Za dużo oleju w silniku – jak rozpoznać?

Zbyt duża ilość oleju w jednostce napędowej może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych, które mogą obciążyć zarówno Twój portfel, jak i sam pojazd. Właściwy poziom oleju silnikowego jest bowiem kluczowy dla prawidłowego smarowania i chłodzenia elementów silnika. Przekroczenie zalecanej ilości może powodować zwiększone ciśnienie wewnętrzne, wycieki, a nawet uszkodzenia uszczelek.

Jak więc rozpoznać, że w Twoim silniku jest za dużo oleju? W tym artykule przedstawimy najczęstsze objawy, na które warto zwrócić uwagę, oraz podpowiemy, co zrobić w przypadku, gdy zauważysz te symptomy. Dzięki temu będziesz mógł szybko i skutecznie poradzi sobie z nadmiarem oleju, zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń.

Olej silnikowy – po co go stosujemy?

Olej w silniku to środek smarny, który przede wszystkim chroni wszystkie jego ruchome części, tj. wał, tłoki, panewki – wszystko to działa z ogromnymi prędkościami i w wysokich temperaturach. Olej musi więc smarować poszczególne podzespoły. Dzięki temu zmniejsza się współczynnik tarcia i straty energii mechanicznej a powierzchnie elementów silnika są zabezpieczone przed zużyciem.

Olej odprowadza również ciepło z nagrzanych elementów, takich jak denko tłoka, a ponadto chroni metalowe części przed kwaśnymi produktami spalania, zapobiegając korozji. Jest to szczególnie istotne w silnikach z instalacjami LPG, gdzie produkty spalania są wyjątkowo kwaśne.

Kolejną funkcją jest uszczelnianie komory spalania. W przypadku komór spalania, olej silnikowy tworzy cienką warstwę między tłokiem a ściankami cylindra, co pomaga w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia. Dzięki temu proces spalania jest bardziej efektywny, a silnik może generować większą moc przy mniejszym zużyciu paliwa.

Olej pełni również funkcję czyszczącą. W trakcie pracy silnika olej zbiera zanieczyszczenia takie jak drobinki metalu, sadza czy resztki nieszczelnych uszczelek. Następnie transportuje je do filtra oleju, gdzie są zatrzymywane. Dzięki temu wnętrze silnika pozostaje czyste, co przekłada się na dłuższą żywotność komponentów i lepszą wydajność silnika.

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?

Sprawdzenie poziomu oleju jest nieskomplikowaną czynnością, którą możemy wykonać samodzielnie. W nowszych pojazdach, które są wyposażone w elektroniczny system monitorowania poziomu oleju, wystarczy zastosować się do instrukcji zawartych w książce serwisowej i odczytać dane z wyświetlacza.

W starszych modelach samochodów poziom oleju weryfikujemy przy pomocy bagnetu. Może to być także tzw. patyk olejowy, który jest połączony z korkiem wlewu oleju do silnika. Należy ustawić pojazd na równej powierzchni, a jeśli silnik był wcześniej rozgrzewany, poczekać kilka minut, aby olej spłynął do miski olejowej.

Następnie wystarczy wyjąć bagnet, oczyścić go czystą szmatką, najlepiej z mikrofibry, ponownie włożyć go na miejsce i wyjąć, aby sprawdzić poziom oleju. Każdy bagnet ma oznaczone poziomy od minimalnego do maksymalnego dotyczące oleju. Jego poziom powinien znajdować się mniej więcej w jego środkowej części. To prawidłowy poziom oleju.

Przyczyny nadmiaru oleju w silniku

Oto kilka możliwych przyczyn nadmiaru oleju w silniku.

Przelanie oleju

Ten czynnik dotyczy mniej doświadczonych kierowców. Czasami chcemy samodzielnie wymienić olej silnikowy na nowy lub po prostu dodać go odrobinę. Z powodu braku doświadczenia możemy wlać zbyt dużą ilość. Jeżeli poziom oleju w silniku jest tylko nieznacznie podwyższony, na przykład o 1 milimetr, nie ma powodów do zmartwień – silnik sobie z tym poradzi i „spali” nadmiar. Kiedy jednak poziom oleju znacznie przekracza wartość maksymalną, nie należy tego bagatelizować.

Wymiana na ciepłym silniku

Inną przyczyną zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku może być przeprowadzenie wymiany oleju na rozgrzanym silniku. Doświadczeni kierowcy i mechanicy doskonale wiedzą, że olej smarny powinien być wymieniany wyłącznie na zimnym silniku. Jeśli tego nie zrobimy, może być trudno dokładnie ocenić rzeczywisty poziom oleju, co skutkuje dolaniem zbyt dużych ilości.

Banner 1

Problemy z filtrem cząstek stałych

W przypadku silników wysokoprężnych przyczyny mogą także wynikać z nieprawidłowego „wypalania” filtra DPF. Filtr cząstek stałych z biegiem czasu ulega zanieczyszczeniu. Dlatego konieczne jest jego regularne czyszczenie, co potocznie określa się jako „wypalanie”. Aby wypalanie było skuteczne, konieczne jest utrzymanie przez kilka minut wysokich obrotów silnika oraz jazda ze stałą prędkością. Jeżeli tak się nie dzieje, nadmiar paliwa nie trafi do układu wydechowego – zamiast tego pozostanie w cylindrze i spłynie po ściankach do systemu smarowania. Częste przerywanie procesu wypalania może prowadzić do podwyższenia poziomu oleju silnikowego. W przypadku silników benzynowych ten czynnik ryzyka nie występuje.

Czym grozi nadmiar oleju w silniku?

Nadmiar oleju jest równie szkodliwy jak jego niski poziom. Może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw. Poniżej przedstawiamy niektóre z głównych zagrożeń związanych z nadmiarem oleju w silniku.

Wycieki oleju

Nadmiar oleju może zwiększyć ciśnienie w układzie smarowania, co może prowadzić do uszkodzenia uszczelek i uszczelnień. W efekcie może dojść do wycieków oleju, co z kolei może spowodować dalsze problemy mechaniczne, a nawet uszkodzenia silnika.

Spienianie się oleju

Zbyt duża ilość oleju może powodować jego spienianie się, co zmniejsza zdolność do smarowania. Może to prowadzić do zwiększonego tarcia i zużycia poszczególnych podzespołów silnika.

Zanieczyszczenie układu dolotowego

Nadmiar oleju może przedostać się do układu dolotowego, co może prowadzić do osadzania się nagaru na zaworach dolotowych, tłokach i ściankach cylindrów. Może to skutkować obniżeniem wydajności silnika, a nawet jego uszkodzeniem.

Uszkodzenie katalizatora

Olej, który dostaje się do układu wydechowego, może uszkodzić katalizator, co jest kosztowną naprawą. Katalizator jest kluczowym elementem systemu kontroli emisji spalin, więc jego awaria może również prowadzić do problemów z przepisami dotyczącymi emisji.

Banner 2

Przegrzanie silnika

Nadmiar oleju może zakłócać działanie układu chłodzenia silnika, co może prowadzić do jego przegrzewania. Przegrzany silnik jest narażony na poważne uszkodzenia, takie jak zatarcie tłoków czy pęknięcia głowicy cylindrów.

Zwiększone zużycie paliwa

Zbyt duża ilość oleju silnikowego może także zwiększać opory wewnętrzne w silniku, co prowadzi do wyższego zużycia paliwa. W dłuższej perspektywie może to wpływać na koszty eksploatacji pojazdu.

Aby uniknąć tych problemów, ważne jest regularne monitorowanie poziomu oleju i jego właściwa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli zauważysz, że poziom oleju jest zbyt wysoki, należy jak najszybciej usunąć nadmiar oleju.

Nadmiar oleju w silniku – jakie są tego objawy?

W przypadku nadmiaru oleju w silniku zauważysz kilka charakterystycznych symptomów:

  • Pojawienie się białego lub niebieskawego dymu z rury wydechowej, co wskazuje na spalanie nadmiaru oleju,
  • Wycieki oleju na zewnątrz silnika – to znak, że doszło do rozszczelnienia silnika,
  • Spienianie się oleju, co z kolei zmniejsza jego właściwości smarne i może prowadzić do uszkodzeń wewnętrznych komponentów silnika,
  • Wzrost ciśnienia oleju, co może skutkować uszkodzeniem filtra oleju lub innych elementów układu smarowania,
  • Trudności w pracy silnika, takich jak nierówna praca czy trudności z uruchomieniem.

Zbyt wysoki poziom oleju – co zrobić?

Rozwiązaniem jest spuszczenie oleju. Nie zalecamy jednak robić tego samodzielnie, chociaż zlewanie oleju wydaje się być stosunkowo łatwą czynnością. Wystarczy odkręcić korek spustowy w misce olejowej i spuścić nadmiar oleju. Należy jednak dysponować kanałem lub podnośnikiem oraz spuścić olej do odpowiedniego pojemnika. Pod żadnym pozorem nie wolno wyrzucać go do kosza na śmieci. Olej musi zostać poddany utylizacji, a nie trafić do kanalizacji.

Jak dbać o długowieczność silnika?

Aby zapewnić długą żywotność silnika, należy regularnie sprawdzać stan oleju, wykonywać przeglądy serwisowe oraz serwis olejowy i wymiany filtrów zgodnie z zaleceniami producenta. Olej odgrywa kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu komponentów silnika, dlatego jego regularna wymiana jest niezbędna.

Do zapewnienia prawidłowej pracy jednostki napędowej pomocne są także dodatki do oleju silnikowego Ceramizer, które znacząco poprawiają właściwości smarne i ochronne oleju. Ceramizer działa na zasadzie tworzenia na powierzchniach metalowych specjalnej warstwy ceramiczno-metalowej, która zmniejsza tarcie oraz zużycie elementów silnika. Dzięki temu możliwe jest wydłużenie żywotności silnika, poprawa jego wydajności oraz redukcja zużycia paliwa. Stosowanie Ceramizera może również przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin, co jest korzystne zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i ekologicznego.

Dodatkowo warto dbać o jakość paliwa, unikając tankowania na niesprawdzonych stacjach. Paliwo niskiej jakości może zawierać zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić silnik.Nie należy zapominać także o właściwej eksploatacji pojazdu – unikanie gwałtownych przyspieszeń i hamowań oraz dbanie o odpowiednią temperaturę pracy silnika znacząco wpływa na jego trwałość.

Ostatecznie, regularne kontrolowanie poziomu płynów eksploatacyjnych, takich jak płyn chłodniczy i płyn hamulcowy, także przyczynia się do utrzymania silnika w dobrej kondycji.

Za dużo oleju w silniku – podsumowanie

Zbyt duża ilość olejusilniku może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych, takich jak uszkodzenia uszczelek, wycieki, zwiększone tarcie i zużycie komponentów silnika. Aby ich uniknąć, ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju i jego wymiana, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Poprzedni post:
Ile oleju do silnika? Ile wlać litrów i jak wybrać najlepszy olej?
Następny post:
Czy można mieszać oleje silnikowe? Wyjaśniamy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *