Aby zrozumieć, skąd biorą się problemy z naszą manualną skrzynią biegów, najpierw należy zrozumieć, jak ona działa. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu kół zębatych możemy korzystać najczęściej z 5-ciu, 6-ciu biegów do przodu, które umożliwiają nam dostosowanie mocy do wymagań jazdy. Poza tym korzystamy również z biegu wstecznego oraz tzw. „luzu”.
Jednak cały ten mechanizm nie działa sam. Istotną rolę odgrywają niewielkie elementy skrzyni biegów takie jak synchronizatory biegów które odpowiadają za płynną i cichą zmianę biegów (bez zgrzytów) oraz łożyska skrzyni biegów w których osadzone są wałki skrzyni biegów wraz z wszystkimi trybami.
Oba te elementy są mocno obciążane podczas eksploatacji pojazdu. Tym samym są one narażone na zużycie, które może objawiać się hałasem, zgrzytami – zwłaszcza w przypadku aut z przebiegiem przekraczającym 100-150 tys km.
Uszkodzenia skrzyni biegów – przyczyny
Przyczyn uszkodzeń i zużycia skrzyni biegów może być wiele. Do najczęstszych należą:
- Zbyt szybka zmiana biegów.
- Mocne obciążanie przekładni na niskich obrotach.
- Wycieki skrzyni biegów i jazda ze zbyt małą ilością oleju w skrzyni biegów.
- Jazda z przepracowanym olejem, nie wymienianie oleju w skrzyni biegów.
Zbyt szybka zmiana biegów
Skrzynia biegów jest niezwykle precyzyjnym mechanizmem, który wymaga łagodnego płynnego traktowania. Dynamiczne „wbijanie biegów”, zwłaszcza gdy olej jest jeszcze zimny, prowadzi do szybkiego zużycia synchronizatorów. Zużycie synchronizatorów objawia się zgrzytami podczas zmiany biegów.
Mocne obciążanie przekładni na niskich obrotach
Mocne obciążanie skrzyni biegów na niskich prędkościach obrotowych skutkuje zużyciem łożysk. W współczesnych autach, zwłaszcza nowoczesnych, wyposażonych w wysilone silniki Diesla oferujących wysoki moment obrotowy od niskich obrotów, jest to dosyć częste zjawisko. Auto przyjemnie przyśpiesza już od niskich obrotów, co zachęca do wciskania pedału w podłogę przy niskich obrotach rzędu 1200-1500 obr/min. Niestety cierpią na tym łożyska skrzyni biegów.
Wycieki skrzyni biegów
Do skrzyni biegów wchodzi niewielka ilość oleju, najczęściej od 1 do 2 litrów oleju, stąd nawet niewielki wyciek, po pewnym czasie (1-2 lata) może doprowadzić do całkowitego ubytku oleju. Zaniżony poziom oleju w skrzyni biegów może objawiać się trudnością z zmianą biegów – większym oporem przy próbie zmiany przełożenia.
W większości skrzyń biegów nie ma bagnetu kontroli poziomu oleju, dlatego wszelkie wycieki oleju z skrzyni biegów powinny być możliwie szybko zlikwidowane – gdyż kontrola bieżącego poziomu oleju jest mocno utrudniona. Dodatkowo w większości aut nie ma czujnika poziomu oleju w skrzyni biegów który mógłby zasygnalizować niski poziom oleju czerwoną lampką ostrzegawczą.
Najczęściej przyczyną wycieków z skrzyni biegów są uszczelniacze półosi oraz uszczelniacz wałka sprzęgłowego. Warto „uszczelnić” skrzynię biegów ponieważ wycieki oleju mogą doprowadzić do przegrzewania się przekładni i w konsekwencji nawet do jej uszkodzenia co finalnie może nieść ze sobą konieczność przeprowadzenia takich operacji jak wymiana skrzyni biegów czy remont skrzyni biegów.
