Ile kilometrów wytrzyma silnik 1.9 TDI?

Silnik 1.9 TDI jest popularną jednostką napędową, która została wprowadzona na rynek przez koncern Volkswagen i montowana była powszechnie, w wielu modelach produkowanych pod jego szyldem. Zdobyła uznanie pasjonatów motoryzacji i mimo swojego wieku nadal cieszy się popularnością.

Jaka jest trwałość silnika 1.9 TDI, jak o niego dbać, a także jakie są jego plusy i minusy? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Kilka informacji o silniku 1.9 TDI

Silnik 1.9 TDI był produkowany w okresie od 1991 do 2011 roku, kiedy zastąpiono go ostatecznie dwoma jednostkami: 2.0 i 1.6 TDI. Był dostępny w ponad 40 różnych wariantach – nie tylko pod względem mocy, lecz także osprzętu. Na początku był napędzany przez pompę rozdzielczą, a później – pompowtryskiwacze.

Mimo że 1.9 TDI nie był pionierski, jest uważany za silnik wysokoprężny, który wprowadził do powszechnego użytku bezpośredni wtrysk paliwa. Dzięki temu rozwiązaniu poprawiła się nie tylko kultura pracy, ale również spadło zużycie paliwa i zwiększyła się dynamika. Ten ostatni aspekt praktycznie zmienił postrzeganie turbodiesla.

Silnik 1.9 TDI występował w wersjach o mocy od 75 do 160 KM. We wczesnych modelach z pompą rozdzielczą było to 75-110 KM.

Dlaczego silnik 1.9 TDI cieszy się tak dużą popularnością?

Silnik 1.9 tdi był montowany w około 40 różnych modelach samochodów i mówi to wiele o jego trwałości, wytrzymałości i niezawodności. Przyczyną tak dużej popularności są korzystne cechy użytkowe. Można śmiało powiedzieć, że silnik ten należy do najlepszych diesli. Wyróżnia się małym zużyciem paliwa, mocnym przyspieszeniem w niskich i średnich obrotach oraz właśnie słynną niezawodnością.

1.9 TDI jest uważany za jedną z najmniej zawodnych jednostek napędowych, które obecnie znajdziemy na polskich drogach. Potrzeba ewentualnych napraw zależy głównie od przebiegu pojazdu i stosunku poprzedniego właściciela do konserwacji pojazdu. Jeśli poprzedni właściciel ją zaniedbywał – lepiej nie kupować takiego samochodu.

Warto wiedzieć, że wersje o oznaczeniach 1Z, AGR i AFN są uważane za najlepsze pod względem niezawodności, a przebieg 500 tys. km jest niemal standardem w ich przypadku.

W jakich samochodach znajdziemy silnik 1.9 TDI?

Silnik 1.9 TDI ma już ponad 30 lat. Jak już wspomnieliśmy, zdobywał popularność stopniowo dzięki swoim zadowalającym osiągom i niskiemu spalaniu. Możemy go znaleźć pod maską pojazdów takich jak:

  • Audi 80,
  • Audi A3,
  • Seat Toledo,
  • Seat Cordoba,
  • Seat Ibiza,
  • Seat Leon,
  • Skoda Octavia,
  • Skoda Superb,
  • Skoda Fabia,
  • Volkswagen Golf,
  • Volkswagen Passat,
  • Volkswagen Sharan,
  • Volkswagen Polo.

Zalety i wady silnika 1.9 tdi

Każdy silnik posiada zarówno wady, jak i zalety. W tym akapicie przyjrzymy się bliżej temu, jakie są główne plusy i minusy silnika 1.9 TDI, aby pomóc Ci zdecydować, czy samochód z taką jednostką jest odpowiednim wyborem dla Ciebie.

Zalety silnika 1.9 TDI:

  • Duży wybór zamiennych części
  • Doskonała elastyczność – silny moment obrotowy przy niskich obrotach, co przekłada się na rzadsze zmiany biegów
  • Niskie lub bardzo niskie zużycie paliwa
  • Naprawdę ogromne przebiegi w niektórych wersjach (1Z, AGR i AFN)
  • Różnorodność mocy silnika
  • Solidna i prosta konstrukcja mechaniczna
  • Silnik dobrze znany w polskich warsztatach

    Wady silnika 1.9 TDI:

  • Wersje z pompowtryskiwaczami (np. 101 KM, 130 KM) są wrażliwe na jakość paliwa i oleju
  • Hałaśliwa praca (szczególnie wersja z pompowtryskiwaczami jest uważana za głośniejszą niż ta z pompą wtryskową)
  • Kosztowne utrzymanie osprzętu, gdy silnik osiągnie duże przebiegi, co jest typowe dla nowoczesnych turbodiesli
  • Duża liczba wersji silnika 1.9 TDI może powodować problemy z dopasowaniem używanej części do konkretnej wersji silnika w samochodzie
  • Wadliwa seria BXE z obracającymi się panewkami

 Typowe usterki związane z silnikiem 1.9 tdi

Mimo że silnik 1.9 TDI nie jest uważany za awaryjny, zawsze warto być świadomym potencjalnych problemów. Jednym z objawów najłatwiejszych do zauważenia jest utrata mocy. Istnieje kilka możliwych przyczyn, ale ważne jest, aby najpierw sprawdzić szczelność układu dolotowego. Inne możliwe przyczyny spadku mocy przedstawiamy poniżej.

Zawór EGR

Spadek mocy może być spowodowany m. in. przez niesprawny zawór recyrkulacji spalin, zwany EGR. Objawami tego mogą być na przykład:

  • niestabilna praca silnika na niskich obrotach (tzw. “falujące obroty”)
  • nagłe zgaszenie silnika na biegu jałowym w ekstremalnych przypadkach
  • ograniczenie mocy silnika (trudne do ocenienia bez wcześniejszego doświadczenia z danym modelem samochodu, który chcemy zakupić)
  • obecność dymu z rury wydechowej (warto zachować ostrożność, ponieważ może to być także objawem innych usterek)

 Turbosprężarka

Jak w przypadku turbodiesla, przyczyną utraty mocy w silniku VW 1.9 TDi może być uszkodzona turbosprężarka. Można to zauważyć po zwiększonym zużyciu oleju silnikowego, dymieniu z układu wydechowego oraz większej hałaśliwości turbiny, której gwizd staje się coraz bardziej uciążliwy. Ważne jest, aby nie wyłączać silnika od razu po jeździe, lecz pozwolić mu na chwilę pracować na wolnych obrotach, aby turbosprężarka mogła się schłodzić.

Sposób naprawy uszkodzonej turbosprężarki w silniku 1.9 TDI jest zależny od typu turbiny: o stałej lub zmiennej geometrii (VTG). Pierwsza turbina jest łatwiejsza do regeneracji i dlatego można ją spokojnie naprawić. Turbina o zmiennej geometrii wymaga bardzo precyzyjnego podejścia przy regeneracji i jest trudniejsza w naprawie.

Wycieki oleju

Silniki 1.9 TDI z grupy Volkswagena, mimo swojej popularności i opinii o niezawodności, mogą mieć problemy z wyciekami oleju. Kilka najczęstszych przyczyn tego stanu rzeczy to: zużycie uszczelki pokrywy zaworów lub miski olejowej, uszczelniacza wału korbowego, przewodów turbo, obudowy filtra oleju lub turbosprężarki. Jeśli zauważysz wyciek oleju w swoim samochodzie z silnikiem 1.9 TDI, najlepiej jest jak najszybciej zdiagnozować i naprawić problem, aby uniknąć dalszych uszkodzeń i kosztownych napraw. Regularne przeglądy i konserwacje mogą pomóc w wykrywaniu i zapobieganiu takim problemom.

Koło dwumasowe

Skupmy się teraz na symptomach uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego. Jeśli pojazd z silnikiem VW 1.9 TDI z dwumasowym kołem zamachowym nie może ruszyć z miejsca po zmianie biegu i odczuwamy ślizganie sprzęgła, konieczna będzie wymiana lub regeneracja koła dwumasowego. Niestety, cena tej usługi nie jest niska i zazwyczaj wiąże się z koniecznością wymiany sprzęgła.

Pasek rozrządu

Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego silnika na wałek rozrządu, który kontroluje otwarcie i zamknięcie zaworów. Jeśli pasek się urwie, silnik natychmiast traci moc, co może prowadzić do kolizji zaworów z tłokami. Najbardziej poważne uszkodzenia mogą wystąpić, gdy pasek rozrządu pęknie podczas jazdy, gdy silnik nadal pracuje na biegu, a samochód wykonuje wiele obrotów, zanim się zatrzyma. Dlatego zaleca się wymianę paska rozrządu w silniku 1.9 TDI zaraz po zakupie używanego auta, zwłaszcza jeśli istnieją wątpliwości co do terminu jego wymiany przez poprzedniego właściciela.

Żywotność silnika 1.9 TDI

Znawcy motoryzacji na pytanie o to, jaki przebieg wytrzyma 1.9 TDI, odpowiadają krótko: duży lub bardzo duży.

Jak już powiedzieliśmy, jest to silnik uznawany za bardzo trwały. Dbając o niego odpowiednio, jesteś w stanie przemierzyć nim setki tysięcy kilometrów. Dotyczy to szczególnie starszych jednostek, które nie miały tak dużej ilości elektroniki ani dodatkowego osprzętu zwiększającego moc. Dobrze serwisowane silniki mogły spokojnie osiągnąć przebiegi przekraczające nawet 500 tys. kilometrów. Młode wersje silnika 1.9 TDI mają jednak większe tendencje do awarii i przebiegi nie są już tak imponujące, choć nadal stosunkowo satysfakcjonujące.

Jak dbać o silnik 1.9 TDI, aby utrzymać go w dobrej kondycji?

Na co kierowcy powinni zwrócić uwagę? Oto 3 najważniejsze wskazówki dotyczące eksploatacji pojazdu z 1.9 TDI.

Systematyczne przeglądy i konserwacje

Jest to kluczowe dla przedłużenia żywotności silnika. Ważne są regularne wymiany oleju silnikowego oraz filtrów – oleju, paliwa i powietrza. Chodzi o to,by utrzymać układ w czystości i zachować sprawność silnika. Warto używać także wysokiej jakości oleju, dostosowanego do silników diesla, aby zwiększyć ich trwałość.

Stosowanie Ceramizera

Aby poprawić ochronę silnika 1.9 TDI i przedłużyć jego działanie, zaleca się dodawanie Ceramizera do oleju silnikowego. To produkt, który tworzy warstwę ochronną na metalowych powierzchniach, zmniejszając tarcie i zużycie elementów silnika, takich jak cylinder, tłok, korbowód, wał korbowy, głowica, zawory, rozrząd, układ zapłonowy oraz układy: paliwowy, chłodzenia i smarowania. Skutkuje to poprawą osiągów silnika, redukcją hałasu oraz zapobieganiem przedwczesnemu zużyciu. Regularne dodawanie Ceramizera do oleju silnikowego może zwiększyć wydajność i trwałość silnika. A to oczywiście przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne i mniejsze ryzyko awarii.

Styl jazdy i wysokiej jakości paliwo

Istotne jest również dostosowanie stylu jazdy oraz unikanie krótkich tras, które nie pozwalają silnikowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy. Warto pamiętać o tankowaniu paliwa najwyższej jakości, co zagwarantuje właściwe funkcjonowanie silnika oraz zredukuje ryzyko poważniejszych uszkodzeń.

Ile kilometrów wytrzyma silnik 1.9 TDI – podsumowanie

W zależności od warunków eksploatacji oraz regularnego serwisowania silnik ten potrafi przejechać nawet od 300 000 nawet ponad 500 000 kilometrów bez większych problemów. Stosując w praktyce powyższe wskazówki, na pewno przedłużysz żywotność silnika wysokoprężnego i będziesz mógł cieszyć się długotrwałą, bezproblemową jazdą.

Poprzedni post:
Ile wytrzyma silnik w skuterze?
Następny post:
Czy warto robić płukanie silnika?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *