Delikatne podzespoły łatwo ulegną uszkodzeniu, jeśli co jakiś czas nie zajrzysz pod maskę – zwłaszcza, gdy silnik bierze olej, głośno pracuje, czy też w przypadku, gdy zużycie paliwa jest za wysokie. Bywa i tak, że brak szybkiej diagnozy doprowadzi do tego, że potrzebny będzie remont silnika. Koszt jest jednak na tyle wysoki, że warto już zawczasu odwiedzić mechanika, który potwierdzi, czy auto jest w stu procentach sprawne.
Wizyta u mechanika – sondowanie potencjalnych problemów
Pierwsze, co zapewne zrobi fachowiec, to pomiar ciśnienia sprężania. Podstawowe badanie ma za zadanie wychwycenie wszelkich nieprawidłowości – sprawdza stopień zużycia tłoków, pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów, ale też pozwala ocenić stan techniczny górnej części silnika i stan uszczelki pod głowicą. Profesjonalista z pewnością podpowie, co można zaradzić na wysokie odchyły od normy.
Jeśli jednak ciśnienie sprężania było przez Ciebie samodzielnie sprawdzane i udało Ci się zanotować jedynie lekkie nieprawidłowości, być może wystarczy zastosować dodatki do oleju silnikowego – Ceramizer w większości przypadków wyrównuje ciśnienie sprężania i regeneruje podzespoły odpowiedzialne za odchylenia. Jeśli doraźna pomoc nie poskutkuje – wybierz się do mechanika.
Silnik bierze olej i głośno działa
Jeśli silnik bierze olej i spala już 0,7 L na 1000 km, pomiar ciśnienia sprężania pozwoli na określenie, czy pobór oleju to nie wina zapieczonych pierścieni tłokowych. Awaria turbosprężarki lub usterka w uszczelniaczach zaworów również może być przyczyną tego, że silnik bierze olej. Jak naprawić tego typu usterkę? Niestety, jedyną drogą do tego, by pojazd powtórnie uzyskał całkowitą sprawność, jest wymiana lub regeneracja uszkodzonych komponentów.
Jeśli chodzi o objawy dźwiękowe, każde należy traktować poważnie. Niepokojące stuki, zgrzyty i buczenie mogą być oznakami wielu różnych usterek – przykładowo, jeśli z okolic wału korbowego dochodzi dzwonienie i metaliczny dźwięk, który wzmacnia się podczas dodawania gazu, przyczyną mogą być zużyte panewki korbowodowe lub panewki główne. Skutkiem zignorowania tych objawów może być całkowite zablokowanie tłoków w cylindrach.
Zanim jednak dojdzie do tak poważnych w skutku zaniedbań, warto sięgnąć po dodatki do oleju silnikowego. Czy warto jednak decydować się na takie środki? Jeśli przeczytasz kilka opinii na temat tego, co osiągnęły dodatki do oleju silnikowego Ceramizer, z pewnością odpowiedź będzie twierdząca. Produkt ten zawczasu radzi sobie ze zmniejszeniem zużycia oleju i z łatwością wycisza pracę silnika. Stosowany regularnie zapewnia silnikowi odpowiednie zabezpieczenie w postaci powłoki ceramiczno-metalowej już po przejechaniu pierwszych 1500 km. Warto dodawać go do oleju silnikowego co 70 000 km – po tym dystansie efekt słabnie.
Jak zapewnić silnikowi długą żywotność?
Nawet, jeśli nie obserwujesz żadnych niepokojących objawów, nie spoczywaj na laurach. Twój samochód nadal potrzebuje Twojej opieki – przede wszystkim w lato zaleca się utrzymywać maksymalny poziom oleju, a w zimę – minimalny. Dlatego też warto w niedługim czasie się o to zatroszczyć i wymienić lub dolać właściwą dawkę oleju.
Kolejną ważną czynnością jest utrzymanie silnika w czystości – w głównej mierze olej radzi sobie z tym zadaniem, ale warto samodzielnie sprawdzić, czy nie zaszkodzi zastosowanie płukanki – zwłaszcza, gdy to pierwszy taki przegląd auta od dłuższego czasu. Płukanki do silnika stosuje się zwłaszcza wtedy, gdy przechodzi się, na przykład, z półsyntetyka na syntetyk. Długotrwale stosowanie niewłaściwego oleju przyczynia się do zanieczyszczeń mechanizmu, dlatego też, jeśli auto pracowało dłuższy czas na niewłaściwym oleju, warto przestawić się na opcję dedykowaną. Jeśli jednak nie wie wiesz, jaki olej do silnika powinno stosować się w Twoim aucie, sprawdź instrukcje od producenta lub zapytaj zaprzyjaźnionego mechanika.
By dodatkowo wzmocnić silnik, warto też zainwestować w dodatki do oleju silnikowego. Środek ten jest w pełni kompatybilny z silnikami czterosuwowymi benzynowymi, LPG, CNG, BIO, hybrydowymi i Diesela. Dodatki do oleju silnikowego Ceramizer zmniejszają zużycie oleju, wyciszają pracę silnika, wyrównują ciśnienie sprężania – ale to nie wszystko. Redukują też zużycie paliwa od 3 do nawet 15 procent i zabezpieczają powierzchnie trące na 70 000 km – ich trwałość zwiększa się 5-krotnie. Po tym przebiegu wystarczy zastosować kolejna dozę, by cieszyć się sprawnością jednostki napędowej. Nie tylko przedłużasz w ten sposób funkcjonowanie każdego komponentu silnika, ale też oszczędzasz na ewentualnej wymianie lub naprawach.