Remont silnika to coś, czego wszyscy staramy się za wszelką cenę uniknąć. Wybierając nowy samochód, szczególną uwagę zawracany na właściwości, które mogłyby świadczyć o późniejszych problemach i usterkach. Jednak istnieją pewne sprawdzone sposoby, które pozwolą Ci na dodatkowe zabezpieczenie silnika.
Jak dbać o silnik?
Silnik to nie tylko niemal najistotniejszy element każdego pojazdu, ale także mechanizm, który znacząco wpływa na komfort jazdy. W związku z tym warto dbać o jego odpowiednią kondycję. Jedną z głównych przyczyn nadmiernego zużycia silnika jest przede wszystkim jego nieprawidłowe użytkowanie. Wynika ono z chwilowego zaniku smarności przy nadmiernym obciążaniu nierozgrzanego silnika lub zbyt dużym obciążeniu jednostki napędowej na za niskich obrotach. Często również sam sposób jazdy wpływa na niszczenie mechanizmu. Zarówno mniej, jak i bardziej doświadczeni kierowcy mają tendencję do tzw. rwanej i gwałtownej jazdy, która wpływa na wzrost temperatury oraz rozrzedzenie oleju. Poza tym, aby nasz silnik służył nam jak najdłużej, należy również pamiętać o systematycznej wymianie wszelkiego rodzaju płynów eksploatacyjnych, takich jak olej, filtr oleju czy filtr powietrza.
Jaki olej do silnika?
Podczas wymiany płynów eksploatacyjnych, wiele osób zastanawia się nad tym, jaki olej wybrać. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu olej zalecany przez producenta. Jednak przede wszystkim należy pamiętać o tym, by każda wymiana odbywała się średnio co 10 000 km. Mimo iż producenci często zapewniają o możliwości jazdy nawet do 30 000 km, warto wiedzieć, że po około 100-150 tys. km silnik może zacząć brać olej. Dużo bardziej skomplikowaną kwestię stanowią dodatki do oleju silnikowego.
Ranking dodatków do oleju silnikowego
Choć wokół wszelkiego rodzaju dodatków narosło wiele mitów, warto pamiętać o tym, że odpowiednio dobrany dodatek do oleju może znacząco przedłużyć żywotność naszego pojazdu. Jeśli nie wiemy, jakie dodatki do oleju silnikowego zastosować, najlepiej jest kierować się kryterium funkcjonalności. Jednym z bestsellerów jest zdecydowanie polski dodatek do oleju silnikowego Ceramizer, który nie tylko wytwarza warstwę ceramiczną zapobiegającą tarciu metalu o metal, ale również wykazuje właściwości regenerujące. Sam proces regeneracji odbywa się automatycznie podczas jazdy, dzięki czemu jesteśmy w stanie uniknąć kłopotliwego demontażu silnika.
Ile kosztuje remont silnika?
Jednym z najczęstszych problemów z silnikiem jest tzw. branie oleju. Wówczas warto wziąć pod uwagę przykrą ewentualność, jaką w skrajnym przypadku zużycia pojazdu, jest remont silnika. Koszt tego typu przedsięwzięcia może wahać się od 1500 do nawet 5000 zł. Jednak zanim do tego dojdzie, warto zacząć od zbadania poziomu brania oleju na 1000 km, by oszacować skalę zjawiska. Podczas wstępnej diagnozy możemy również przyjrzeć się spalinom – jeśli mają niebieskawo-szary odcień, wówczas prawdopodobnie nasz silnik bierze olej. Aby się upewnić, możemy również wykonać pomiar ciśnienia sprężania za pomocą manometru wkręconego w otwór cylindra. Tym sposobem, jesteśmy w stanie zweryfikować stan pierścieni tłokowych i sprawdzić, czy któryś z nich nie uległ zapieczeniu. Jednak jeśli chcemy uniknąć tego kosztownego i czasochłonnego działania, możemy również postawić na odpowiedni dodatek do oleju silnikowego o właściwościach regenerujących. Tym samym, uda nam się zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale również czas. Proces regeneracji odbywa się w trakcie jazdy, dzięki czemu unikamy problematycznego demontażu silnika.