Ile wytrzyma silnik diesla?

Pojazdy z silnikiem na olej napędowy nadal są często spotykane na polskich drogach. Nic dziwnego, silniki diesla są znane ze swojej niezawodności i trwałości, co sprawia, że są wybierane przez wielu kierowców. Czy jednak inwestycja w pojazd z silnikiem diesla jest opłacalna? Ile maksymalnie tys km przejedzie taki pojazd? Jaka jest trwałość silnika i jakie typowe usterki i awarie mogą w nim wystąpić? Sprawdziliśmy to dla Ciebie – zapraszamy do lektury!

Silniki diesla – wszystko, co musisz wiedzieć

Przeanalizowaliśmy dla Ciebie najważniejsze aspekty działania jednostek diesla, a także typowe problemy, jakie w nich występują. Sprawdź, co koniecznie trzeba wiedzieć na temat silników diesla.

Wydajność pojazdów z silnikiem diesla

Głównym powodem, dla którego wiele osób decyduje się na zakup samochodu z silnikiem diesla, jest jego lepsza wydajność paliwowa. Według dostępnych danych pojazdy z silnikiem diesla przemieszczają się o 30-35% dalej na litrze paliwa w porównaniu do silników benzynowych. Ta efektywność paliwowa jest szczególnie widoczna podczas jazdy na długich dystansach. Jeśli więc zamierzasz często używać samochodu na autostradzie, diesel przyniesie Ci spore oszczędności.

Warto przy tym pamiętać, że obecnie olej napędowy jest nieco droższy od benzyny. Różnice są niewielkie, ale są. Niemniej jednak odwiedziny na stacji benzynowej z pewnością będą rzadsze. Pomimo rosnących cen oleju napędowego, można spodziewać się, że w dłuższej perspektywie czasowej koszty paliwa przy eksploatacji samochodu z silnikiem diesla i tak będą niższe niż w przypadku auta z silnikiem benzynowym.

Silniki diesla – typowe problemy i awarie

Zobacz, jakie są najczęstsze usterki, jakie może przejawiać silnik wysokoprężny.

Układ wtryskowy

Jednym z częstych problemów w silnikach Diesla jest uszkodzenie układu wtrysku. Elementem najbardziej podatnym na awarie są wtryskiwacze, które odpowiadają za dostarczanie paliwa do komory spalania pod ciśnieniem od 1600 do 2000 bar. Ze względu na konieczność działania z dużą precyzją oraz ich wrażliwość na jakość paliwa, nie powinno dziwić, że mogą się psuć. Dodatkowo, na wtryskiwaczach mogą osadzać się wszelkie zanieczyszczenia, które również mogą prowadzić do awarii. Niewłaściwe funkcjonowanie wtryskiwaczy może być sygnalizowane przez problemy z uruchomieniem pojazdu, czarny dym z rury wydechowej, nieregularne działanie silnika, zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy oraz przegrzewanie się silnika.

Pompa ciśnienia

Wiele pojazdów z silnikami Diesla ma kłopoty z pompą wysokiego ciśnienia, której uszkodzenie jest często wynikiem nagromadzenia zanieczyszczeń. Dodatkowo może ona stracić sprawność z powodu problemów z połączeniami elektrycznymi. Ten problem może objawiać się trudnościami w uruchomieniu silnika lub jego zgaśnięciem zaraz po rozruchu. Niewłaściwe działanie pompy wysokiego ciśnienia może być również sygnalizowane przez niestabilne zachowanie silnika, jego słabą moc lub szarpanie pojazdem podczas jazdy. W przypadku awarii pompy mogą również pojawić się czarne dymy z wydechu. Aby uniknąć kłopotów, należy napełniać bak wysokiej jakości olejem napędowym. Należy również regularnie dbać o cały układ paliwowy. Dobrą metodą jest wymiana filtra paliwa co 2-gą wymianę oleju, a także kontrolowanie stanu przewodów i styków elektrycznych.

Turbosprężarka

Jeśli chodzi o turbosprężarkę, najczęstszą przyczyną usterek są wady konstrukcyjne lub naturalne zużycie jej komponentów. Na te czynniki nie mamy wpływu. Niemniej jednak kierowcy mogą również przyczynić się do awarii poprzez nieprawidłową obsługę. Najczęstszym błędem, który popełniają kierowcy, jest nagłe wyłączenie silnika bez jego schładzania, co prowadzi do powstania koksu, który może zablokować łożyska turbosprężarki. Drugim błędem jest używanie silnika na wysokich obrotach zaraz po uruchomieniu, gdy olej jeszcze nie rozprzestrzenił się po elementach turbosprężarki. W trosce o ten element silnika warto także dbać o regularne wymiany oleju. Problem z turbosprężarką może objawiać się spadkiem mocy lub zwiększonym zużyciem paliwa.

Koło dwumasowe

Odpowiadające za redukcję drgań podczas jazdy i usprawnianie pracy silnika koło dwumasowe jest kolejnym komponentem, który może ulec awarii w pojazdach z silnikiem diesla. W tym przypadku głównym zagrożeniem dla niego są kierowcy i ich styl jazdy. Aby zapobiec awarii tego elementu, należy unikać jazdy na niskich obrotach. Dodatkowo nie zaleca się gwałtownego ruszania czy nagłej zmiany biegów. Objawy jego awarii obejmują trudności ze zmianą biegów oraz niepokojące dźwięki. Pojazd z uszkodzonym mechanizmem dwumasowym będzie również szarpał na biegu jałowym.

Filtr dpf

DPF, zwany także filtrem cząstek stałych, ma za zadanie usuwanie sadzy ze spalin. Główną przyczyną jego uszkodzenia jest zapchanie zanieczyszczeniami. Jeśli zauważysz spadek mocy silnika, większe zużycie paliwa lub przejście w tryb awaryjny, sugerowane jest odwiedzenie serwisu samochodowego. Oprócz mechanicznego lub chemicznego czyszczenia istnieje także możliwość wymiany na nowy filtr.

Świece żarowe

Świece żarowe są kluczowym elementem do uruchomienia silnika. Aby uniknąć związanych z nimi problemów, zaleca się regularną konserwację tych elementów, tj. przeprowadzanie przeglądów co najmniej co dwa lata w warsztacie mechanicznym. Warto także wiedzieć, że istnieje kilka sygnałów, które mogą wskazywać na problemy ze świecami. Niepokojącym znakiem może być świecąca się kontrolka sprawdzająca stan silnika. Ponadto, w przypadku ich uszkodzenia, z rury wydechowej może wydobywać się czarny, gęsty dym podczas jazdy.

Konserwacja i przeglądy pojazdów z silnikiem diesla

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że z reguły silniki wysokoprężne nie potrzebują tak częstych przeglądów jak benzynowe. Wynika to z faktu, że nie mają one świec zapłonowych ani rozdzielaczy. Oznacza to, że kosztowne naprawy zapłonu nie są konieczne. Niemniej jednak będzie trzeba częściej wymieniać olej w porównaniu do silnika benzynowego. Większość specjalistów zaleca wymianę oleju co 7 tysięcy kilometrów, podczas gdy większość pojazdów z silnikiem benzynowym wymaga wymiany co 10-15 tys km. Konieczne są także regularne wymiany elementów takich jak filtr powietrza czy filtr paliwa. Warto również pamiętać, że starsze pojazdy potrzebują częstszej konserwacji.

Moc i moment obrotowy

Pojazdy z silnikiem diesla mają zdolność do przewożenia większych ładunków. Potwierdza to ilość ciężarówek zasilanych olejem napędowym. Dlaczego tak się dzieje? To wszystko za sprawą wysokiego momentu obrotowego, który te pojazdy generują przy niskich obrotach silnika.
Auto lub SUV z silnikiem diesla może szybciej przyspieszać z miejsca niż pojazd z silnikiem benzynowym. Niemniej jednak, w miarę wzrostu momentu obrotowego, moc silnika maleje. Dlatego samochody z silnikiem diesla są mniej dynamiczne i nie mogą osiągać takich prędkości jak pojazdy z silnikiem benzynowym.

Ile wytrzyma silnik diesla – niezawodność silnika

Wiesz już wiele na temat działania i najczęstszych usterek występujących w dieslu. W takim razie: jaka jest jego żywotność?

Większość silników wysokoprężnych bez większych problemów i usterek może osiągnąć przebiegi rzędu 250-300 tysięcy kilometrów. Później konieczny może być generalny remont, kosztujący kilka lub nawet kilkanaście tysięcy złotych. To nie oznacza jednak, że posiadając starszy używany samochód z dieslem, możemy spodziewać się krótkiej trwałości. Przestrzegając kilku rygorystycznych zasad i dbając o prawidłową pracę silnika, możemy z pewnością zwiększyć żywotność silnika. Istnieją nawet dzisiaj pojazdy z naprawdę dużym przebiegiem, których diesle wytrzymują przebiegi aż do pół miliona kilometrów.

Jak dbać o silnik diesla, by zwiększyć jego żywotność?

Mimo zaawansowanej konstrukcji, rozbudowanego wyposażenia oraz wysokiej czułości na jakość paliwa i warunki pracy, nowoczesne silniki wysokoprężne potrafią przejechać długie dystanse. A odpowiednie konserwacje i właściwe użytkowanie będą wystarczające, by przedłużyć ich trwałość.

O czym warto pamiętać?

Regularna konserwacja

Po pierwsze, niezwykle ważna jest regularna wymiana oleju silnikowego oraz filtrów – oleju, paliwa i powietrza. Pozwala to na utrzymanie odpowiedniej czystości w układzie, co jest istotne dla zachowania sprawności silnika. Używanie wysokiej jakości oleju przystosowanego do silników diesla znacząco wpłynie na ich długowieczność.

Ceramizer do oleju silnikowego

W celu poprawy ochrony silnika i wydłużenia jego działania do oleju silnikowego warto dodawać Ceramizer. Tworzy on warstwę ochronną na metalowych powierzchniach, zmniejszając tarcie i zużycie elementów silnika, takich jak cylinder, tłok, korbowód, wał korbowy, głowica, zawory, rozrząd, układ zapłonowy, układy: paliwowy, chłodzenia i smarowania. W konsekwencji poprawia to osiągi silnika, redukuje hałas i zapobiega przedwczesnemu zużyciu. Regularne dodawanie Ceramizera do oleju silnikowego może zwiększyć wydajność i trwałość silnika, przekładając się na mniejsze koszty eksploatacyjne i mniejsze ryzyko awarii.

Odpowiedni styl i dystanse jazdy

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest unikanie krótkich tras, które nie pozwalają silnikowi osiągnąć optymalnej temperatury pracy. Taki tryb eksploatacji prowadzi do częstszego występowania zjawiska zalewania silnika paliwem oraz do problemów z DPF, co może skracać żywotność silnika. Regularne, dłuższe trasy i konserwacja DPF mogą pomóc w uniknięciu tych problemów. Staranne prowadzenie pojazdu, bez nadmiernego obciążania silnika, zwłaszcza na zimnym oleju, także przyczynia się do wydłużenia jego żywotności.

Paliwo dobrej jakości

Na koniec – pamiętać należy o tankowaniu wysokiej jakości paliwa, które  zapewni odpowiednie działanie silnika oraz zmniejszy ryzyko jego poważniejszych usterek.

Stosując się do powyższych zaleceń, z pewnością wydłużysz trwałość silnika diesla i będziesz cieszyć się długą bezawaryjną jazdą.

Poprzedni post:
Ile wytrzyma silnik 1.4 Turbo Opel?
Następny post:
Nagroda Złoty Laur Konsumenta dla Ceramizer® w kategorii „Lider XX-lecia”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *