Auta stały się nieodłącznym środkiem lokomocji większości Polaków. Średni dystans pokonywany w ciągu roku to około 15 000 km, choć zdarzają się również kierowcy pokonujący 30 000 i więcej kilometrów. Największym kosztem eksploatacji samochodów stały się obecnie – nie części i usługi naprawcze – ale spalanie paliwa.
Zakładając zużycie paliwa na poziomie 7 litrów na 100 km i roczny przebieg 15 000 km, koszt jaki poniesiemy na samo tankowanie paliwa to 5250 zł. Do wyliczenia założono koszt 1 litra paliwa na poziomie 5 zł. Jeżeli w momencie gdy czytasz ten artykuł cena paliwa jest wyższa to roczne koszty jakie poniesiemy na tankowanie paliwa będą jeszcze wyższe.
Jak obniżyć koszty zużycia paliwa?
W pierwszej kolejności warto sprawdzić czy poziom spalania paliwa jaki mamy w swoim samochodzie nie odbiega od tego co osiągają inni użytkownicy tego pojazdu. Z pomocą przychodzą tu portale takie jak Motostat czy Autocentrum, gdzie poznamy realne raporty zużycia paliwa innych kierowców posiadających takie samo auto i taką samą wersję silnikową.
Znaczne różnice w zużyciu paliwa mogą świadczyć o usterce technicznej, która zwiększa zużycie paliwa. Niesprawny termostat, niesprawna sonda lambda, „lejące” wtryski paliwa, przepływomierz (MAF), czujnik ciśnienia w układzie dolotowym (MAP sensor), czujnik temperatury w dolocie to główni podejrzani, gdy nadmierne zużycie paliwa jest spowodowane usterką techniczną.
Jeżeli mamy pewność co do stanu technicznego pojazdu i chcemy dowiedzieć się jak obniżyć spalanie paliwa, warto poznać najbardziej praktyczne zasady Eco-drivingu.
Zasady eco-driving pozwolą ci oszczędzić i nawet od 700 zł do 1400 zł rocznie na paliwie.
Rozwiązanie tkwi w technice prowadzenia pojazdu i stylu jazdy, które zostały zawarte w 10 zasadach ecodrivingu. Bez względu na to, jakim samochodem się poruszasz, stosując podane zasady, możesz zredukować zużycie paliwa, oszczędzając pieniądze. Zastosuj poniższe rady i propozycje technik, a zauważysz sam, jak podróż staje się nie tylko bardziej ekonomiczna, ale również komfortowa dla kierowcy i pasażerów.
Ecodriving – 10 praktycznych zasad dzięki którym zmniejszysz zużycie paliwa
Pojęcie ecodrivingu jest często mylnie utożsamiane z wolniejszą jazdą. Kierowcy, który pokonają tą samą 100-kilometrową trasę, przy innym stopniu spalania paliwa np. 6 i 9 litrów, wcale nie muszą jej pokonać w różnym czasie. Osoba, która osiągnęła większy poziom zużycia paliwa, mogła po prostu mieć dynamiczniejszą jazdę, zawierającą liczne ostre hamowania i przyspieszenia. Ekonomiczna jazda w wydaniu zasad ecodrivingu jest przede wszystkim płynna oraz przemyślana. Rady i techniki, w jaki sposób się tego trzymać, przedstawiamy w dalszej części artykułu.
ECO-DRIVING ZASADA 1 – utrzymuj obroty w właściwym zakresie
Skup się na tym, aby twoja jazda utrzymywała silnik w obrotach, przy których samochód zużywa najmniej paliwa – czyli zachowując optymalny zakres obrotów. Najczęściej w pojeździe jest on zaznaczony na obrotomierzu zielonym kolorem. Jeśli posiadasz w aucie komputer pokładowy, to obroty przy których silnik spala optymalną ilość paliwa możesz łatwo ustalić za pomocą ekonomizera albo wskazań chwilowego zużycia paliwa. W trasie przydatnym rozwiązaniem do utrzymania stałej prędkości i obrotów silnika jest tempomat. Tempomat stabilizując prędkość i w konsekwencji obroty silnika, na wartościach optymalnych pod względem zużycia paliwa co może pomóc w obniżeniu spalania.
Niskie obroty to podstawowa zasada eco-drivingu
Sam moment zmiany biegów podczas przyśpieszania w celu ekonomicznej jazdy należy wykonać najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym oraz 2000 obr./min w silniku Diesla. Wprowadzając zmiany w stylu jazdy warto co około 200-300 km przeprowadzić obliczanie zużycia paliwa i porównać jak zmiana stylu jazdy wpłynęła na zużycie paliwa
ECO-DRIVING ZASADA 2 – unikaj tzw. „rwanej” jazdy
Postaraj się unikać „rwanej” jazdy, która oznacza stosowanie nagłych hamowań i przyspieszeń. To właśnie przy naprzemiennej i gwałtownej jeździe, samochód twój będzie spalał największą ilość paliwa. Przykładem obrazującym najmniej efektywne poruszanie się samochodem są miasta. Widać to szczególnie na drogach dwupasmowych, w których pojazdy z jednego, w takim samym stopniu „zakorkowanego” pasa ruchu, poruszają się zdecydowanie szybciej. Kierowcy ci zachowują mniejszą prędkość, ale jednostajną, płynną. Z kolei drudzy naprzemiennie hamując i przyspieszając jadąc „zderzak w zderzak”, zwiększają zużycie paliwa, przy jednoczesnym nadmiernym eksploatowaniu klocków hamulcowych. Dodatkowo taka jazda zwiększa również znacząco ryzyko spowodowania stłuczki czy kolizji.
Podstawowa zasada ecodrivingu to unikanie „rwanej jazdy” czyli nagłych hamowań i przyśpieszeń
Utrzymanie płynnej i rozsądnej jazdy (najlepiej na niskich obrotach) jest niezbędne, by uzyskać niskie zużycie paliwa.
ECO-DRIVING ZASADA 3 – obserwuj to co dzieje się „kilka samochodów” przed tobą
Jedną z podstawowych zasad eco-drivingu jest obserwacja i przewidywanie tego co się wydarzy na drodze. I nie chodzi tu tylko o najbliższe auto, ale raczej o kontrolowanie sytuacji nawet 200-300 metrów przed samochodem.
Dzięki temu łatwiej będzie przewidzieć manewry i uniknąć mocnego hamowania lub przyspieszania.
Taka obserwacja jest niezwykle skuteczna np. przy dojeżdżaniu do świateł. Odpowiednio wczesne zauważenie zmiany świateł na czerwone (np. „w trasie”), pozwoli „zdjąć nogę z gazu” i dojechać do świateł w momencie gdy z powrotem zmienią się na zielone – bez konieczności całkowitego zatrzymywania się i ponownego ruszania. Obserwacja drogi, pozwala również odpowiednio wcześnie dostrzec pieszych zmierzających do przejścia dla pieszych i wpływa nie tylko na ekonomiczną jazdę ale również na bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu drogowego.
ECO-DRIVING ZASADA 4 – hamuj silnikiem
Wiele osób pomija ten krok w trakcie kierowania samochodem, ale w celu zmniejszenia zużycia paliwa (a także wydłużenia żywotności klocków i tarcz hamulcowych) powinno się używać tzw. hamowania silnikiem. Sytuacją, w której taką technikę możesz zastosować, jest zbliżanie się do świateł i skrzyżowania. Wystarczy przy wytracaniu prędkości, wspomóc się redukcją biegu oraz powolnym, stopniowym puszczaniem sprzęgła. Tuż przed zatrzymaniem auta wciskamy całkowicie sprzęgło w celu uniknięcia zgaszenia silnika. W praktyce najczęściej stosuje się jednocześnie hamowanie silnikiem i pedałem hamulca.
W jaki sposób hamowanie silnikiem obniża zużycie paliwa?
Podczas hamowania silnikiem nie pracują wtryskiwacze, a więc nie dochodzi do zużycia paliwa – tak jak przy hamowaniu za pomocą jedynie pedału hamulca.
Zasadę hamowania silnikiem docenisz, gdy będziesz poruszał się po górzystym terenie. To właśnie tam najbardziej “w kość” dostają tarcze, klocki hamulcowe oraz płyn hamulcowy (który może ulec przegrzaniu). Przegrzanie układu hamulcowego może doprowadzić, do tymczasowego zaniku hamowania co jest bardzo niespodziewane i niebezpiecznie dla kierowcy.
Dlatego nawet jeżeli nie jesteś zwolennikiem hamowania silnikiem naucz się tej techniki choćby ze względów bezpieczeństwa.
ECO-DRIVING ZASADA 5 – korzystaj z nawigacji GPS
Korzystanie z nawigacji GPS posiadającej informację o korkach (polecamy darmową nawigację na telefon Google Maps) czy komunikacja poprzez CB radio, to również dobry sposób na osiągnięcie optymalnej jazdy i redukcję zużycia paliwa. Droga na skróty, objazd może w przypadku ominięcia korku nie tylko oszczędzić paliwo ale i sporo czasu.
Jedną z podstawowych zasad eco-drivingu jest omijanie korków. Z pomocą przychodzą tu darmowe nawigacje na telefon takie jak Google Maps które prowadzą nas tak aby omijać korki.
ECO-DRIVING ZASADA 6 – nie rozgrzewaj silnika na postoju
Pamiętaj, aby nie rozgrzewać silnika, będąc na postoju. W myśl ekonomicznej jazdy i eco-drivingu powinno się uruchamiać silnik tuż przed samym wyjazdem, tak aby nagrzewanie następowało w trakcie jazdy. Ma to swoje uzasadnienie z dwóch powodów. Po pierwsze „zimny” silnik zużywa dużo więcej paliwa niż nagrzany. Po drugie silnik podczas jazdy nagrzewa się dużo szybciej niż podczas postoju, a silnik nagrzany to silnik zużywający optymalną (mniejszą) ilość paliwa.
Optymalnym rozwiązaniem podczas mrozów jest odczekanie 1-2 minut po uruchomieniu silnika i wyruszenie w drogę, zachowując podczas pierwszych kilometrów delikatną jazdę. W warunkach dodatniej temperatury można wyruszyć w drogę tuż po uruchomienia silnika.
ECO-DRIVING ZASADA 7 – nie wciskaj pedału „gazu” w podłogę jeżeli sytuacja tego nie wymaga.
Mogłeś na to często nie zwracać uwagi, ale przy wielu sytuacjach na drodze, nie musisz „wduszać” pedału gazu aż do podłogi. Często sytuacja tego wcale nie wymaga – np. gdy wyprzedzasz auto a z naprzeciwka nie ma żadnego ruchu. Nie ma praktycznie żadnej różnicy w przyśpieszeniu auta pomiędzy wciśniętym pedałem gazu w 3/4 a 4/4, a więc w maksymalnym stopniu. Wciskanie pedału gazu do tzw. “dechy”, ma swoje przełożenie na zwiększone spalanie paliwa, a tego właśnie chcielibyśmy najbardziej uniknąć.
ECO-DRIVING ZASADA 8 -kontroluj ciśnienie w oponach
Kontroluj ciśnienie w oponach raz na 2-3 miesiące.
Dlaczego to takie ważne?
Zaniżone ciśnienie w oponach istotnie pogarsza bezpieczeństwo – wydłuża drogę hamowania oraz zmniejsza przyczepność. Co najważniejsze z punktu widzenia oszczędzania paliwa, w testach drogowych spadek ciśnienia opon z 2.2 do 1.6 bara zwiększył spalanie paliwa o 4% oraz zmniejszył żywotność opon o 30%.
ECO-DRIVING ZASADA 9 – zwróć uwagę na klimatyzację która wpływa na zużycie paliwa
Włączona klimatyzacja latem, w warunkach miejskich, zwiększa zużycie paliwa od ~ 0.5 do nawet 1.5 litra na 100 km.
Klimatyzacja to wygoda i komfort podróżowania autem. Zapewne większość czytelników pomyśli że rezygnacja z klimatyzacji to głupota. Racja, ale tu nie chodzi o rezygnację z używania, ale o świadome korzystanie z klimatyzacji. Dla przykładu w upalne lato zaparkuj w cieniu aby po pierwsze nie wsiadać do „płonącego” wnętrza samochodu, a po drugie aby klimatyzacja nie musiała zużywać więcej energii (paliwa) na schłodzenie wnętrza niż to potrzebne. Z kolei podczas chłodnych wieczorów, być może wystarczy stosowanie nawiewu (bez użycia klimatyzacji).
ECO-DRIVING ZASADA 10 – stosuj odpowiednie dodatki do paliwa
Istnieją skuteczne i przetestowane dodatki do paliwa, dodatki do benzyny/diesla które czyszczą układ paliwowy, a zwłaszcza najbardziej newralgiczny element układu – wtryskiwacze do paliwa. Zabrudzone wtryskiwacze „leją” paliwo i potrafią zwiększyć zużycie paliwa nawet o 20%.
Wtryski nr 2,3,4,6 są silnie zanieczyszczone i „leją” paliwo. Jedynie wtrysk nr 5 jest w 100% drożny i sprawny. Aby oczyścić wtryski stosuj co 10 000 km skuteczne dodatki do paliw.
Aby oczyścić wtryskiwacze i zapewnić im pełną drożność warto stosować co 10 000 km dodatki do paliwa marki Ceramizer. Preparaty te zostały wielokrotnie przetestowane w zakresie czyszczenia układu paliwowego.
Stosując dodatki do paliw unikniemy konieczności wymiany/regeneracji wtryskiwaczy które w przypadku niektórych silników (np. silniki Renault 1.5 dci) potrafią kwalifikować się do wymiany już po 150 tys km. Koszt takiej wymiany to 3000-4000 zł, podczas gdy koszt dodatku do paliwa Ceramizer to tylko 17 zł. Dlatego warto myśleć profilaktycznie i oszczędzić niepotrzebnie wydane pieniądze, zabezpieczając swój pojazd przed zużyciem.
Znajomość zasad ecodrivingu, a dodatki do benzyny / diesla
Książkowo jeżdżący absolwent kursu eko-jazdy może zredukować zużycie paliwa nawet o 25 procent. Średni wynik to jednak ok. 10 procent, co oznacza, że stosując się do wskazówek przez rok, paliwo na okres prawie całego miesiąca mamy za darmo.
Wraz z przygotowaniem pojazdu do podróży oraz opanowaniem zasad ekonomicznej jazdy, warto się jeszcze zabezpieczyć, kupując dodatek do benzyny i diesla – do czyszczenia wtrysków. Działanie to może znacząco przełożyć się na zmniejszone zużycie paliwa na skutek oczyszczenia wtryskiwaczy z osadu który powoduje „lanie wtryskiwaczy” i nadmierne zużycie paliwa. Dodatki do benzyny i diesla czyszczące układ paliwowy takie jak Ceramizer CP, wspomogą spalanie paliwa zmniejszając zużycie paliwa oraz zmniejszając wydzielanie się szkodliwych substancji nawet o 50%.