Ile wytrzyma silnik 1.0 TSI EcoTec (EcoBoost)? Trwałość, typowe usterki

Silnik 1.0 EcoBoost cieszy się ogromną popularnością wśród kierowców na całym świecie ze względu na swoje osiągi i ekonomiczność. Jest to jednostka o pojemności 1.0 litra, która cechuje się wysoką mocą i efektywnością w zużyciu paliwa. W dzisiejszym artykule zajmiemy się tym, ile wytrzyma silnik 1.0 EcoBoost oraz czynnikami, które mogą wpływać na jego wydajność.

Silnik 1.0 EcoBoost – wprowadzenie

Gdy silnik ten zadebiutował w 2012 roku, zyskał miano “odkrycia”. Mocny, lecz kompaktowy, wyposażony w turbosprężarkę i pasek rozrządu w olejowej kąpieli. Pomysł ten wydawał się nierealistyczny, ale w pewnym sensie się udał. Ford nadal korzysta z tej jednostki, która w najmocniejszej wersji rozwija aż 170 KM.

Silnik 1.0 EcoBoost jest uważany za jedną z najlepszych jednostek napędowych oferowanych przez Forda od lat. Jest on montowany praktycznie we wszystkich modelach Forda, począwszy od Ford Fiesta, a skończywszy na użytkowym Transicie Custom. W 2018 roku prawie co czwarte auto marki Ford było wyposażone w ten silnik.

Wypuszczając na rynek silnik EcoBoost inżynierowie Forda udowodnili, że silnik o pojemności zaledwie 1 litra i trzech cylindrach, o odpowiednich parametrach, może doskonale sprawdzić się w samochodzie kompaktowym. Cechy tej jednostki napędowej to dobre osiągi, niskie zużycie paliwa, a także dynamika i lekkość.

Jedynym autem, w którym silnik 1.0 EcoBoost nie zdobył uznania, był Ford Mondeo. Wydaje się jednak, że jego wprowadzenie do tak dużego samochodu nastąpiło zbyt wcześnie. Klienci nie byli do tego przekonani, zwłaszcza że silnik oferował jedynie 125 KM mocy.

Nie zmienia to jednak faktu, że silnik 1.0 EcoBoost był laureatem plebiscytu International Engine of the Year w kategorii głównej przez trzy kolejne lata, od 2012 do 2014 roku. Dodatkowo został uhonorowany nagrodą dla najlepszego nowego silnika roku oraz sześciokrotnie z rzędu w latach 2012-2017 zdobył tytuł najlepszego silnika o pojemności do 1 litra. W 2019 roku ponownie otrzymał nagrodę w plebiscycie, wtedy już jednak nie pojemność, a moc była istotna. Jury przyznało mu najwyższą ocenę w kategorii do 150 KM.

Budowa silnika 1.0 EcoBoost

Silnik Ford EcoBoost jest jednostką rzeczywiście kompaktową. Wprowadzając ją na rynek, Ford porównywał jej wymiary wymiary kartki formatu zaledwie A4. Wyróżnia go także niska masa. EcoBoost waży jedynie 98 kg, mimo że blok został wykonany z żeliwa. Głowica jest natomiast wykonana z aluminium i zawiera dwa wałki rozrządu. Blok silnika posiada trzy cylindry. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 71,9 mm × 82,0 mm, pojemność – 999 cm³.

Inne charakterystyczne cechy tej jednostki to:

  • bezpośredni wtrysk paliwa,
  • turbodoładowanie za sprawą wyposażenia w niewielką turbosprężarkę chłodzoną wodą,
  • zaawansowany układ chłodzenia z dwoma termostatami (oddzielnymi dla głowicy i bloku),
  • kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą podłączony do układu chłodzenia,
  • pasek rozrządu smarowany olejem,
  • odlane z aluminium tłoki o niskim współczynniku tarcia,
  • napęd pompy oleju za pomocą paska zębatego również pracującego w oleju,
  • pompa oleju o regulowanej wydajności.

Dla porządku odnotujmy, że w 2019 roku pojawiła się istotna modernizacja silnika wraz z premierą nowego modelu Focusa (rocznik 2020). Zmiany obejmowały zamianę paska rozrządu na łańcuch, większą turbosprężarkę w mocniejszych odmianach, a także dodanie układu mild hybrid, umożliwiającego dezaktywację jednego cylindra przy niewielkim obciążeniu. Mówimy tu jednak o drugiej generacji silnika, który nie jest tematem tego artykułu. Niniejszy opis dotyczy wyłącznie silnika 1.0 EcoBoost dostępnego w wersji bez układu miękkiej hybrydy do rocznika 2019.

Rozrząd w 1.0 EcoBoost

Mechanizm rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost funkcjonuje za pomocą paska. Działa on w zamkniętej przestrzeni, smarowany przez olej silnikowy, co przyczynia się do wydłużenia jego trwałości (krótki pasek zębaty jest także używany do napędzania pompy olejowej). Według producenta zalecane jest dokonywanie wymiany paska rozrządu w tym modelu silnika co 240 tys. km lub po upływie 10 lat, w zależności co nastąpi pierwsze.

Zużycie paliwa i dynamika

Osiągi tej jednostki napędowej uznawane są za zadowalające. Dla przykładu: Ford Focus o mocy 125 KM z tym silnikiem osiąga 100 km/h w 11,3 sekundy. Jest to porównywalne z rezultatami osiąganymi przez silniki bez doładowania o pojemności 1.6-1.8. Jednakże trzeba mieć świadomość tego, że doładowany silnik wyróżnia się większą adaptacyjnością.

Odpowiedź na pytanie o zużycie paliwa przez silnik 1.0 EcoBoost nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy ono głównie od sposobu jazdy. Focus prowadzony w sposób oszczędny potrzebuje 5-6 l/100 km na drogach szybkiego ruchu i 7-8 l/100 km w ruchu miejskim. W przypadku bardziej agresywnej jazdy zużycie może wzrosnąć do 9-10 l/100 km, a nawet więcej.

Silnik 1.0 EcoBoost – modele samochodów

Silnik 1.0 EcoBoost występuje w różnych wariantach mocy, zaczynając od 100 KM i 170 Nm, poprzez 120 KM i 170 Nm, aż do 125 KM i 170 Nm oraz 140 KM i 180 Nm. Dzięki tej różnorodności znalazł zastosowanie w wielu modelach Forda, takich jak: Fiesta, Focus, Ford B-Max, Ford C-Max, Mondeo, EcoSport, Puma, a nawet w autach dostawczych, np. Transit Courier.

Typowe usterki i awarie silników 1.0 EcoBoost

Mimo, że 1.0 EcoBoost zdobył wiele nagród i wyróżnień, nie znaczy to, że jest bezawaryjny. W przypadku tych silników możemy powiedzieć, że napotykają na kilka typowych problemów w trakcie użytkowania, przy czym niektóre z tych kwestii zostały uwzględnione w ramach akcji serwisowej (ale nie we wszystkich krajach).

Układ chłodzenia

Przede wszystkim diagnozuje się problemy z układem chłodzenia. Jest to m. in. przeciekanie płynu chłodniczego przez pęknięty plastikowy przewód. Zależnie od okoliczności oraz szybkości interwencji właściciela, problem z nieszczelnością mógł skutkować przegrzaniem i spaleniem uszczelki pod głowicą, a także zniekształceniem głowicy oraz cylindrów. W najgorszym przypadku konieczna była wymiana silnika, co wiązało się z wydatkami rzędu kilku tysięcy złotych. W modelach silników produkowanych od jesieni 2013 roku wprowadzono modyfikacje w systemie chłodzenia. Informacje o zatarciu silnika, kwestiach z elektryką czy przeciekach oleju pojawiają się obecnie tylko okazjonalnie.

Motor ten ma również problemy z termostatami układu chłodzenia. Na szczęście usterki te powodują, że termostaty pozostają w pozycji otwartej i zamiast prowadzić do przegrzewania się silnika, powodują jego niedogrzanie. Zbyt długi czas potrzebny na osiągnięcie odpowiedniej temperatury pracy silnika jest zwykle wynikiem uszkodzenia termostatu.