Jazda z przepracowanym olejem
Powszechnie wiadomo, że należy regularnie wymieniać olej w silniku (polecamy wymiany co 10 000 km). W przypadku skrzyni biegów niestety „przyjęła się” opinia, iż olej przekładniowy nie wymaga wymiany. To błąd, ponieważ olej wraz z biegiem czasu i obciążeń temperaturowych jakim jest poddawany ulega utlenieniu i stopniowej degradacji, przez co zmniejszają się jego właściwości ochronne. Pamiętaj aby w skrzyni biegów wymieniać olej co około 100 000 km a jeżeli nie posiadasz informacji o tym czy olej w skrzyni biegów był wymieniany – to profilaktycznie dokonaj wymiany i „na przyszłość” zapisz przebieg przy którym wymieniłeś olej.
Po lewej stronie nowy olej do skrzyni biegów typu ATF, po prawej stronie olej z przebiegiem 100 tys. km.
Uszkodzenia skrzyni biegów – objawy
Jeśli podczas jazdy słyszysz hałas z skrzyni biegów w postaci szumów, a szumy są słyszalne na każdy biegu (hałas pogłębia się wraz z prędkością pojazdu) prawdopodobnie mamy do czynienia z hałasującymi łożyskami skrzyni biegów.
Jeżeli hałas występuje jedynie podczas zmiany konkretnego biegu (np. zmiana z biegu 1 na 2) i objawia się zgrzytem, to przyczyną jest prawdopodobnie zużyty synchronizator danego biegu.
„Wycie skrzyni biegów” występujące tylko na niektórych biegach i w wąskim zakresie obrotów silnika może oznaczać z kolei zużycie poszczególnych kół zębatych.
Zgrzyty podczas zmiany biegów
Najczęstszą przyczyną zgrzytów podczas zmiany biegów jest zużyty synchronizator. Synchronizator ma za zadanie wyrównać prędkość obrotową dwóch trybów które się wzajemnie zazębiają i jest niejako hamulcem, dzięki któremu te dwa tryby kręcące się z różną prędkością , dopasowują do siebie swoją prędkość obrotową – co umożliwiają ich ciche zazębienie, bez zgrzytów.
W sytuacji gdy synchronizator jest zużyty, jego wewnętrzna strona cierna nie ma już takich możliwości wyhamowania i dopasowania do siebie trybów, na skutek czego tryby biegów nachodzą na siebie z różną prędkością obrotową co w konsekwencji prowadzi do zgrzytu podczas zmiany biegów.
Jazda z tą usterką może w dłuższym okresie powodować uszkodzenie zębów trybów danych biegów (przy których występują zgrzyty) i konieczność ich wymiany.
Szumy podczas jazdy samochodem / wycie
Za szumy podczas jazdy najczęściej odpowiadają zużyte łożyska skrzyni biegów.
Ich zużycie objawia się hałasem w postaci szumu, pogłębiającego się wraz z prędkością pojazdu. Zignorowanie tych objawów w dłuższym czasie może się objawić ponadgranicznym zużyciem łożysk i „luzem na łożyskach”, które może doprowadzić do nieprawidłowego zazębienia się kół zębatych wraz z pęknięciem obudowy skrzyni biegów włącznie.
Regeneracja skrzyni biegów
Jak wyciszyć łożyska w skrzyni biegów?
Skuteczną metodą na wyciszenie łożysk skrzyni biegów jest ich wymiana. Proces ten jednakże wymaga demontażu skrzyni biegów i niemal całkowitego jej rozłożenia na główne elementy składowe. Przy okazji wykonuje się zazwyczaj profilaktyczną wymianę uszczelniaczy półosi i wałka sprzęgłowego oraz oczywiście oleju. Choć koszt samych łożysk najczęściej nie jest wygórowaną kwotą i można je kupić w zakresie 400-1000 zł, to już ich wymiana wraz z serwisem uszczelniaczy może kosztować nawet 1500-2500 zł.
Jak wyciszyć zgrzyty podczas zmiany biegów?
Aby pozbyć się zgrzytów podczas zmiany biegów należy wymienić synchronizatory. W przypadku wymiany synchronizatorów sytuacja wygląda podobnie, same synchronizatory nie są drogie (500-1000 zł komplet) jednak sam proces wymiany – czyli demontażu skrzyni biegów, rozebraniu na części składowe, wymiany elementów, złożenia skrzyni, wymiany przy okazji oleju, uszczelniaczy to koszt rzędu 1500-2500 zł.
Jakie są inne alternatywne metody regeneracji skrzyni biegów?
Zarówno wymiana jak i regeneracja skrzyni biegów wiąże się z znacznymi kosztami, które najczęściej przekraczają 2000-2500 zł.
Warto zainteresować się skutecznym i przetestowanymi dodatkiem do skrzyni biegów o właściwościach regenerujących – jakim jest Ceramizer CB.
Dodatek do skrzyni biegów Ceramizer CB, pełni podwójną funkcję. Z jednej strony regeneruje metalowe powierzchni skrzyni biegów – zwłaszcza synchronizatory i łożyska. Niweluje zgrzyty skrzyni biegów i wycisza łożyska. Z drugiej strony działa profilaktycznie i tworzy warstwę ochronną o ponad 5 krotnie większej odporności na zużycie niż pierwotna powłoka.
Ceramizer CB wypełnia zużyte miejsca, warstwą ceramiczno-metalową. Dosyć niezwykły wydaje się brak konieczności demontażu mechanizmu. Regeneracja skrzyni biegów odbywa się bez jej wyjmowania, ponieważ procesy naprawcze mają miejsce podczas normalnego użytkowania. Tym samym nie musimy martwić się o szukanie auta zastępczego i możemy zaoszczędzić pieniądze. Proces regeneracji trwa 1500 km od momentu dodania preparatu do oleju skrzyni biegów. Pierwsze efekty często można zauważyć już po 500 km.
W odróżnieniu od innych dodatków do oleju Ceramizer zawiera jedynie 4 gramy aktywnego komponentu, jest dostępny na rynku ponad 15 lat a o jego skuteczności świadczy 245 stron pozytywnych opinii. Żaden inny produkt do skrzyni biegów nie posiada takiej ilości opinii.
Ceramizer to dodatek do wyciszenia skrzyni biegów, jest szczególnie skuteczny w przypadku zużycia synchronizatorów które objawiają się zgrzytem w momencie zmiany biegów. Produkt zmniejsza a w wielu przypadkach nawet całkowicie eliminuje zgrzyty. Produkt sprawdza się również w przypadku hałasu/szumu skrzyni biegów za które odpowiada umiarkowane zużycie łożysk skrzyni biegów.
Naprawa skrzyni biegów to koszt w granicach 2000-3000 zł, natomiast Ceramizer CB to wydatek jedynie 66 złotych, dlatego warto spróbować tej metody regeneracji skrzyni biegów, tym bardziej że jest to produkt w 100% bezpieczny. Ceramizer CB – regenerator skrzyni biegów znacznie zwiększy płynność podczas zmieniania biegów. Poza tym trwałość mechanizmu wzrośnie nawet 5-krotnie, a skrzynia będzie zabezpieczona przed zużyciem nawet do 100 000 km. Należy jednak pamiętać, że regeneracja skrzyni biegów dotyczy elementów zużytych, a nie zniszczonych.
Ceramizer, a olej w skrzyni biegów
Na pytanie o to, jaki olej do skrzyni biegów należy stosować z Ceramizerem odpowiedź brzmi – każdy. Ceramizer można stosować do dowolnego oleju przekładniowego.
Test komentarza.
Ceramizer to dodatek do wyciszenia skrzyni biegów, jest szczególnie skuteczny w przypadku zużycia synchronizatorów które objawiają się zgrzytem w momencie zmiany biegów. Produkt zmniejsza a w wielu przypadkach nawet całkowicie eliminuje zgrzyty. Produkt sprawdza się również w przypadku hałasu/szumu skrzyni biegów za które odpowiada umiarkowane zużycie łożysk skrzyni biegów.
Dziękujemy