Nieprawidłowe korzystanie z pojazdu to częsta przyczyna degradacji i zużycia każdego silnika. Jednym z przykładów działania na jego szkodę jest nadmierne obciążanie go, gdy jest jeszcze nierozgrzany, co skutkuje zanikiem smarowania.
Stopień uszkodzenia silnika decyduje o tym, jak kosztowna będzie naprawa. Typowa diagnostyka obejmuje diagnozę komputerową, pomiar kompresji, sprawdzenie stanu rozrządu i pomiar ciśnienia oleju. Są jednak uszkodzenia, w przypadku których wystarczy wizualna ocena szkód – na przykład zerwanie łańcucha czy przestawienie rozrządu. W takim przypadku niezbędny jest remont silnika. Koszt może być jednak na tyle wysoki, że bardziej opłacalne będzie wymienienie silnika na inny, używany model.
Ile kosztuje remont silnika i co jest brane pod uwagę
Generalny remont silnika również jest kosztowny – jeśli znajdziesz okazję zrobić to tanio, lepiej miej się na baczności. Pamiętaj, że decydowanie się na nieoryginalne części zamienne tworzy tylko pozory oszczędności. Niska jakość części zamiennych może spowodować awarie i dodatkowe straty pieniężne.
Na ostateczną kwotę remontu składa się nie tylko cena wymienianej części silnika, ale też zakup innych dodatkowych części niezbędnych do wykonania naprawy i sama robocizna. Duże znaczenie ma też typ, model i wiek pojazdu, który chcemy naprawić.
Zależnie zatem od wielu czynników, koszt może być różny. Można jednak wstępnie oszacować remont mały i duży na przykładzie silnika o pojemności 1,6 litra (benzyna) z użyciem oryginalnych części – koszt małego remontu sięga 2000 zł, natomiast kapitalnego – 5000 zł.
Silnik bierze olej – jak naprawić?
Jeśli Twój silnik bierze olej, zdecydowanie masz się czym martwić. Norma zostaje przekroczona w sytuacji, gdy pojazd „pali” około 0,5 L oleju na 1000 km, choć spalanie na poziomie 0,25L na 1000 km również powinno Cię zaniepokoić. Dla pewności możesz również wykonać pomiar ciśnienia sprężania – dzięki temu zyskasz informację o stanie pierścieni tłokowych. Zapieczenie któregoś z nich może powodować, że pobór oleju przekracza wartości nominalne. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest ich wymiana.
Do szybszego spalania oleju może też przyczyniać się awaria turbosprężarki, która ma za zadanie zwiększyć moc silnika. Jeśli usłyszysz od mechanika taką diagnozę, możesz szykować się na jej wymianę lub regenerację – regeneracja podstawowa (np. czyszczenie i usuwanie nagaru) to koszt od 700 zł do 1500 zł; regeneracja pełna (np. pęknięcia na korpusie bądź obudowie) to koszt od 1500 zł do 2000 zł.
Jeśli natomiast przyczyną są uszczelniacze zaworowe, jedyną opcją jest ich wymiana. Zastanawiając się zatem nad generalną regeneracją i naprawą, słono zapłacimy za lepszy stan naszego sprzętu. Istnieje jednak prostsze rozwiązanie, a są nim dodatki do oleju silnikowego.
Tania regeneracja silnika – skuteczne dodatki do oleju
Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer łącząc się z olejem podczas jazdy, rozpoczyna proces regeneracji silnika. Podczas pracy silnika na jego powierzchni utworzona zostaje warstwa ceramiczno-metalowa, która odbudowuje ubytki w strukturze pierścieni tłokowych, gładzi cylindrycznych i panewek w trakcie przebiegu 1500 km. Zmniejsza też zużycie trących się powierzchni.
Jeśli zastanawiasz się zatem, jakie dodatki do oleju silnikowego zregenerują Twój silnik, zmniejszą zużycie oleju, wyrównują poziom ciśnienia sprężania, a w przypadku wycieku oleju zabezpieczą Twój pojazd nawet na 500 najbliższych km. Patrząc na ranking dodatków do oleju silnikowego, z pewnością rzuci Ci się w oczy marka Ceramizer. Dodatkowo jego cena nie przekracza 100 zł. W przypadku, gdy ryzykujesz kosztowymi naprawami, za które zapłacisz w setkach lub tysiącach złotych, lepiej postawić na chemię samochodową.