Turbosprężarka

Mogą także występować problemy z turbosprężarką. Nie jest ona tak wytrzymała jak to jest w przypadku standardowych silników benzynowych. Często zdarza się, że nie wytrzymuje ona nawet 200 tys. km. Cena oryginalnej turbosprężarki to blisko 6 tys. zł, jednak dostępne są również zamienniki kosztujące niemal dwa razy mniej. Istotne jest, aby zwrócić uwagę na właściwe dopasowanie, gdyż w zależności od mocy silnika lub roku produkcji, turbosprężarki mogą znacząco się od siebie różnić.

Pokrywa zaworów

Problemy również często występują na pokrywie zaworów. Tworzywo, z którego wykonana jest ta część, pod działaniem wysokiej temperatury ulega deformacji, co prowadzi do nieszczelności i początku wycieku oleju przez uszczelkę. Niestety, zwykła wymiana uszczelki nie zapobiegnie przeciekowi – konieczna jest wymiana całej pokrywy.

Napęd pompy paliwa

Zamocowana w górnej części silnika pompa jest napędzana przez wałek rozrządu za pomocą popychacza, który działa na jedną z jego krzywek. Z czasem popychacz ulega zużyciu, co zmniejsza efektywność pracy pompy paliwa i prowadzi do przemieszczania się opiłków metalu do oleju. Mimo że obecność opiłków w oleju nie stanowi dużego zagrożenia, to jednak zmniejszona efektywność pompy może powodować przerywanie pracy silnika podczas przyspieszania.

Rozrząd

Mechanizm rozrządu smarowanego olejem okazał się stosunkowo solidny. Oznacza to większą wytrzymałość niż porównywalne mechanizmy w innych silnikach, jednak nie dorównuje najprostszej budowie z suchym paskiem. Dodatkowo to rozwiązanie niesie ze sobą ryzyko niedoboru ciśnienia oleju spowodowanego zapchanym filtrem siatki przez resztki paska. Wskazane jest dokonywanie wymiany częściej niż co 100 tys. km wraz z dokładnym przepłukaniem układu smarowania. Problem z rozrządem w tym silniku jest jednak taki, że w przypadku awarii mechanik potrzebuje wiele czasu na wymianę napędu, a to niestety przekłada się na wyższe koszty dla właściciela pojazdu.

Żywotność silnika

Silniki 1.0 EcoBoost wykazują dość dobrą trwałość jak na nowoczesne motory, często osiągając około 200 tysięcy kilometrów, pod warunkiem odpowiedniej pielęgnacji. Do tego momentu, łańcuch rozrządu powinien zostać wymieniony dwukrotnie, a olej zmieniony ponad 20 razy. Zaleca się również co drugą lub trzecią zmianę oleju przeprowadzenie płukania układu smarującego w silniku.

Podczas typowego użytkowania, przebiegi przekraczające 200 tys km bez większych problemów są rzadkością, mimo że zdarzają się jednostki osiągające ponad 300 tys. km. Nie powinno się opierać na wskazaniach przebiegu aut na rynku wtórnym, ponieważ wiele pojazdów ma już silnik po wymianie. Warto mieć świadomość, że w przypadku tych motorów pierwsze znaczące usterki często pojawiają się po kilku latach eksploatacji, przy około 100 tys. km przebiegu.

Sprawdź poniżej, jak dbać o samochód z silnikiem 1.0 EcoBoost, aby posłużył jak najdłużej.

Co zwiększa trwałość silnika 1.0 EcoBoost?

Oto, jakie czynniki po stronie kierowcy przedłużają żywotność tej jednostki napędowej:

Styl prowadzenia pojazdu

Sposób, w jaki poruszamy się samochodem, ma znaczący wpływ na trwałość silnika. Agresywne prowadzenie, częste przyspieszanie i gwałtowne hamowanie mogą przyczynić się do większego zużycia silnika. Dlatego istotne jest, aby jeździć z umiarem i dostosować styl jazdy do warunków drogowych.

Jakość paliwa

Jakość paliwa, którego używamy w czasie jazdy, także może mieć wpływ na żywotność silnika. Paliwo niskiej jakości może zawierać zanieczyszczenia, które mogą negatywnie wpływać na działanie silnika. Dlatego zawsze warto wybierać renomowane stacje benzynowe i korzystać z paliwa wysokiej jakości.

Warunki użytkowania

Sposób, w jaki korzystamy z pojazdu, ma również wpływ na wydajność silnika. Częste podróże w trudnych warunkach, takie jak jazda po nierównych trasach lub jazda w skrajnych temperaturach, mogą przyczyniać się do większego zużycia silnika. W takich sytuacjach istotne jest regularne przeprowadzanie przeglądów i konserwacji.

Przeglądy i serwisowanie

Należy przestrzegać zaleceń producenta i regularnie sprawdzać stan techniczny pojazdu. Można wówczas wcześnie wykryć pierwsze problemy z silnikiem i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Regularna wymiana oleju i filtrów pomaga utrzymać silnik w dobrej formie. Dodatkowo, zaleca się wymianę płynu hamulcowego co dwa lata, aby uniknąć poważniejszych problemów.

Dodatki do oleju silnikowego przedłużające żywotność 1.0 EcoBoost – stosować czy nie?

Dla starszych silników 1.0 EcoBoost, zwłaszcza tych, które miały wielu właścicieli, zaleca się dodawanie wysokiej jakości dodatków przy wymianie oleju. Takie silniki często pracują pod dużym obciążeniem i są mocno zużyte. Wtedy dolanie preparatów, które poprawiają pracę silnika i zmniejszają zużycie oleju, może przedłużyć jego żywotność.

Kiedy warto użyć preparatu do oleju? Zawsze, gdy:

  • samochód wydaje się słabszy, pomimo braku widocznych problemów
  • spalanie zaczyna rosnąć
  • z rury wydechowej wydobywa się czarny dym podczas uruchamiania silnika
  • silnik pracuje głośno.

Ceramizer – skuteczny dodatek do oleju napędowego

Dodatki do oleju firmy Ceramizer stanowią skuteczną metodę na zwiększenie trwałości silnika. Dlaczego warto dodać je do oleju podczas jego wymiany? Oto zalety stosowania:

  • zmniejszają zużycie paliwa o 3-15%
  • redukują zużycie oleju napędowego i wydłużają jego żywotność o przynajmniej 50%
  • pomagają w utrzymaniu właściwego ciśnienia w układzie olejowym
  • ułatwiają rozruch silnika, szczególnie w trudnych warunkach
  • zmniejszają głośność pracy silnika
  • poprawiają wydajność i ogólną dynamikę pojazdu
  • zmniejszają tarcie na metalowych powierzchniach silnika
  • ograniczają konieczność napraw
  • chronią przed korozją i szkodliwymi substancjami chemicznymi.

Dodatki do oleju silnikowego są polecanym sposobem na zwiększenie trwałości silnika 1.0 EcoBoost.

Ile wytrzyma silnik 1.0 EcoBoost – podsumowanie

Podsumowując, mały, trzycylindrowy silnik benzynowy opracowany przez Forda odznacza się nie tylko niskim zużyciem paliwa, ale także solidną trwałością. Dzięki odpowiedniej konserwacji i regularnym przeglądom, silnik 1.0 EcoBoost może dojść do 200 tys. kilometrów bez większych usterek.

Przy właściwej eksploatacji, ten silnik może służyć przez wiele lat i zapewnić płynną jazdę. Ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju, filtrów i innych elementów silnika, a także stosowanie dobrej jakości dodatków do oleju silnikowego, aby zapewnić mu długą żywotność. Konsekwentne dbanie o silnik 1.0 EcoBoost przyniesie korzyści w postaci ekonomicznej eksploatacji i uniknięcia nieplanowanych napraw.

Poprzedni post:
Ile wytrzyma silnik 1.2 TSI?
Następny post:
Ile wytrzyma silnik 1.4 Turbo Opel?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *