do typu silnika zgodnie z informacjami zawartymi na opakowaniu.

Dbanie o czystość układu chłodzenia i smarowania

Kolejnym ważnym aspektem jest dbanie o czystość układu chłodzenia. Chłodnica powinna być czysta, a poziom płynu chłodzącego odpowiedni. Przegrzewanie silnika jest częstą przyczyną jego zatarcia, dlatego system chłodzenia musi działać sprawnie. Regularna kontrola paska napędowego również jest istotna, gdyż jego awaria może prowadzić do utraty chłodzenia. Warto także dbać o czystość filtra oleju, aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do układu smarowania.

Odpowiednie użytkowanie oraz serwisowanie pojazdu

Należy także pamiętać o właściwym użytkowaniu pojazdu. Zbyt agresywna jazda, częste przyspieszenia i hamowania mogą zwiększać ryzyko zatarcia elementów jednostki napędowej. Powolne rozgrzewanie silnika po zimnym starcie pozwala na równomierne rozprowadzenie oleju i zmniejsza tarcie.

Wreszcie, regularne przeglądy i diagnoza stanu technicznego silnika u mechanika mogą pomóc w wykryciu potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co zdecydowanie pomoże zapobiec zatarciu silnika. Dzięki tym działaniom możemy cieszyć się długotrwałą i bezawaryjną pracą naszego pojazdu.

Jak naprawić zatarty silnik?

Twój silnik uległ zatarciu? Nawet jeśli zatarty silnik kręci, bez naprawy nie ma możliwości jego dalszej eksploatacji. Pytanie jednak brzmi, czy da się go naprawić? Odpowiedź zależy od tego, jakie elementy silnika uległy uszkodzenia i w jakim stopniu. Mechanik musi wyjąć jednostkę napędową, rozebrać ją i zweryfikować skalę uszkodzeń. Jeżeli zatarcie dotyczy tylko jednego elementu, na przykład wału korbowego, często wystarczy wymienić uszkodzone części i dokładnie skontrolować cały układ olejowy.

W przypadku bardziej rozległych uszkodzeń, gdy np. doszło do przebicia bloku silnika lub są poważne zniszczenia w obszarze tłoków i cylindrów, naprawa może okazać się nieopłacalna. W takich przypadkach konieczna może być wymiana całego silnika, co jest usługą bardzo kosztowną i nie zawsze opłacalną.

Objawy zatartego silnika. Podsumowanie

Podsumowując, typowe symptomy zatartego silnika obejmują głośne stuki lub trzaski dochodzące z silnika, słabe przyspieszenie, spadek mocy, wydobywanie się dymu lub oleju z komory silnika, nadmierne zużycie paliwa oraz wysoka temperatura silnika.

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów, konieczna jest niezwłoczna interwencja. Ignorowanie objawów zatartego silnika może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Wczesna reakcja natomiast może zapobiec eskalacji problemu i ochronić Cię przed dużymi kosztami związanymi z naprawą lub wymianą silnika. Pamiętaj, że regularna konserwacja i dbałość o pojazd to klucz do długiej i bezproblemowej eksploatacji.

Poprzedni post:
Wodorowanie silnika samochodowego - co to jest i na czym polega?
Następny post:
Czyszczenie silnika z nagaru - najlepsze metody

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *