Samochód podobnie, jak człowiek czasami przestaje normalnie funkcjonować. Czasami można usłyszeć nieprawidłową pracę poszczególnych podzespołów. Wtedy wiemy, że czas przygotować się na wizytę u mechanika, by sprawdzić co się dzieje. Awaria może również nastąpić szybko i niespodziewanie. Szczególnie jeżeli psuje się „serce” naszego samochodu czyli silnik. Co warto wiedzieć zanim oddasz swój samochód do naprawy?
Decyzja
Zanim wymienisz silnik na nowy warto zorientować się w cenach. Koszt samej jednostki napędowej może wahać się od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Wszystko zależy od tego, czy postawisz na używaną i w pełni sprawną czy zdecydujesz się na nową sztukę. Cena zależy także od pojemności, stanu i przebiegu. Silniki Diesla są niestety nieco droższe. Kupno silnika używanego często jest tańsze niż remont. Jeżeli wymieniasz silnik na mocniejszą wersję lub o innej pojemności, konieczna będzie wymiana dowodu rejestracyjnego i zgłoszenie tego faktu w wydziale komunikacji.
Wybieram remont
Jeżeli zdecydowałeś się na remont silnika musisz liczyć się z co najmniej tygodniową niedostępnością samochodu. Pełny remont silnika obejmuje szlifowanie i wygładzanie cylindrów, wymianę tłoków i panewek, szlifowanie wału korbowego, a także frezowanie gniazd zaworowych oraz planowanie głowicy. W szczególnych przypadkach konserwacji trzeba poddać również same zawory. Koszt kompleksowej naprawy silnika może oscylować w granicy 3000 zł. W samochodach z silnikiem Diesla konieczna może okazać się wymiana układu wtryskowego i czasami również turbosprężarki, co również podnosi koszty naprawy.
Regeneracja
Jeżeli silnik bierze olej, ale mechanik uzna, że nie jest on bardzo zniszczony można próbować go zregenerować. Jedni decydują się na wymianę pierścieni tłokowych, co niekoniecznie jest dobrym wyjściem. Wiąże się to z kosztem około 1000 zł ale nie gwarantuje sprawnego silnika. Lepszym i przede wszystkim tańszym rozwiązaniem jest zastosowanie preparatów, które pomogą nam zregenerować zużyty silnik o ile nie jest zużyty ponadgranicznie. Ceramizer – to preparat do silników czterosuwowych, benzynowych, Diesla, LPG, CNG, BIO, HYBRYDOWYCH. Aplikacja jest bardzo prosta. Wystarczy dodać produkt do oleju silnikowego. Wraz z przyrostem kilometrów na liczniku tworzy się powłoka ceramiczno-metalowa na powierzchniach tarcia, która skutecznie wypełnia wytarte miejsca. Jego działanie sprawa, że powierzchnie tarcia podczas eksploatacji regenerują się. Dzięki temu nie musisz remontować czy wymieniać silnika. Co najważniejsze, dodanie takiego specyfiku pozwala na uniknięcie wizyty w warsztacie. Ceramizer do oleju silników spalinowych (CS) zmniejsza nam również zużycie paliwa i pobór oleju. Podwyższa i wyrównuje ciśnienia sprężania w cylindrach, co istotnie poprawia dynamikę pojazdu. Metalowe powierzchnie tarcia zyskują nawet 5-cio krotnie większą trwałość. Warto więc skorzystać z takiej opcji, zwłaszcza, że koszt produktu to zaledwie 73 zł. Nieporównywalnie niski w stosunku do naprawy, prawda?
Jak widzisz remont silnika to kosztowna sprawa. Warto więc zapobiegać niż leczyć i dbać o swój samochód przez cały okres użytkowania. Nauczeni doświadczeniami innych kierowców warto sięgnąć po sprawdzone metody ochrony silnika, dzięki temu unikniemy przykrych konsekwencji finansowych, które będą skutkiem konieczności wymiany silnika naszego samochodu. Zadbaj o swoje auto już dzisiaj!
Zauważyłem że mój silnik bierze olej, z rury wydechowej czasem widać niebieskawe spaliny, mam w tej chwili nowy katalizator, boję się że przy złym spalaniu szlag go szybko trafi, co na to poradzicie??