Jednym z najczęstszych zaniedbań dotyczących skrzyni biegów jest jazda z przepracowanym olejem przekładniowym lub z jego małą ilością. Jeśli dopilnujesz tego, by olej był dobrej jakości i był dostosowany do modelu auta, nie powinna Ci grozić naprawa skrzyni biegów. Jeśli zaniedbasz ten obowiązek, narażasz na awarię cały mechanizm przekładni, a przede wszystkim – synchronizatory. Czasem niewłaściwy olej przekładniowy jest w stanie wyrządzić nawet więcej szkód, niż gwałtowna zmiana biegów, więc miej się na baczności.
Najlepiej o jakości oleju świadczy jego lepkość
W pierwszej kolejności zwróć uwagę na lepkość oleju przekładniowego. To od tej cechy zależy właściwe zabezpieczenie zębów kół przekładni przed zużyciem – olej tworzy na nich mocny film olejowy, który sprawia, że ich praca jest płynniejsza.
Z czasem jednak lepkość oleju się zmniejsza i pojawia się ryzyko, że olej przestanie oddzielać filmem olejowym metalowe elementy, które ze sobą współpracują. W wyniku utleniania dochodzi do utraty właściwości smarnych przez olej i nadmiernego tarcia elementów metalowych. Znacznie skraca to żywotność całej skrzyni biegów. Dobrze dobrany olej nie tylko smaruje istotne elementy przekładni, ale też rozgrzewa podzespoły i łagodzi uderzenia kół zębatych, a co najważniejsze, chroni przed korozją. Jedyną opcją w przypadku rdzewienia jest wymiana skrzyni biegów, co może Cię kosztować nawet ponad 2500 zł.
Jaki olej do skrzyni biegów wybrać?
Jeśli prowadzisz auto z automatyczną skrzynią biegów, musisz pamiętać, że jest ona bardziej delikatna niż manualna przekładnia – dla niej ogromne znaczenie ma lepkość oleju i jego wszelkie zanieczyszczenia. Z kolei skrzynie manualne częściej ulegają zniszczeniom mechanicznym. Dla tych przekładni nie ma uniwersalnego oleju, choć zwykle stosuje się te o klasie API Gl-4 i GL-5.
Rozważając też wybór między olejem mineralnym i syntetycznym, trzeba pamiętać, że przy nieszczelnej skrzyni biegów nie stosujemy oleju syntetycznego, ponieważ może doprowadzić to do jej dalszego rozszczelnienia. Jeśli jednak nie masz takiego problemu, a remont skrzyni biegów jest tym, czego chcesz za wszelką cenę uniknąć, zdecyduj się na syntetyk. Jest droższy, ale starzeje się wolniej od mineralnego. W praktyce oznacza to, że nie traci tak szybko swoich właściwości, ma lepsze parametry lepkościowe i lepiej znosi zmiany temperatur.
Co ile zmieniać olej
Olej przekładniowy trzeba zmieniać tak często, jak radzi producent. Jeśli jednak nie posiadasz instrukcji do swojego auta lub napisano w niej, że nie wymaga ono wymiany oleju przekładniowego, nadal warto zainteresować się tą kwestią. Niezależnie do tego, ile lat ma Twój samochód i jak bardzo jest eksploatowany, powinno się dokonywać przeglądu oleju przekładniowego.
Zazwyczaj pierwszą wymianę zaleca się po 60-100 tys. km, natomiast każda kolejna powinna być zaplanowana jeszcze wcześniej – na przykład po 40-60 tys. km. Auta silniej narażone na pokonywanie dłuższych tras lub intensywnie eksploatowane, powinny częściej podlegać przeglądowi. Sama wymiana oleju może być wykonana samodzielnie – wtedy płacisz tylko za koszt oleju. Jeśli z kolei zdecydujesz się na wymianę u mechanika, możesz zapłacić od około 50 zł do 150 zł.
W niekorzystnej sytuacji, gdy zaczynasz słyszeć zgrzyty i czujesz opór przy zmianie biegów, z pewnością Twojemu sprzętowi nie zaszkodzi dodatek do oleju do skrzyni biegów. Specyfiki dostępne na rynku są dostosowane nie tylko do tego, by wspomóc silnik, ale i wydłużają trwałość mechanizmów przekładni.
Regeneracja skrzyni biegów w dobrej cenie
Jeśli zastanawiasz się, jaki dodatek do oelju do manualnych skrzyni biegów będzie najlepszy, z czystym sumieniem możesz sięgnąć po Ceramizer do skrzyni biegów CB. Czy warto jednak inwestować w niego pieniądze? Odpowiedź jest zdecydowanie twierdząca. Wpływa on bowiem nie tylko na głośność pracy skrzyni biegów eliminując zgrzyty, wibracje i hałas, ale też zabezpiecza powierzchnie trące podczas ich intensywnego używania.
Ile trwa regeneracja skrzyni biegów przeprowadzona z pomocą Ceramizera? Pierwsze efekty widać już po przejechaniu 500 – 1500 km. Tego typu regenerator skrzyni biegów zabezpiecza ją przed zużyciem na ok. 100 tys. km, a w efekcie możesz nawet uniknąć kosztownej naprawy.