Każdy kierowca, który szuka wytrzymałego, ekonomicznego i efektywnego diesla, prędzej czy później trafi na silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM. Często mówi się o nim, że jest symbolem niezawodności. Czy to prawda, że te silniki potrafią przejechać imponujące odległości bez większych napraw?
W poniższym artykule sprawdzamy tajniki ich długowieczności oraz metody, które pozwolą utrzymać je w doskonałej kondycji przez wiele lat.
Co warto wiedzieć o silniku 1.9 TDI?
Jednostka 1.9 TDI, produkowana przez koncern Volkswagen, została stworzona, aby zapewnić idealną równowagę między osiągami a oszczędnością paliwa. Szybko zdobyła uznanie za swoją solidność i łatwość w serwisowaniu.
To silnik wysokoprężny o złożonej konstrukcji, na którą składają się m.in. bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarka. Pomimo tego jest on prosty w obsłudze i naprawie. Wskaźnik mocy silnika wynosi 105 KM, dzięki czemu jest on odpowiedni zarówno do dynamicznej jazdy po mieście, jak i na dłuższe dystanse.
Modele wyposażone w 1.9 TDI to m.in.: Seat Toledo, Seat Cordoba, Seat Ibiza, Seat Leon, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Fabia, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Sharan czy Volkswagen Polo.
Zalety silnika 1.9 TDI 105 KM
Jednym z głównych atutów samochodów z tym niemieckim silnikiem jest duży moment obrotowy, który zapewnia dynamiczną jazdę i sprawia, że samochód dobrze radzi sobie zarówno w ruchu miejskim, jak i na dłuższych trasach.
Kolejną zaletą było ekonomiczne zużycie paliwa. W nowszych generacjach silnika 1.9 TDI bez trudu można osiągnąć zużycie na poziomie 5 litrów poza miastem. Jest tak dzięki technologii turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku paliwa.
Ostatecznym i najważniejszym atutem jest jego trwałość, ponieważ TDI jest jednym z najbardziej wytrzymałych silników diesla. Jest to zasługa solidnej konstrukcji i wysokiej jakości materiałów używanych do produkcji, dzięki czemu wiele pojazdów wyposażonych w silniki 1.9 TDI jest w stanie przejechać setki tysięcy kilometrów bez większych problemów. Użytkownicy często podkreślają, że przy odpowiedniej konserwacji, regularnej wymianie oleju silnikowego i filtrów, silnik ten może służyć przez wiele lat. Dodatkowym atutem jest duża dostępność części zamiennych i szeroka sieć serwisowa, co ułatwia utrzymanie samochodu w dobrym stanie technicznym.
Wszystko to sprawia, że w połączeniu z dobrą dynamiką jazdy i elastycznością na drodze, silniki 1.9 TDI cieszą się dużą popularnością.
Wady i typowe usterki silnika 1.9 TDI 105 KM
Oczywiście, każdy silnik ma swoje wady. Potencjalne problemy obejmują wycieki oleju lub potrzebę naprawy systemów chłodzenia w starszych modelach. Na liście typowych usterek warto uwzględnić kilka punktów takich jak:
- pasek rozrządu w silniku 1.9 TDI, który wymaga skrócenia okresu wymiany;
- zawór recyrkulacji spalin EGR;
- turbina, a konkretnie z korozja tzw. grzybka;
- kolektor dolotowy, który czasami ma dziury i wymaga wymiany.
Powyższe awarie są jednak zależne od warunków eksploatacji. Wynikają z nadmiernego zużycia silnika i dużego przebiegu albo z błędów w podstawowym serwisowaniu. To nie kwestia słabości samej konstrukcji.
Jaka jest trwałość silnika 1.9 TDI 105 KM?
Silnik TDI jest uważany za jedną z najlepszych konstrukcji w swojej kategorii. Miłośnicy motoryzacji często porównują jego wytrzymałość do legendarnych silników Mercedesa. Choć dla wielu taka trwałość może wydawać się mitem, rzeczywistość udowadnia, że nie jest to jedynie życzeniowe myślenie.
Samochody wyposażone w silnik 1.9 TDI, które przejechały ponad 500 000 km i nadal są w znakomitej formie, nie są rzadkością. Tak duże przebiegi nie są dla tej jednostki napędowej większym problemem. Zarówno korbowody, jak i panewki, pompowtryskiwacze oraz turbosprężarki charakteryzują się wyjątkową trwałością. Doskonale funkcjonuje również pozostałe wyposażenie.
Jak zwiększyć żywotność silnika 1.9 tdi?
Jak każdy silnik, także i 1.9 TDI wymaga regularnej konserwacji, aby zapewnić długotrwałą wydajność. Oto kwestie i zapobiegawcze działania, na które warto zwrócić uwagę.
Regularne przeglądy i wymiana oleju i filtrów
Aby zapewnić optymalne działanie, olej silnikowy powinien być wymieniany co 10-15 tysięcy kilometrów. Warto również regularnie dokonywać przeglądów technicznych, wymieniać filtr oleju, powietrza oraz paliwa.
Kontrola układu rozrządu
Ważne jest monitorowanie stanu paska rozrządu, który przenosi napęd z wału korbowego na wałek rozrządu. Zwykle zaleca się wymianę co 90-120 tysięcy kilometrów, ale warto sprawdzać zalecenia producenta dla konkretnego modelu.
Zwracanie uwagi na pracę systemu wtryskowego
Wtryskiwacze w silniku 1.9 TDI mogą być podatne na zanieczyszczenia, dlatego warto stosować wysokiej jakości paliwo oraz dodatki do czyszczenia układu wtryskowego. Warto także zwracać uwagę na typowe usterki związane z pompą wtryskową takie jak: uszkodzenia uszczelnień, zużycie elementów mechanicznych, spadek ciśnienia paliwa itp.
Sprawdzanie turbosprężarki
Regularne sprawdzanie stanu turbosprężarki jest kluczowe. Objawy takie jak spadek mocy czy zwiększone zużycie oleju mogą wskazywać na problemy z tym komponentem.
Kontrole EGR i DPF
Zawór EGR (recyrkulacji spalin) oraz filtr cząstek stałych (DPF) mogą ulegać zanieczyszczeniu, co wpływa na wydajność silnika i emisję spalin. Regularne czyszczenie lub wymiana tych elementów w razie konieczności z pewnością pomoże przedłużyć żywotność silnika.
Chłodzenie
Utrzymywanie właściwego poziomu płynu chłodzącego oraz kontrola stanu chłodnicy i termostatu są istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się silnika, a w konsekwencji wpływają na jego dłuższą bezawaryjną pracę.
Odpowiedni styl jazdy i dobra jakość paliwa
Aby utrzymać silnik w dobrej kondycji, istotne jest także, aby dostosować sposób prowadzenia pojazdu do wymogów jednostki napędowej, tzn. unikać krótkich odcinków, które nie umożliwiają silnikowi osiągnięcia odpowiedniej temperatury pracy, a także gwałtownych przyspieszeń i hamowań, które mogą obciążać turbosprężarkę i inne komponenty. Należy pamiętać o tankowaniu paliwa o najwyższej jakości, co zapewni prawidłowe działanie silnika i zmniejszy ryzyko poważnych awarii.
Stosowanie dodatków do oleju silnikowego
Aby wydłużyć żywotność silnika 1.9 TDI, zaleca się także stosowanie Ceramizera w oleju silnikowym. Ten produkt tworzy warstwę ochronną na metalowych powierzchniach, co zmniejsza tarcie i zużycie części silnika, takich jak cylinder, tłok, korbowód, wał korbowy, głowica, zawory, rozrząd oraz systemy: zapłonowy, paliwowy, chłodzenia i smarowania. W efekcie poprawia to osiągi silnika, redukuje hałas, a także zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Regularne stosowanie Ceramizera w oleju silnikowym może zwiększyć efektywność i trwałość silnika, co oczywiście prowadzi do niższych kosztów eksploatacji i mniejszego ryzyka awarii.
Ile wytrzyma silnik 1.9 TDI 105 km?
Silnik 1.9 TDI 105 KM, przy odpowiedniej konserwacji, może służyć przez wiele lat, zapewniając efektywną i ekonomiczną jazdę. Bardzo często potrafi przejechać nawet ponad 500 000 kilometrów bez większych problemów. Warto inwestować w oryginalne części zamienne, wysokiej jakości oleje i dodatki, a także korzystać z usług doświadczonych mechaników, aby utrzymać jego niezawodność i wydajność przez długie lata.