Skrzynia biegów jest drugim, zaraz po silniku, najważniejszym elementem w Twoim samochodzie. Dzięki niej możesz dostosować prędkość do odpowiedniego biegu. Skrzynie biegów możemy podzielić na manualną – taką, w której kierowca sam dostosowuje bieg do prędkości i automatyczną – która „sama” zmienia biegi w zależności od obciążenia silnika.
Wciąż więcej kierowców w swoich samochodach posiada manualne skrzynie biegów, więc na takich się skupimy opisując poniższy poradnik.
Odpowiemy: jakie są przyczyny zużycia skrzyni biegów, jak uchronić skrzynie biegów przed zużyciem oraz jakie są najczęstsze błędy użytkownika w eksploatacji skrzyni biegów. Dowiesz się również jaki dodatek do skrzyni biegów dobrać, jakie korzyści może przynieść stosowanie tego typu preparatów oraz czy pozwalają one uniknąć naprawy skrzyni biegów.
Zużycie skrzyni biegów – powody
Dlaczego skrzynie biegów ulegają zużyciu? Zużycie skrzyni biegów zależy od kilku czynników, poniżej wymienimy najważniejsze.
Zbyt szybka i gwałtowna zmiana biegów
Zbyt szybka, gwałtowna zmiana biegów jest najczęstszą przyczyną zużycia przekładni. Na skutek zbyt szybkiej zmiany biegów koła zębate, nie mają wystarczająco czasu aby idealnie dopasować się do siebie. Uderzają jedno o drugie i bieg „nie wchodzi” lub „wchodzi” na siłę . Najbardziej cierpią na tym synchronizatory których zużycie objawia się tym że skrzynia zgrzyta przy zmianie biegów.
Poniżej zużyty synchronizator skrzyni biegów.
Przepracowany, niewymieniany olej w skrzyni biegów
Z reguły pamiętamy o wymianie oleju w silniku, przyjmując, że w skrzyni biegów nie trzeba wymieniać oleju. Mimo że wielu producentów nie przewiduje wymian oleju w skrzyni biegów, to wato taką wymianę wykonać. Zanieczyszczony i przepracowany olej zmniejsza skuteczność ochrony metalowych powierzchnia tarcia, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach takich jak wysokie lub niskie temperatury. Tym samym prowadzi to do zużycia skrzyni biegów. Wymiana oleju w skrzyni biegów nie jest drogim zabiegiem i należy ją wykonać nie rzadziej niż co 100 000 km, co z pewnością zwiększy żywotność przekładni.
Czy w twoim aucie był wymieniany olej w przekładni? Jeżeli nie to warto go profilaktycznie wymienić.
Zbyt mało oleju, wycieki oleju z skrzyni biegów
Zbyt mała ilość oleju prowadzi do przegrzania mechanizmów ciernych w skrzyni biegów i lawinowego zużycia łożysk, kół zębatych i synchronizatorów. W skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do zatarcia przekładni i unieruchomienia pojazdu.
Należy regularnie sprawdzać wizualnie, czy ze skrzyni biegów lub półosi nie pojawiają się wycieki oleju. Dobrym momentem na to jest np. sezonowa wymiana opon (gdy auto jest na podnośniku). Lampką ostrzegawczą powinny być ślady oleju w miejscu parkowania pojazdu. Przeciętna skrzynia biegów pomieści około 2 litrów oleju, dlatego nawet przy niewielkiej nieszczelności i braku kontroli poziomu oleju w przekładni (większość pojazdów nie ma bagnetu do sprawdzania poziomu olej w przekładni) – po roku, dwóch może dojść do całkowitego ubytku oleju i lawinowego zużycia a nawet awarii skrzyni biegów.
Czy pamiętasz, kiedy ostatnio sprawdzałeś poziom oleju w skrzyni biegów? Jeżeli nie to warto przy najbliższej wizycie w warsztacie zlecić kontrolę poziomu oleju w przekładni.
Trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów – gdy nie jest to potrzebne
Niektórzy kierowcy z przyzwyczajenia trzymają rękę na drążku/gałce zmiany biegów, nie wiedząć że taki „nawyk” prowadzi do zużycia synchronizatorów biegów. Nawet lekkie naprężenie dźwigni zmiany biegów może powodować delikatny ruch wodzików które z kolei przesuwają pierścień synchronizatora do zmiany biegu i tym samym niepotrzebnie go zużywają. Dlatego drążek zmiany biegów wykorzystuj tylko do zmiany przełożeń i po zmianie biegu zdejmij rękę z gałki zmiany biegów.
Niedostosowanie biegu do prędkości pojazdu
Młodzi kierowcy podczas nauk jazdy dostają jasne wytyczne, kiedy należy zmienić bieg i jak dostosować go do prędkości. Doświadczeni z reguły robią to na wyczucie. Jazda na nieodpowiednim biegu – zarówno za wysokim, jak i za niskim w stosunku do prędkości jazdy powoduje zużycie łożysk, które pracują na zbyt dużym obciążeniu. Wytarciu ulegają metalowe kulki w łożyskach, co prowadzi do hałaśliwej pracy skrzyni biegów na każdym biegu, nasilającej się wraz z prędkością pojazdu. Ponadgraniczny luz na wałkach skrzyni biegów spowodowany zużyciem łożysk skrzyni biegów może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do nieprawidłowego zazębienia się trybów i awarii skrzyni biegów w postaci wyłamania trybów biegu.
Skrzynia biegów wymaga regeneracji i co dalej?
Wtedy zazwyczaj pojawia się wyszukiwarka i wstępna samodzielna diagnoza oraz kluczowe pytanie: czy z tą usterką mogę jeździć i ile kosztuje naprawa. Następnie dylemat: naprawić samemu czy oddać samochód do mechanika?
Skrzynia biegów jest bardzo precyzyjnym mechanizmem, a jej naprawa często jest bardziej skomplikowanym procesem niż naprawa lub regeneracja silnika. Mnogość elementów takich jak tryby, wodziki, pierścienie, synchronizatory, kuleczki blokujące, łożyska, podkładki powoduje że pominięcie jednego drobnego elementu przy montażu może doprowadzić do jej zniszczenia w trakcie eksploatacji.
Dlatego do regeneracji przekładni samemu podchodźmy tylko mając spore doświadczenie w mechanice pojazdowej i co bardzo ważne – posiadając dokładną książkę naprawczą z schematami składowymi elementów przekładni. Gdy nie mamy doświadczenia, czasu oraz warunków w postaci kanału i narzędzi to lepiej zdać się na mechanika. W celu wyceny naprawy należy poszukać mechanika posiadającego doświadczenie w naprawach skrzyń biegów.
Naprawa i regeneracja skrzyni biegów to czasochłonna i niezwykle precyzyjna praca.
Najczęściej naprawa skrzyni biegów, polega na:
- Wyznaczeniu na podstawie objawów pracy skrzyni biegów (jeszcze przed jej demontażem) potencjalnych elementów odpowiadających za niesprawność mechanizmu.
- Wymontowaniu skrzyni z pojazdu.
- Rozłożeniu na elementy składowe (do stopnia niezbędnego do naprawy).
- Określeniu stopnia zużycia poszczególnych podzespołów – dokładnie diagnozuje się między innymi łożyska i synchronizatory.
- Wymianie uszkodzonych, nienaprawialnych części na nowe lub regenerację podzespołów nadających się do ponownego użycia.
- Złożenie wszystkiego w całość przy użyciu nowych uszczelek i uszczelniaczy.
- Zamontowanie skrzyni biegów w pojeździe i zalanie nowym olejem.
Zasadniczo zużyte elementy w skrzyni biegów wymienia się na nowe.
Przy okazji wyjętej skrzyni biegów warto wymienić również elementy uszczelniające skrzynie biegów takie jak uszczelniacze półosi oraz uszczelniacz wałka sprzęgłowego.
Naprawa skrzyni biegów – cena
Ile kosztuje naprawa skrzyni biegów? Wszystko zależy od tego, jaka jest przyczyna zużycia i jaki model pojazdu posiadasz. Najwięcej zapłacimy w autoryzowanych serwisach. Dlatego warto poznać ceny w mniejszych warsztatach zwłaszcza tych, które specjalizują się w naprawach skrzyni biegów. Wybór części będzie konsultował z nami mechanik. Pomimo tego że oryginalne części będą droższe niż zamienniki to uwzględniając to że koszt naprawy skrzyni biegów i tak będzie wysoki – lepiej zainwestować w „oryginały”. Dla przykładu koszt regeneracji skrzyni biegów Hondy Civic z 2008 roku polegający na wymianie łożysk, 2 synchronizatorów, założeniu nowych uszczelek i wymianie oleju będzie wynosił około 3000-4000 zł w autoryzowanym serwisie i 1500-2000 zł w nieautoryzowanym zakładzie.
Czasami koszt naprawy zużytej skrzyni biegów może być bardzo wysoki dlatego warto zastosować sprawdzony dodatek do skrzyni biegów o właściwościach regenerujących.
Alternatywna forma regeneracji skrzyni biegów – dodatki do skrzyni biegów Ceramizer
Wymiana i regeneracja skrzyni biegów często jest najlepszym, ale kosztownym rozwiązaniem, które unieruchamia auto na co najmniej 1-2 tygodnie.
W przypadku problemów takich jak zgrzyty przy zmianie biegów (problem z synchronizatorami) czy głośna praca przekładni (najczęściej spowodowana zużyciem łożysk) warto zastosować preparat regenerujący skrzynię biegów – Ceramizer CB.
Regenerator skrzyni biegów Ceramizer CB regeneruje metalowe powierzchnie tarcia skrzyni biegów takie jak: łożyska, synchronizatory. W konsekwencji w przypadku umiarkowanego zużycia – wyciszy pracę przekładni i wyeliminuje zgrzyty przy zmianie biegów. Preparat tworzy powłokę ceramiczno-metalową, która dodatkowo zabezpiecza przekładnię przed dalszym zużywaniem.
Ile trwa regeneracja skrzyni biegów z Ceramizerem?
Odczuwalną różnicę zauważysz już po przejechaniu kilkuset kilometrów, a pełen proces trwa 1500 kilometrów. Tak zregenerowana skrzynia biegów z pewnością posłuży jeszcze przez długi czas – ochronna powłoka ma trwałość 100 000 km.
Ceramizer do skrzyni biegów, czy warto?
Jeżeli chcesz uniknąć wydatku kilku tysięcy złotych na naprawę przekładni, to warto wypróbować Ceramizer – to bezpieczny dodatek, którego skuteczność potwierdza ponad 240 stron opinii. Ceramizer jest dostępny na rynku od ponad 15 lat, a niewielki koszt preparatu (66 zł) w połączeniu z jego skutecznością i korzyściami ze stosowania jest z pewnością ciekawą propozycją i formą na regenerację mechanizmów skrzyni biegów i zabezpieczenie ich przed dalszym zużyciem.
Należy jednakże dodać że Ceramizer nie pomoże w każdym przypadku. Nie pomoże gdy zużycie skrzyni biegów jest ponadgraniczne lub gdy doszło już do awarii (np. ułamany ząb trybu).
Na przyszłość – profilaktyka
Jeżeli zależy ci na skrzyni biegów twojego auta, stosuj się do poniższych zaleceń:
- Podczas jazdy dostosuj bieg do odpowiedniej prędkości.
- Kontroluj i zlikwiduj ew. wycieki z skrzyni biegów lub półosi.
- Biegi zmieniaj z wyczuciem, powoli i płynnie.
- Sprawdź, czy w skrzyni biegów był wymieniony olej (należy wymieniać go co około 100 000 km).
- Zastosuj preparat, dodatek do skrzyni biegów Ceramizer CB, który w przypadku umiarkowanego zużycia przekładni – nie tylko wyciszy skrzynię biegów, ale także wyeliminuje zgrzyty i wydłuży jej trwałość.