Powered by Smartsupp

Przegrzanie silnika – jakie są powody, skutki i możliwe rozwiązania problemu?

Typowe objawy przegrzania się silnika, to brak możliwości uregulowania temperatury wydobywającej się z nawiewów, awaria klimatyzacji, wyczuwalny w powietrzu zapach płynu chłodniczego, a nawet dym wydobywający się spod maski. Jeśli wiesz, ile kosztuje remont silnika, z pewnością chcesz tego uniknąć – dlatego warto dowiedzieć się, jak rozwiązać problem przegrzanego silnika.

Powody przegrzewania się silnika

Jednym z powodów przegrzewania się silnika jest zagotowanie się płynu chłodniczego lub jego niedobór. Płyn chłodniczy gotuje się w temperaturze od 100 do 130 stopni Celsjusza – wtedy można zaobserwować kłęby pary, które próbują się uwolnić spod maski. Wtedy też może przestać działać wskaźnik temperatury. Gdy okaże się, że problemem jest niski poziom płynu chłodniczego, należy go dolać – choć nie powstrzyma to wycieku, pozwoli Ci dojechać do najbliższego warsztatu. Zamiast płynu chłodniczego możesz też wlać ciepłą lub gorącą wodę. Po uzupełnieniu braków płynu warto uruchomić silnik i sprawdzić, jak się zachowuje.

Nie myśl nawet o dalszej podróży, jeśli powodem przegrzanego silnika jest zerwany pasek napędowy lub awaria pompy cieczy chłodzącej. W obu tych przypadkach w układzie chłodzącym zanika ciśnienie, co oznacza, że płyn nie krąży w przewodach – nie odprowadza ciepła z silnika. Jeśli operujesz starszym samochodem, jego problemem może być zepsute sprzęgło wiskotyczne wentylatora chłodnicy. W zależności od temperatury dochodzi do załączania lub rozłączania się sprzęgła. Sprzęgło nadaje się do wymiany, jeśli silnik jest gorący, a wentylatorem mimo to można obrócić. Niezależnie od uszkodzenia, konieczny będzie remont silnika. Koszt wymiany odpowiednich części jest liczony w tysiącach złotych.

Czym skutkuje przegrzanie silnika

Skutkami przegrzania się silnika mogą być nie tylko poważne awarie, ale i wiążące się z nimi wysokie koszty naprawy. Awaria może natomiast dotykać nie tylko jednego elementu, ale kilku – wtedy rosną też koszty wymiany.

Jeśli dojdzie do przegrzania się silnika, jedną z łagodniejszych awarii będzie uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Wymiana tej części to koszt od około 400 od 1500 zł. Do poważniejszych uszkodzeń zaliczymy pęknięcie pierścieni tłokowych, pęknięcia lub zwichrowania głowicy, a nawet puchnięcia tłoków od temperatury i zatarcia silnika. Poradzenie sobie z tak poważnymi uszkodzeniami z reguły wiąże się z dużymi nakładami finansowymi.

Dodatki do oleju silnikowego – czy warto?

Nawet jako doświadczony kierowca możesz mieć problem z tym, by samodzielnie poradzić sobie z przegrzanym silnikiem. Z tego powodu warto wybrać się do mechanika, który dokładnie określi stopień wyrządzonych szkód. Jeśli chcesz zapobiec przegrzewaniu się silnika, regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodniczego i kontroluj poziom jego zużycia. Wszelkie niedobory uzupełniaj w miarę szybko, gdyż spadek poziomu cieczy może oznaczać spadek wydajności auta.

Jeśli chcesz dodatkowo zabezpieczyć swój silnik przed przegrzaniem, postaw na dodatki do oleju silnikowego. Pełnią one szereg istotnych funkcji – między innymi chronią silnik przed zużyciem. Dodatek do oleju silnikowego Ceramizer zmniejsza współczynnik tarcia pomiędzy współpracującymi parami tarcia metal-metal w silniku, co obniża ryzyko przegrzania się silnika, a w konsekwencji uszkodzenia i zatarcia silnika. Ponadto, w przypadku awarii układu chłodzenia w samochodzie umożliwi chwilową pracę silnika w niekorzystnych warunkach.

Poprzedni post:
Wymiana silnika na inny używany, a może regeneracja niewielkim kosztem?
Następny post:
Jak sprawdzić czy silnik bierze olej i ocenić jego zużycie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *