Gdy synchronizatory pojawiły się pierwszy raz jako element składowy, znacznie usprawniły działanie skrzyni biegów. To ich zasługą jest obranie odpowiedniego biegu w każdych warunkach jazdy. Kiedy jeszcze wykorzystanie synchronizatorów nie było powszechne, tylko duże doświadczenie pozwalało kierowcy na umiejętne wysprzęglanie i wykorzystanie międzygazu, by zsynchronizować w skrzyni biegów obroty wałka pośredniego i wałka głównego – było to o tyle ważne, że bez odpowiedniej zręczności zęby kół mogłyby się utrącić lub oderwać.
Za co odpowiada synchronizator?
Synchronizator odpowiada głównie za wyrównanie prędkości obrotowych przed zazębieniem się kół zębatych podczas zmiany biegów. Można powiedzieć, że jest to swego rodzaju hamulec, dzięki któremu dwa tryby poruszające się z różną prędkością dopasowują do siebie swoją prędkość obrotową. Kiedy synchronizator jest w dobrej kondycji, powinien działać cicho i płynnie.
Zgrzyty, które możesz słyszeć podczas zmiany biegów, nie są dobrym znakiem – oznaczają, że tryby biegów nachodzą na siebie z różną prędkością, czego efektem jest charakterystyczny odgłos. Zazwyczaj jest to spowodowane zbyt szybką zmianą biegów. Zużyty synchronizator nie nadąża z synchronizacją obrotów wałka z zębatką, przez co słychać nieprzyjemny zgrzyt. Przedwczesna zmiana biegów może też prowadzić do wytarcia lub wyłamania się zębów.
Niepotrzebne trzymanie ręki na dźwigni do zmiany biegów to kolejna z przyczyn szybszego zużywania się synchronizatorów. Naprężenie dźwigni może powodować ruch wodzików, które przesuwają pierścień synchronizatora i niepotrzebnie go zużywają. W przypadku, w którym naprawa skrzyni biegów jest nieunikniona, a winowajcą awarii są zużyte synchronizatory, warto zwrócić uwagę na to przyzwyczajenie w przyszłości, by zapobiegać podobnym sytuacjom.
Naprawa skrzyni biegów – cena synchronizatorów
Jeśli silnik jest sercem samochodu, skrzynia biegów jest mózgiem odpowiadającym za wprawienie pojazdu w ruch. Sprawna praca wszystkich jego elementów jest więc niezwykle istotna. Z tego też powodu remont skrzyni biegów, mimo że niechciany, może się okazać koniecznością. Synchronizatory są jedną z najczęściej wymienianych części w skrzyni biegów. Koszt tego zabiegu zależy od modelu samochodu, od stanu silnika, użytych podczas wymiany części i jakości usług warsztatu naprawczego. Nie zawsze konieczna jest całkowita wymiana skrzyni biegów – naprawa i regeneracja skrzyń biegów może dotyczyć tylko tej jednej części.
Jeśli nieuniknione jest kupno zastępczych synchronizatorów, musimy liczyć się nie tylko z kosztem samej części, która sięga od około 500 do 1000 zł. Przykładowo, dwa synchronizatory do Hondy Civic z 2003 roku (przebieg 180 tys. km) wraz z przesuwkami kosztują około 600 zł. Do tej ceny należy doliczyć koszty wymiany, czyli demontażu skrzyni biegów, wymiany elementów, złożenia skrzyni, wymiany oleju i uszczelniaczy – wtedy zapłacimy od około 1500-2500 zł.
Jak zregenerować synchronizatory tanim kosztem?
Trzeba pamiętać, że synchronizatory niszczy zanieczyszczony lub złej jakości olej. W pierwszej kolejności regeneracja skrzyni biegów polega zatem na wyborze odpowiedniego lubrykanta. Aby dobrać odpowiedni rodzaj oleju przekładniowego, warto kierować się wskazówkami producenta. Jeśli w instrukcji nie znajdziemy takiej informacji, należy udać się do serwisu, który szybko rozwieje nasze wątpliwości.
Jeśli z listy pytań wyeliminujesz już pytanie, jaki olej do skrzyni biegów wybrać, możesz też przemyśleć kwestię tego, jaki dodatek do skrzyni biegów pomoże się jej zregenerować i wyciszy pracę synchronizatorów. W czołówce najlepszych z pewnością znajdzie się Ceramizer do skrzyni biegów CB. Czy warto jednak inwestować pieniądze w zakup tego środka?
Regeneracja skrzyni biegów – cena
Zalet korzystania z Ceramizera jest multum. Zastosowanie preparatu zmniejsza hałas, usuwa zgrzyty przy zmianie biegów i wycisza pracę tylnych mostów, przekładni i reduktorów. Ponadto, to nie tylko dodatek do wyciszenia skrzyni biegów, pozwala bowiem również zregenerować zużyte synchronizatory, ułatwia zmianę biegów i znacznie wydłuża trwałość mechanizmu. Koszt tego rozwiązania nie sięga nawet 100 zł, a znacząco przedłuża żywotność skrzyni biegów.