Silnik 1.4 Turbo od Opel to jedna z tych konstrukcji, która od lat cieszy się niezmienną popularnością wśród kierowców stawiających zarówno na oszczędności, jak i na dynamiczne osiągi. Charakterystyczne dla tej jednostki jest połączenie niewielkich rozmiarów i imponującej mocy, czyniąc ją idealnym wyborem do różnorodnych modeli samochodów.
Jednak kluczowe pytanie, które nurtuje wielu użytkowników i potencjalnych nabywców, to ile tak naprawdę wytrzyma silnik 1.4 Turbo Opel? Czy jego konstrukcja jest na tyle solidna, aby sprostać wyzwaniom codziennej eksploatacji, nie powodując problemów i nie tracąc przy tym swoich wyjątkowych właściwości? Jak dbać o ten silnik, aby utrzymać go przez długie lata w dobrej kondycji? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.
Silnik 1.4 Turbo – dane techniczne i cechy silnika
Silniki 1.4 Turbo zadebiutowały na rynku w 2010 roku i jako pierwsze trafiły do oferty modelu Opel Meriva B. W kolejnych miesiącach zostały wprowadzone do pozostałych aut Opla, takich jak Corsa, Astra (w tym Astra J), Zafira oraz Insignia, która jest klasyfikowana jako auto średniej klasy. Możemy również spotkać ją w samochodach Chevroleta, które przez kilka lat były oferowane w Europie, takich jak Cruze czy Orlando.
W zależności od wersji jednostka napędowa może generować moc 100, 120 lub 140 KM. Po modernizacji z 2015 roku pojawiły się także wersje o mocy 125 i 150 KM, co sprawia, że są one wystarczające do płynnego poruszania się zarówno po mieście, jak i po autostradzie.
Pierwsza odmiana silnika 1.4 Turbo EcoTec opiera się na żeliwnym bloku, który jest blisko spokrewniony ze starszymi, wolnossącymi konstrukcjami. Producent zdecydował się zastosować głowicę szesnastozaworową, turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopat, dwumasowe koło zamachowe do tłumienia drgań generowanych przez silnik, wielopunktowy układ wtryskowy oraz łańcuch rozrządu. Żywotność turbosprężarki zależy od regularnego serwisowania oraz stylu jazdy kierowcy.
Dzięki zastosowaniu wielopunktowego wtrysku paliwa, silnik 1.4 Turbo jest jednym z najwydajniejszych oraz nowoczesnych doładowanych jednostek, które doskonale sprawdzają się przy zasilaniu LPG. Fabryczne wersje na LPG miały co prawda wzmocnione głowice, jednak i bez wzmocnienia ta jednostka świetnie współpracuje z odpowiednio dopasowaną instalacją.
Silnik 1.4 Turbo – kultura pracy
Silnik charakteryzuje się dobrą kulturą pracy oraz szybkim osiąganiem temperatury roboczej w zimniejsze dni.
Wyższe zużycie paliwa w porównaniu z Fiatem czy Fordem, szczególnie w modelach Astra i Insignia, wynika głównie z masywności tych pojazdów. Wpływa to też na dynamikę, która w najmocniejszych wersjach jest wystarczająca.
Jakie są zalety silnika 1.4 Turbo?
W pierwszej kolejności warto wymienić ekonomiczne zużycie paliwa. Dzięki technologii turbodoładowania, silnik ten jest w stanie oferować wysoką moc, a spalanie benzyny nie jest duże. To szczególnie istotne w obecnych czasach, gdy ceny paliwa są wysokie.
Silniki 1.4 Turbo określane są także jako wydajne. Turbodoładowanie sprawia, że silnik ten może generować większą moc niż silniki o większej pojemności. Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób, które preferują dynamiczną jazdę i chcą czuć się pewnie na drodze.
Kolejnym atutem związanym z tym silnikiem jest jego efektywność. Za sprawą turbodoładowania silnik ten jest w stanie dostarczyć większą moc nawet przy niższych obrotach, co przekłada się na lepsze przyspieszenie i elastyczność podczas jazdy.
Jakie są wady silnika 1.4 Turbo?
Niestety producenci silnika 1.4 Turbo nie uniknęli błędów, co może powodować awarie w tej jednostce. Do najczęstszych problemów należą wycieki z pokrywy zaworów i uszczelniacza wału korbowego. Kolejne usterki to pękające plastikowe pokrywy zaworów i kolektorów dolotowych. Często dochodzi do uszkodzeń turbosprężarek, szczególnie pęknięcia kolektora sprężarki, co prowadzi do jej zatarcia.
Dobrze jest też mieć świadomość, że najsłabsze elementy współpracujące z jednostką 1.4 Turbo to skrzynia biegów oraz dwumasowe koło zamachowe. Dwumasa, nawet w samochodzie użytkowanym przez doświadczonego kierowcę, ulega zużyciu po przejechaniu około 120-150 tysięcy kilometrów. Oczywiście, wraz z nią konieczna jest wymiana całego sprzęgła.
Niektórzy użytkownicy zgłaszają także, że na zimnym silniku kultura pracy nie jest wysoka, słyszalny jest duży hałas, jednak silnik sprawnie się rozgrzewa i wchodzi w dobrą miarową pracę. Dość częste są także drobne usterki, np. fakt, dosyć szybko psuje się cewka zapłonowa.
Ile wytrzyma silnik 1.4 Turbo Opel?
Silnik 1.4 z turbodoładowaniem to jednostka napędowa posiadająca wiele zalet, takich jak oszczędność paliwa, moc oraz efektywność. Przy odpowiedniej eksploatacji może posłużyć przez wiele lat. Istotne jest regularne serwisowanie silnika oraz dostosowanie stylu jazdy do warunków drogowych. W odpowiednich warunkach silnik 1.4 Turbo Opel będzie działać bez problemów przez długi czas.
Przeciętnie, silnik 1.4 Turbo Opel wytrzymuje od 200 do 250 tysięcy kilometrów.
Jak dbać o silnik 1.4 Turbo, aby przedłużyć jego żywotność?
Co zrobić, aby przedłużyć żywotność silnika 1.4 Turbo? Oto kilka naszych propozycji.
Nie zwlekaj z przeglądami i serwisowaniem
Istotne jest regularne wykonywanie przeglądów i serwisowanie zgodnie z zaleceniami producenta. Regularne wymiany oleju, płynów oraz filtrów oleju, powietrza czy paliwa są tym, co pomoże nam utrzymać silnik w dobrej kondycji przez długie lata. W kontekście oleju – terminów wymian z pewnością nie należy przekraczać. Zaletą w przypadku tego silnika jest pojemność układu smarowania 4 l.
Kluczowe jest również stosowanie wysokiej jakości oleju silnikowego oraz paliwa, które mogą mieć znaczący wpływ na kondycję turbodoładowanego silnika.
Zwracaj uwagę na styl jazdy
Kolejny ważny aspekt to unikanie nagłego przyspieszania tuż po uruchomieniu silnika, co pozwala zredukować nadmierne obciążenia na zimnym silniku. Równie ważne jest, by przed wyłączeniem silnika po intensywnej jeździe, pozwolić mu przez chwilę popracować na biegu jałowym. Pozwoli to na odpowiednie obniżenie temperatury turbosprężarki i uniknięcie jej uszkodzenia.
Stosuj Ceramizer do oleju silnikowego
Ceramizer to specjalistyczny produkt, który tworzy warstwę ochronną na powierzchni metalowych części, co pomaga zmniejszyć tarcie i zużycie wszystkich najważniejszych elementów silnika. Dodanie Ceramizera do oleju silnikowego ma na celu zapewnienie lepszej ochrony jednostki napędowej oraz zwiększenie jej trwałości. Poprawia także osiągi silnika, zmniejsza hałas i zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Regularne stosowanie Ceramizera w oleju silnikowym pozwala zwiększyć efektywność i trwałość silnika, co prowadzi do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych oraz uniknięcia ryzyka awarii.
Dbanie o regularne serwisowanie i stosowanie się do wskazówek dotyczących eksploatacji silnika 1.4 Turbo znacząco przyczyni się do przedłużenia jego żywotności.