tankowanie paliwa

Przyczyna zbyt dużego zużycia paliwa

Każdy kierowca zastanawia się, jak może zoptymalizować koszty użytkowania samochodu. Największym kosztem eksploatacji pojazdu jest zużycie paliwa. Nie wiem czy wiesz, że przy zużyciu 7 litrów paliwa na 100 km, i rocznym pokonywaniu 20 000 km, wydatki jakie poniesiesz na samo paliwo to około 7000 zł roczniePo upływie 5 lat kwota wzrasta do 35 000 zł. Do oszacowania przyjęto cenę litra paliwa na poziomie 5 zł – przy wyższej cenie paliwa koszty jeszcze dodatkowo wzrosną.

Nie są to małe koszty, dlatego warto sprawdzić, ile spala twój samochód i dowiedzieć się jak można zmniejszyć zużycie paliwa. Pamiętaj również, że zbyt duże spalanie paliwa jest często sygnałem, że coś niepokojącego się dzieje z twoim pojazdem. Warto udać się do mechanika na diagnostykę komputerową i weryfikację stanu technicznego elementów które najczęściej odpowiadają za zawyżone zużycie paliwa – o elementach tych szerzej piszemy w dalszej części artykułu.

Zanim zaczniesz analizować czy masz zawyżone zużycia paliwa – mała aczkolwiek ważna uwaga. Oceniając zużycie paliwa w swoim aucie, nie odnoś się do zużycia paliwa jakie podał producent w danych technicznych pojazdów. Jest ono zaniżone o około 30% w stosunku do zużycia paliwa jakie osiągniemy w realnych warunkach. Punktem odniesienia mogą być tu informacje pozyskane od innych użytkowników pojazdów. W internecie bez problemu znajdziemy tego typu realne raporty zużycia paliwa konkretnych modeli pojazdów oraz wersji silnika (polecamy raporty motostat oraz autocentrum).

Jak obliczyć spalanie samochodu?

Niemal każde współczesne auto jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz zużycia paliwa, który na podstawie czasów wtrysków podaje przybliżone zużycie paliwa w samochodzie. Są to jednakże, tylko przybliżone dane, wyliczone przez komputer pokładowy samochodu (ECU).

Metodą obrazującą najbardziej realny poziom zużycia paliwa są empiryczne pomiary.

KROK 1

Pojedź na stację i zatankuj paliwo do pełna (do „odbicia” pistoletu dystrybutora). Spisz przebieg. Przykładowo auto miało przebieg 145 000 km.

KROK 2

Zużyj paliwo prawie do końca, pojedź na stację i znów zatankuj auto do pełna (do „odbicia” pistoletu dystrybutora). Ponownie spisz przebieg pojazdu i ilość zatankowanego paliwa. Przykładowo auto miało 145 700 km i do baku „weszło” 35 litrów paliwa.

KROK 3

Następnie ilość zużytego paliwa – czyli 35 podziel przez pokonany dystans czyli 700 km (145 700 km – 145 000 km) i pomnóż przez 100.

(35 / 700) * 100 = 5 litrów paliwa.

Tyle wynosi średnie spalanie na pokonanym dystansie 700 km.

Jeżeli twoje pomiary – obliczanie zużycia paliwa wykaże zawyżone zużycie paliwa, z pewnością znajdziesz poniżej kilka praktycznych porad, które pomogą ci zlokalizować przyczynę zbyt dużego zużycia paliwa, i w konsekwencji pomogą zmniejszyć zużycie paliwa.

Dlaczego auto spala za dużo paliwa?

Najczęstszymi przyczynami zbyt dużego zużycia paliwa są:

1. Usterki techniczne pojazdu

Stan techniczny pojazdu to bardzo szerokie zagadnienie, dlatego skupimy się na elementach które najczęściej “zwiększają” zużycie paliwa. Co najczęściej przyczynia się do zbyt dużego zużycia paliwa?

Banner 1

Niesprawny termostat

Zimny silnik, potrzebuje czasem nawet kilkunastu minut aby w pełni się nagrzać – zwłaszcza zimą. Standardowo silnik jest chłodzony przez chłodnicę. Aby przyśpieszyć nagrzewanie zimnego silnika termostat zamyka dopływ do chłodnicy, aby płyn chłodzący krążył w krótkim obiegu, i nie był dodatkowo chłodzony przez chłodnicę. Pomaga to szybko uzyskać ciepły nawiew powietrza i szybciej nagrzać silnik.

Jak płyn chłodniczy osiągnie odpowiednią temperaturę to termostat otwiera dopływ do chłodnicy czyli tzw. dużego obiegu, aby nie dopuścić do przegrzania silnika.

termostat

Niesprawny termostat może istotnie zwiększyć zużycie paliwa i wydłużyć rozgrzewanie silnika. Niesprawny termostat często blokuje się w położeniu, w którym jest w pełni otwarty. W konsekwencji silnik który się dopiero rozgrzewa, jest dodatkowo – od razu chłodzony przez chłodnicę. Wydłuża to znacząco czas rozgrzewania zimnego silnika, co z kolei istotnie zwiększa zużycie paliwa, ponieważ przy zimnym silniku w celu ustabilizowania jego pracy, komputer istotnie zwiększa dawki podawanego paliwaW skrajnych przypadkach mając niesprawny termostat i pokonując krótkie odcinki, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 30%.

Uszkodzone wtryski paliwa

Wtryskiwacze paliwa są elementem bardzo wrażliwym na jakość paliwa. Paliwo jest odpowiednio dozowane przez wtryskiwacze, i wtryskiwane do cylindrów pod wysokim ciśnieniem dochodzącym w przypadku silników diesla nawet do 1800 barów (wtryski Common-rail). Dodatkowo paliwo chłodzi wtryskiwacze. Aby mieć świadomość jak ciężką pracę wykonuje wtryskiwacz wystarczy podać liczby. W przybliżeniu 600 wtrysków na minutę wykonuje 1 wtryskiwacz przy spokojnej jeździe (obroty silnika ~ 2300 obr / min). Przekładając to na realną trasę podczas podróży z Warszawy do Gdyni każdy wtryskiwacz wykona około 162 tysiące wtrysków paliwa. To dlatego tankowanie paliwa tylko na markowych stacjach paliw jest tak ważne.

wtryskiwacze paliwa

Wtryski paliwa są elementem bardzo wrażliwym na jakość paliwa. Niesprawne wtryski paliwa mogą istotnie zwiększyć zużycie paliwa.

Czym objawia się zużycie wtrysków paliwa?
Najczęściej oprócz zwiększonego paliwa pojawia się nierówna praca silnika, spadek mocy, głośna praca zimnego silnika (nieco cichnie wraz z rozgrzaniem), problem z porannym rozruchem silnika. Aby zabezpieczyć wtryskiwacze przed osadzaniem się w nich osadu warto, co około 10 000 km stosować skuteczny dodatek do paliwa – Ceramizer o właściwościach czyszczących układ zasilania paliwa i wtryskiwacze. Pozwoli to zabezpieczyć wtryskiwacze przed ich uszkodzeniem w przyszłości, i nierzadko oszczędzić kilka tysięcy złotych na ich naprawie.

Sonda lambda

Sonda lambda jest niewielkim czujnikiem, który instaluje się w układzie wydechowym. Czujnik ten mierzy skład spalin, co pozwala ocenić jaki jest aktualny skład mieszanki paliwowo-powietrznej. W idealnych warunkach na 1 kg paliwa silnik powinien pobrać 14,7 kg powietrza. Jeżeli skład spalin jest „za bogaty” wówczas komputer przekaże informacje do wtryskiwaczy, aby zmniejszyć ilość podawanego paliwa. I odwrotnie jeżeli skład spalin jest „za ubogi” wówczas komputer przekaże informację do wtryskiwaczy paliwa, aby zwiększyć dawki podawanego paliwa.

sonda lambda

Sonda lambda ma żywotność około 50-80 tys. km

Uszkodzenie sondy lambda skutkuje brakiem lub nieprawidłowymi informacjami jakie otrzymuje komputer silnika (ECU) na temat składu spalin. W konsekwencji silnik często pracuje wtedy w trybie awaryjnym, co przekłada się na istotnie zwiększone zużycie paliwa.

Wadliwe czujniki: przepływomierz (MAF), czujnik temperatury dolotu, MAP sensor

Czujniki te mierzą istotne dla spalania mieszanki paliwowo-powietrznej parametry. Przepływomierz mierzy, ile powietrza dostaje się przez układ dolotowy i jest to jeden z podstawowych czynników wpływających na ustawienie składu mieszanki i ilości wtryskiwanego paliwa.

przepływomierz

Niesprawny przepływomierz przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa

Czujnik temperatury powietrza w dolocie z kolei mówi o tym jaka jest temperatura powietrza. Temperatura powietrza ma wpływ na jego gęstość – im temperatura powietrza niższa tym większa gęstość powietrza do czego komputer musi dostosować dawkowanie wtrysków paliwa. Dlatego sprawność tego czujnika jest również istotna do prawidłowego poziomu spalania paliwa. MAP sensor z kolei mówi o tym jakie jest ciśnienie w układzie dolotowym. Wszystkie te 3 czujniki muszą być w pełni sprawne a ich niesprawność wpłynie na zwiększone zużycie paliwa.

Zbyt niskie ciśnienie opon

Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje zwiększone opory tarcia i wzrost zużycia paliwa. Nie są to „spektakularne” wartości, ale jest to element wpływający nie tylko na zużycie paliwa ale również na bezpieczeństwo jazdy. W testach drogowych zmniejszenie ciśnienia opon o 0.6 bara (z 2.2 do 1.6 bar) zwiększyło zużycie paliwa o 4% i zmniejszyło trwałość opon o 30-40%.

ciśnienie kół

Banner 2

Klimatyzacja – zauważalnie zwiększa zużycie paliwa

Klimatyzacja jest fantastycznym urządzeniem poprawiającym komfort jazdy, jednakże należy być świadomym faktu, że ten komfort kosztuje. Włączona klimatyzacja latem, w zależności od temperatury zewnętrznej (im bardziej upalne warunki tym większe zużycie paliwa z klimatyzacją) w warunkach miejskich zwiększa zużycie paliwa od ~ 0.5 do 1 litra na 100 km. Co ciekawe, w trasie wpływ klimatyzacji na zużycie paliwa jest dużo mniejszy, spalanie wzrasta średnio od 0.1 do 0.3 l na 100 km.

Filtry, świece

Pamiętaj, by regularnie wymieniać olej silnikowy, filtr powietrza i świece zapłonowe. Co ciekawe, nie są to elementy które najczęściej odpowiadają za zwiększone zużycie paliwa – mimo powszechnej opinii jakoby tak było. Filtry, oleje i świece wymieniaj nie tylko ze względu na wpływ tych elementów na zużycie paliwa, ale przede wszystkim ze względu dla trwałości jednostki napędowej.

2. Brak znajomości podstawowych zasad ekonomicznej jazdy samochodem

Tak, wiemy że eco-driving kojarzy się niektórym z starszym panem który w niedziele wyjeżdża na drogę i blokuje pas jezdni jadąc 30 km/h. Warto jednakże wyciągnąć najbardziej użyteczne zasady eco-drivingu aby zmniejszyć zużycie paliwa i stosować je w swojej praktyce poruszania się pojazdem.

Używanie nawigacji, czy słuchanie komunikatów drogowych w radiu lub radiu CB często pozwala uniknąć jazdy w korku i wybrać optymalną drogę omijającą zator. Unikaj nerwowych sytuacji na drodze. Zazwyczaj prowokują one do mocnego wciskania pedału gazu. Staraj się być uprzejmym kierowcą, a wszyscy na tym skorzystają:)

Przyspieszając nie wciskaj pedału gazu do podłogi, gdy sytuacja tego nie wymaga. Często nie ma większej różnicy (poza spalaniem paliwa) pomiędzy wciśnięciem pedału gazu w 3/4 a w 4/4 (maksymalnie). Nie rozgrzewaj auta na postoju. Najbardziej ekonomiczne przy zimnym silniku jest rozgrzewanie go w trakcie jazdy. Prawie od razu po uruchomieniu silnika ruszaj pojazdem w drogę.

Twoje auto spala najwięcej paliwa podczas naprzemiennego, częstego gwałtownego przyspieszania i hamowania. Unikaj więc tzw. “rwanej” jazdy, czyli nagłego przyspieszania i hamowania.

To tylko niektóre praktyczne zasady eco-drivingu.

Więcej o eco-drivingu opiszemy w osobnym artykule.

Jak obniżyć spalanie paliwa?

Po pierwsze – doprowadź auto do należytego stanu technicznego, zweryfikuj, czy któraś z opisanych powyżej najczęściej odpowiadających za nadmierne zużycie paliwa usterek nie trapi twojego auta. Po drugie jeździj „z głową”, unikaj rwanej jazdy, sprawdzaj przed wyruszeniem w trasę gdzie są korki (pomoże w tym nawigacja np. google maps). Poznaj zasady ecodrivingu – i stosuj te, które są według ciebie najbardziej praktyczne. Wyrzuć niepotrzebne rzeczy z bagażnika. Warto także demontować bagażnik dachowy, jeżeli aktualnie z niego nie korzystasz. Opór powietrza, który musi pokonać samochód, będzie mniejszy, i tym samym spalanie trochę spadnie. Z rozwagą używaj klimatyzacji i wszelkich urządzeń na prąd (np. podgrzewanie foteli).

Stosuj skuteczne dodatki do paliwa

Warto co około 10 000 km stosować skuteczne dodatki do paliwa. Produkty te czyszczą komorę spalania i wtryskiwacze z nagaru, i tym samym zapobiegają kosztownej regeneracja wtryskiwaczy (wydatek regeneracji wtryskiwaczy to nawet 3-4 tys zł).

Niesprawne wtryskiwacze – wtrysk nr 5 prezentuje poprawny strumień wtrysku paliwa

Dodatki do benzyny czyszczące układ paliwowy usuwają zanieczyszczenia z komory spalania i końcówek wtryskiwaczy przez co ograniczają nadmierne zużycie paliwa. Dodatek do benzyny, diesla marki Ceramizer to skuteczny, bezpieczny i sprawdzony produkt dostępny w sprzedaży od ponad 15 lat.

Dodatek do benzyny Ceramizer CP

Dodatek do benzyny do czyszczenia wtrysków pomoże ci w walce z nadmiernym spalaniem paliwa.

Skuteczne dodatki do oleju

Innym produktem z gamy produktów marki Ceramizer jest Ceramizer do oleju silnikowego. Jest to produkt, który tworzy warstwę ceramiczno-metalową na metalowych powierzchniach tarcia silnika, i tym samym wypełnia zużyte powierzchnie i regeneruje silnik. Produkt ten w wielu przypadkach potrafi zmniejszyć poziom brania oleju – na skutek regeneracji pierścieni tłokowych, a o jego skuteczności świadczy ponad 240 stron pozytywnych opinii. Ceramizer do oleju wyrównuje ciśnienie sprężania, i tym samym optymalizuje zużycie paliwa.

Jeżeli zauważysz, że Twój samochód zużywa za dużo paliwa, powinna być to lampka ostrzegawcza aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. Nie wychodź z założenia, że samo przejdzie. Pieniądze uciekają wraz z paliwem. Sprawdź stan techniczny elementów które najczęściej odpowiadają za nadmierne zużycie paliwa, wprowadź w życie podstawowe i praktyczne zasady eco-drivingu a także stosuj co 10 000 km odpowiedni dodatek do benzyny, diesla który oczyści komorę spalania i wtryski, a także zapewni efektywne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej i tym samym zoptymalizuje zużycie paliwa.

Poprzedni post:
Do czego służy pomiar ciśnienia sprężania i jak go wykonać?
Następny post:
Ecodriving, czyli praktyczne zasady i techniki ekonomicznej jazdy samochodem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *