Czy aby na pewno znajomi stosowali oryginalny Ceramizer? Pod pojęciem „używali podobnych specyfików” może kryć się wiele produktów. W sprzedaży dostępnych jest kilkadziesiąt różnych produktów potocznie nazywanych „Ceramizerami”, które nie mają z oryginalnym Ceramizerem nic wspólnego. Często są to zwykłe zagęszczacze oleju lub produkty imitujące Ceramizery – o podobnie brzmiącej nazwie, która ma celowo wprowadzić użytkownika w błąd i po których stosowaniu użytkownicy najczęściej mają negatywne opinie.
Potoczne przyjęło się nazywać całą kategorię produktów / dodatków do oleju – Ceramizerami co nie jest dla nas korzystne, gdyż większość tych dodatków nie ma z ceramizacją i tworzeniem warstwy regeneracyjno-ochronnej nic wspólnego. Wiele produktów dostępnych na rynku działa na zasadzie zagęszczania oleju, co jest doraźne, chwilowe i jednocześnie niebezpieczne dla silnika gdyż zagęszczając olej pogarszamy jego właściwości smarne.
Ceramizer jest produktem, który posiada ekspertyzę potwierdzającą, że produkt nie zagęszcza i nie zmienia parametrów reologicznych oleju. Pobierz dokument: Ceramizer_itwl. Jest produktem, który tworzy na powierzchniach tarcia trwałą metaloceramiczną powłokę regeneracyjno-ochronną, która pozostaje na powierzchniach tarcia również po wymianie oleju (jest trwała na ~ 70 000 km).
Gwarantujemy, że oryginalne Ceramizery (dostępne na www.ceramizer.pl) nie uszkodzą silnika ani innego mechanizmu do którego są stosowane. W czasie ponad 15 lat i kilku milionów aut, w których był stosowany Ceramizer, nie wystąpił przypadek uszkodzenia silnika lub innego mechanizmu przez Ceramizer. Stosowanie Ceramizerów jest w pełni bezpieczne, co potwierdzają liczne niezależne testy oraz opinie użytkowników (ponad 250 stron). Ceramizer nie jest zagęszczaczem oleju, jedna skoncentrowana dawka Ceramizera to tylko 4 gramy. Ceramizery® nie zawierają teflonu, ołowiu, molibdenu ani żadnych substancji szkodliwych dla silnika.
Zalecamy stosowanie tylko oryginalnego produktu Ceramizer dostępnego na lub w sieci sprzedaży.
Z opinii wynika, że Ceramizer został zastosowany jako ostatnia deska ratunku do skrajnie zużytego silnika, którego główną przyczyną brania były zapieczone pierścienie tłokowe.
Sam problem zapieczonych pierścieni tłokowych polega na tym, iż są one unieruchomione w pewnym położeniu w rowkach tłoka – tracąc swoją sprężystość, siłę docisku oraz funkcję uszczelnienia pary tarcia cylinder-tłok. Zapieczone pierścienie często spotyka się w silnikach, które były przegrzane lub w których olej nie był wymieniany w terminie (zalecamy wymiany co 10 000 km).
Problem/awaria zapieczonych pierścieni tłokowych jest najczęściej poprzedzona znacznym braniem oleju (powyżej 1 l na 1000 km) i stopniowym osadzaniem się nagaru w rowkach tłoka – co jest powszechnym zjawiskiem przy ponad granicznym braniu oleju. Nagar ten w połączeniu z wysoką temperaturą ma tendencje do zapiekania pierścieni tłokowych w rowkach tłoka i unieruchamiania ich w stałym położeniu.
W takim przypadku Ceramizer nie pomoże – nie ma jak zregenerować pierścieni tłokowych, gdyż zostały one „zablokowane” i nie dolegają właściwie do ścianek cylindra – nie ma w tym miejscu należytego tarcia. Owszem zdarzają się przypadki w których po zastosowaniu Ceramizera zapieczone pierścienie tłokowe odblokowały się, ale Ceramizer nie jest preparatem który został stworzony do odblokowywania pierścieni tłokowych. Dlatego też uwagi co do braku skuteczności Ceramizerów w Pana przypadku i tego że “Ceramizer ma wady” nie są trafnie zaadresowane – w przypadku zapieczonych pierścieni tłokowych najczęściej wymagana jest interwencja mechanika i wymiana pierścieni tłokowych łącznie z oczyszczeniem rowków tłoka z nagaru.
Ceramizery należy stosować w przypadkach, gdy przyczyną brania oleju jest umiarkowane zużycie pierścieni tłokowych a nie ich zapieczenie lub pęknięcie.
Zużycie oleju na poziomie 100 ml na 1000 km jest stosunkowo niewielkim zużyciem. Wskazany poziom zużycia jest często uważany przez producentów aut jako norma dla silnika w bardzo dobrej kondycji. Są konstrukcje silnikowe które od wymiany do wymiany nie biorą oleju, a są takie które z racji swojej budowy – np. zbyt zbyt luźno spasowane pierścienie tłokowe w przypadku Fiatowskich silnikach Diesel’a 1,3 MultiJet/CDTi i benzynowych 1,4 FIRE, potrafią od wymiany do wymiany (10 tys. km) „wziąć” nawet 1 litr oleju. I mówimy tu o nowym aucie które dopiero co „wyjechało z salonu”.
Zakładając jednakże iż konstrukcja danego silnika nie ma błędów fabrycznych i praktyka innych właścicieli auta z takim samym silnikiem potwierdza, że dany silnik w nominalnym stanie nie bierze oleju, można wyodrębnić 2 najczęstsze przyczyny brania oleju:
A) Zużycie pierścieni tłokowych/gładzi cylindrycznych
B) Zużycie gumowych uszczelniaczy zaworowych
To czy przyczyną zużycia oleju są pierścienie tłokowe czy też uszczelniacze zaworowe można zweryfikować wykonując pomiar ciśnienia sprężania. Zaniżone wyniki pomiaru ciśnienia sprężania wskazują na zużycie pierścieni tłokowych/gładzi cylindrycznych. Natomiast poprawne wyniki ciśnień sprężania (przy jednocześnie niewielkim braniu oleju) mogą wskazywać na zużycie uszczelniaczy zaworowych. Są one często odpowiedzialne za stosunkowo niewielkie zużycie oleju na poziomie 0.1-0.2 l na 1000 km .
Ceramizer pomaga obniżyć zużycie oleju przy zużyciu pierścieni tłokowych/gładzi cylindrycznych. Są to powierzchnie metalowe które Ceramizer jest w stanie odbudować. Natomiast w przypadku zużytych uszczelniaczy zaworowych mamy do czynienia z gumowymi uszczelniaczami, które najczęściej z biegiem lat tracą swoją elastyczność / twardnieją i tym samym tracą właściwości uszczelniające. Ponieważ Ceramizer nie regeneruje gumy – nie pomoże w przypadku zużytych uszczelniaczy zaworowych.
Przed stosowaniem Ceramizerów zawsze warto zmierzyć ciśnienie sprężania – aby ocenić w jakim stanie są pierścienie tłokowe/gładzie cylindryczne oraz aby ocenić skuteczność Ceramizerów w regeneracji tych powierzchni.
Pana opis wskazuje na daleko idące zużycie silnika, zwłaszcza pierścieni tłokowych oraz sworzni korbowodowych. Nie można wykluczyć również pękniętego pierścienia tłokowego – na co wskazywać może branie oleju na poziomie 1.5 l na 1000 km. W przypadku tak daleko idącej degradacji silnika stosowanie Ceramizer nie pomoże – preparat nie odbudowuje aż tak dużego zużycia powierzchni ciernych. W tym przypadku nieodzowna jest interwencja mechanika i remont silnika.