Silnik 1.4 TSI EA211 Volkswagena, będący następcą kontrowersyjnego wśród kierowców silnika 1.4 TSI EA111, zdobył uznanie za swoją wydajność i wszechstronność. Stosowany w wielu modelach samochodów tej marki, stał się synonimem innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Pytanie, które często zadają sobie kierowcy oraz potencjalni nabywcy na rynku wtórnym, brzmi: ile wytrzyma silnik 1.4 TSI EA211? W artykule przyjrzymy się bliżej cechom konstrukcyjnym tej jednostki napędowej, jej zaletom i wadom oraz najlepszym praktykom, które mogą pomóc w maksymalizacji jej żywotności i niezawodności na drodze.
Nowa generacja niezbyt udanego 1.4 TSI EA 111
Poprzednik 1.4 TSI EA211, tj. silnik EA111 (można go było znaleźć m. in. w samochodach takich jak Seat Ibiza czy Skoda Rapid), borykał się z licznymi problemami, których przyczyną był zwłaszcza łańcuch rozrządu. W odpowiedzi w 2012 roku Volkswagen opracował całkowicie nowy silnik EA211, który po raz pierwszy pojawił się w Volkswagenie Golfie i przewyższył swojego poprzednika pod każdym względem. Była to w istocie rozwinięta wersja mniejszego, bardzo udanego silnika 1.2 TSI, uznawanego za jeden z najlepszych turbodoładowanych silników benzynowych w swojej klasie.
W zmodernizowanym w 2012 roku silniku 1.4 TSI EA211 zrezygnowano z wadliwego łańcucha rozrządu oraz złożonego układu z turbosprężarką i kompresorem. Celem tych zmian było wyeliminowanie problemów z hałaśliwym rozrządem, wypalaniem tłoków zaworowych oraz pękaniem bloku silnika. Od 2017 roku zaczęto dodatkowo montować w silniku system ACT oraz filtr cząstek stałych.
Dziś silnik 1.4 TSI EA211 jest ceniony za swoją niezawodność i osiągi. Zastosowanie paska rozrządu zamiast łańcucha rzeczywiście przyczyniło się do znacznego zmniejszenia hałasu oraz poprawy trwałości całego układu rozrządu. Ponadto, uproszczenie konstrukcji poprzez rezygnację z kompresora oraz optymalizacja układu turbosprężarki pozwoliły na zwiększenie efektywności energetycznej i zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowoczesne technologie zastosowane w EA211, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa czy zmienne fazy rozrządu, przyczyniły się do większej elastyczności jednostki napędowej i lepszego wykorzystania mocy na różnych poziomach obrotów. Silnik ten jest również bardziej przyjazny dla środowiska, spełniając surowe normy emisji spalin.
Dzięki wszystkim powyższym innowacjom EA211 stał się popularnym wyborem w wielu modelach samochodów koncernu jak Volkswagen Golf, Passat, a także w modelach marek należących do koncernu, takich jak Škoda (np. Superb III) czy SEAT. Klienci doceniają go za dynamiczną jazdę przy jednoczesnym zachowaniu ekonomiczności w codziennym użytkowaniu.
Zalety silnika 1.4 TSI EA211
Silnik 1.4 TSI EA211 cieszy się dużą popularnością ze względu na szereg zalet, które przyciągają kierowców. Są to:
Wysoka bezawaryjność
Silnik 1.4 TSI EA211 wyróżnia się niezawodnością, co wynika z licznych poprawek wprowadzonych w stosunku do jego poprzedników. Wyeliminowanie problematycznego łańcucha rozrządu oraz rezygnacja z kombinacji turbosprężarki i kompresora w jednej jednostce znacząco poprawiły trwałość i ograniczyły liczbę awarii. Dzięki temu użytkownicy mogą cieszyć się długą eksploatacją bez częstych wizyt w serwisie.
Duża solidność wykonania
Volkswagen dopracował konstrukcję silnika, dbając o wysoką jakość użytych materiałów i staranność montażu. EA211 został zaprojektowany z myślą o wytrzymałości, co widać na przykładzie bardziej odpornych na uszkodzenia elementów, takich jak tłoki i blok silnika. W porównaniu do wcześniejszych wersji, zastosowano bardziej nowoczesne technologie, co sprawia, że silnik jest trwały nawet przy intensywnej eksploatacji.
Dobre osiągi (wersje 140 KM i 150 KM)
Silnik 1.4 TSI EA211 w wersjach o mocy 140 KM i 150 KM oferuje dynamiczną jazdę. Dzięki turbodoładowaniu, jednostka ta dostarcza odpowiednią moc przy niskich obrotach, co sprawia, że zarówno jazda w mieście, jak i na autostradzie jest płynna i przyjemna. Wysoki moment obrotowy zapewnia szybkie przyspieszenia, co zaspokaja potrzeby zarówno spokojnych, jak i bardziej wymagających kierowców.
System odłączania cylindrów
System ACT umożliwia aktywne zarządzanie pracą cylindrów, na przykład poprzez wyłączanie dwóch środkowych cylindrów, gdy silnik działa przy niskim obciążeniu. Wg producenta pozwala to zaoszczędzić około 5% paliwa. Osiągnięcie tych oszczędności jest możliwe, jeśli kierowca umiejętnie korzysta z tego systemu.
Niskie koszty serwisowania
W porównaniu do innych silników z podobnym poziomem zaawansowania technologicznego, 1.4 TSI EA211 jest stosunkowo tani w serwisowaniu. Wynika to z uproszczenia konstrukcji – między innymi dzięki rezygnacji z układu z kompresorem i turbosprężarką – oraz mniejszej liczbie elementów podatnych na awarie. Regularne przeglądy są stosunkowo proste i tanie, a części zamienne łatwo dostępne. W efekcie właściciele nie muszą ponosić wysokich kosztów utrzymania, co czyni ten silnik atrakcyjnym wyborem dla kierowców poszukujących kompromisu między dobrymi osiągami a ekonomią użytkowania.
Wady silnika 1.4 TSI
Silnik 1.4 TSI EA211, pomimo swoich licznych zalet, ma również pewne wady, które mogą być istotne dla użytkowników mających określone oczekiwania co do eksploatacji. Do minusów tej jednostki napędowej należą:
Bezpośredni wtrysk paliwa (komplikuje montaż LPG)
W przypadku silników TSI montaż instalacji LPG jest skomplikowany i zazwyczaj niezalecany. Głównym problemem jest to, że w systemach z bezpośrednim wtryskiem paliwa wtryskiwacze benzyny pracują nawet wtedy, gdy silnik jest zasilany gazem, co może prowadzić do przegrzewania się i uszkodzenia wtryskiwaczy. Dodatkowo w przypadku omawianego silnika, konwersje na LPG są często drogie i mogą wymagać skomplikowanych rozwiązań technicznych, które nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty. W konsekwencji użytkownicy szukający alternatywy w postaci tańszego paliwa, jakim jest gaz LPG, mogą napotkać na trudności w adaptacji tego silnika.
Problematyczna pompa wody
Pompa wody w silniku 1.4 TSI EA211 bywa elementem, który często ulega awariom. Wycieki z układu chłodzenia, które mogą pojawiać się w rejonie pompy wody, są jedną z częściej zgłaszanych usterek przez użytkowników tego silnika. Awaria pompy wody może prowadzić do przegrzania silnika, co w skrajnych przypadkach może skutkować poważnymi uszkodzeniami, takimi jak zniszczenie uszczelki pod głowicą czy odkształcenie samej głowicy. Regularna kontrola układu chłodzenia i szybka reakcja na wycieki są kluczowe, aby zapobiec poważniejszym konsekwencjom. Niestety, wymiana pompy wody, choć stosunkowo prosta, może wiązać się z dodatkowymi kosztami serwisowymi.
Stosunkowo wysokie spalanie
Mimo że 1.4 TSI EA211 jest jednostką turbodoładowaną, co teoretycznie powinno zapewniać dobre osiągi przy oszczędnym zużyciu paliwa, niektórzy użytkownicy skarżą się na stosunkowo wysokie spalanie, szczególnie w realnych warunkach jazdy miejskiej. Choć w katalogowych danych producenci podają niskie wartości zużycia paliwa, w praktyce, zwłaszcza przy bardziej dynamicznej jeździe, silnik może spalać więcej paliwa niż oczekiwano.
Silniki 1.4 TSi EA211 – jak dbać o ich żywotność?
Oto najważniejsze kroki, które pozwolą zadbać o ten silnik i zminimalizować ryzyko awarii:
Regularne przeglądy serwisowe
Ważne jest, aby nie zaniedbywać wymiany filtrów, świec zapłonowych i płynów eksploatacyjnych w odpowiednich odstępach czasu. Zwłaszcza wymiana oleju silnikowego i filtra oleju ma ogromne znaczenie dla zachowania sprawności mechanizmów wewnętrznych silnika.
Silnik 1.4 TSI EA211 jest wrażliwy na jakość oleju, dlatego warto stosować rekomendowany przez producenta olej syntetyczny o odpowiedniej specyfikacji i wymieniać go co 10-15 tys km. Należy także regularnie kontrolować poziom oleju, ponieważ jednostka ta może mieć tendencję do jego dużego zużycia.
Stosowanie dodatków do oleju silnikowego
Aby zwiększyć ochronę silnika, do oleju silnikowego warto dodać Ceramizer, który tworzy ochronną warstwę na metalowych powierzchniach, redukując tarcie i zużycie elementów takich jak cylindry, tłoki, korbowody, wały korbowe, głowice, zawory oraz układy rozrządu, zapłonu, paliwowy, chłodzenia i smarowania. Dodatkowo, poprawia to wydajność silnika, obniża hałas i zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Regularne stosowanie Ceramizera może zwiększyć efektywność silnika, co zmniejsza koszty serwisowania i ryzyko awarii.
Dbałość o układ chłodzenia
Auto z silnikiem EA211 jest podatne na problemy z układem chłodzenia. Wycieki płynu chłodniczego mogą prowadzić do przegrzania silnika i poważnych uszkodzeń. Pompa wody powinna być również sprawdzana przy każdej okazji serwisowej.
Prawidłowe użytkowanie turbosprężarki
Po intensywnej jeździe, szczególnie na wysokich obrotach, warto odczekać chwilę na biegu jałowym przed zgaszeniem silnika, aby umożliwić turbosprężarce schłodzenie. Nagłe wyłączenie silnika po mocnym obciążeniu może prowadzić do przegrzania turbosprężarki i skrócenia jej żywotności.
Zwracanie uwagi na jakość paliwa
Rekomendujemy korzystanie z wysokiej jakości paliwa. Zmniejsza to ryzyko problemów z wtryskiwaczami, zapłonem i układem spalania.
Unikanie krótkich tras i intensywnych obciążeń na zimnym silniku
Zalecamy rozgrzewanie silnika poprzez spokojną jazdę po uruchomieniu. To umożliwi równomierne rozprowadzenie oleju i osiągnięcie odpowiedniej temperatury pracy. Dobrze jest także unikać długotrwałej jazdy na wysokich obrotach oraz przeciążania silnika. Silniki turbo, takie jak 1.4 TSI, oferują świetne osiągi przy niskich i średnich obrotach. Ciągłe trzymanie silnika na wysokich prędkościach obrotowych może prowadzić do szybszego zużycia komponentów.
Ile wytrzyma silnik 1.4 TSI EA211? Podsumowanie
Silnik 1.4 TSI EA211 jest popularnym wyborem wśród kierowców, cieszącym się opinią solidnej jednostki napędowej. Wielu użytkowników zgłasza przebiegi rzędu 200-250 tysięcy kilometrów bez poważniejszych problemów, pod warunkiem, że przestrzegają zaleceń producenta, regularnie serwisują pojazd i świadomie go użytkują.