Powered by Smartsupp
zużycie silnika

Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia silnika?

Silnik to najważniejsza część pojazdu – auto bez niego jest jak człowiek bez serca, po prostu nie “działa”.

Poznaj najczęstsze przyczyny zużycia silnika, co pozwoli ci uniknąć w przyszłości problemów z silnikiem i dylematów typu: “co jest lepsze wymiana silnika czy jego remont?”, lub “ile kosztuje remont silnika?”

Poznaj 5 najczęstszych przyczyn zużycia silnika i dowiedz się jak dodatkowo zabezpieczyć swój silnik przed zużyciem.

Najczęstsze przyczyny zużycia silnika:

1.Słabej jakości materiały z których wykonany jest silnik – czyli tzw. nieudana konstrukcja

Zanim przejdziemy do przyczyn zużycia silnika, które są spowodowane błędami czysto eksploatacyjnymi, warto nadmienić, że występują siniki bardziej i mniej odporne na zużycie. Znane są opowieści o niezniszczalnych silnikach Mercedesa W123 czyli tzw. “beczki” z silnikiem 2.0 benzyna, które bez remontu pokonywały nawet 1 000 000 (milion) km. Z wyjątkowo wysokiej wytrzymałości na zużycie znane są również między innymi silniki 1.9 TDI oraz 1.6 MPI z grupy VW czy 2.4 turbo czy choćby 2.5 turbo z Volvo.

Z drugiej strony, mamy też silniki o wyjątkowo niskiej trwałości które już po 100 000 km kwalifikują się do remontu. Dlatego zawsze przed zakupem auta, warto poczytać nieco na temat nie tylko samego pojazdu ale i konkretnego typu silnika.

2. Wymienianie oleju rzadziej niż co 10 000 km

Choć niektórzy producenci zalecają wymiany oleju nawet co 40 000 km, my zalecamy wymiany oleju co 10 000 km. Olej silnikowy smaruje praktycznie każdą część silnika która podlega tarciu. Smaruje między innymi pierścienie tłokowe, gładzie cylindrów, panewki korbowodowe, krzywki wałka rozrządu czy łożyskowanie turbosprężarki.

wymiana oleju

Co się dzieje z olejem który przepracuje 20 tysięcy, 30 tysięcy i więcej kilometrów? Przede wszystkim olej pod wpływem wysokiej lokalnej temperatury ulega degradacji i traci swoje właściwości smarne i lepkość. Dodatkowo, część gazów powstałych na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej trafi do skrzyni korbowej, wpływając na olej i stopniowo zanieczyszczając go kwasami i tlenkami. W rezultacie zwiększa się tarcie, wzrasta temperatura, potęguje zużycie części.

Banner 1

3. Pokonywanie krótkich dystansów

Podczas uruchamiania silnika zimą powierzchnie tarcia silnika zużywają się podobnie do pokonania nawet 300 kilometrów normalnej jazdy. Co więcej, w trakcie jazdy na krótkich dystansach, silnik jest w trybie ciągłego rozgrzewania, a układ wtryskowy podaje w tym czasie zwiększone dawki paliwa. W starszych gaźnikowych pojazdach było to zastosowanie dźwigienki tzw. ssania, w nowszych odbywa się to samoczynnie.

Ta zwiększona ilość podanego paliwa w połączeniu z „zimną” komorą spalania powoduje niepełne spalanie paliwa i ściekanie jego resztek/skroplin po ściankach cylindra do misy olejowej. Wpływa to zarówno na rozrzedzenie oleju, jak i obniżenie jego parametrów smarnych. Jest to dodatkowy powód aby pamiętać o regularnej wymianie oleju co 10 000 km.

4. Agresywny styl jazdy – zwłaszcza na zimnym, nie rozgrzanym silniku

Styl jazdy – to, jak użytkujesz pojazd, ma znaczący wpływ na jego bezawaryjność. Dynamiczne ruszanie i wyprzedzanie tuż po uruchomieniu zimnego silnika nie jest dobrym pomysłem. Olej ma swoje pełne właściwości ochronne w określonej temperaturze. Gdy silnik nie jest w pełni rozgrzany, zimny olej nie zapewni jego pełnej ochrony. To dlatego nie należy jeździć dynamicznie zanim w pełni rozgrzejemy silnik. Do zasady tej stosuje się cały świat motorsportu i warto stosować się do niej również w użytkowaniu “zwykłych” pojazdów. Można to porównać do sportowca, którzy przed sprintem na 100 metrów nie wykona rozgrzewki – takie zachowanie diametralnie zwiększa ryzyko kontuzji i jest skrajnie nieodpowiedzialne.

licznik samochodowy

Do oceny tego czy silnik jest w pełni rozgrzany, najbardziej istotna jest temperatura oleju. Niestety wwiększość pojazdów nie posiada na desce rozdzielczej wskaźnika temperatury oleju, dlatego dla ułatwienia można przyjąć, że zanim zaczniemy dynamicznie przyśpieszać i obciążać silnik, jednostka napędowa powinna osiągnąć temperature cieczy chłodzącej w zakresie normy/połowy skali – najczęściej 90 °C. W wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej jest wyposażony praktycznie każdy współcześnie produkowany pojazd.

Wyłączanie silnika tuż po szybkiej i dynamicznej jeździe w przypadku silników turbodoładowanych (diesli jak i benzynowych) również może mu zaszkodzić. Daj silnikowi 2-3 minuty pracy na biegu jałowym po dynamicznej jeździe aby olej odebrał ciepło z np. łożyskowania turbosprężarki i odpowiednio schłodził miejsca tarcia. Dobrym pomysłem po dynamicznej jeździe w trasie (np. na autostradzie) jest przejechanie kilku ostatnich kilometrów łagodnie, na niskich obrotach, aby silnik schłodził się podczas jazdy.

5. Tankowanie „taniego” paliwa na nierenomowanych stacjach

Tak, wiem że niektórzy zadadzą pytanie – a jaki to ma wpływ na silnik? Ma i to dosyć istotny. Pierwszy element który ulegnie zużyciu to wtryski paliwa, które są bardzo czułe na słabą jakość paliwa (wtryski są smarowane paliwem). Oszczędzanie 5 zł na tankowaniu może kosztować nas nawet 2 000-6 000 zł przy wymianie wtrysków paliwa. Wątpliwa to oszczędność.

paliwo słabej jakości

Kolejne możliwe problemy to spalanie stukowe (silniki benzynowe), które potrafi bardzo szybko “zniszczyć” silnik oraz problemy z katalizatorem i sondą lambda. Nie warto oszczędzać na paliwie wątpliwego pochodzenia.

Banner 2

Jak dbać o silnik?

Zapewne znasz takie powiedzenie: “lepiej zapobiegać niż leczyć”. Zastosuj je, by cieszyć się sprawnym, silnikiem przez długie lata.

  1. Wymieniaj olej co 10 000 km nawet jeśli producent zaleca wydłużone terminy wymiany.
  2. Nigdy nie praktykuj dynamicznej jazdy autem na zimnym silniku. Pamiętaj o rozgrzaniu silnika zanim będziesz wciskał „pedał gazu w podłogę”.
  3. Tankuj paliwo na znanych, renomowanych stacjach.
  4. Stosuj dodatek do oleju, który utworzy warstwę ochronną na metalowych powierzchniach tarcia i zabezpieczy silnik przed zużyciem na 70 000 km oraz zregeneruje jego powierzchnie tarcia. Więcej o tym preparacie dowiesz się w dalszej części tekstu.

Zazwyczaj problem zauważamy, kiedy jest już nieco za późno. Remont silnika, wysoki koszt naprawy, brak samochodu przez określony czas – to wszystko wiąże się ze stresem. Można jednak tego uniknąć.

Wspomagaj działanie – stosuj Ceramizery

Nie zawsze udaje się spełnić wszystkie zalecenia które pozwolą zapobiec zużyciu silnika. Komu nigdy nie zdarzyło się wyprzedzać na nie w pełni nagrzanym silniku lub przeciągnąć wymiany oleju? Jeżeli dodamy do tego coraz niższą jakość materiałów używanych do produkcji silników, przy coraz większych obciążeniach jakie muszą znieść współczesne silniki (np. downsizing czyli uzyskanie jak najwięcej mocy z jak najmniejszej pojemności), to okazuje się, że silnik potrzebuje dodatkowego zabezpieczania przed zużyciem, aby był sprawny nie tylko po 100 tys. km , ale również po 200 tys, 300 tys, 400 tys, 500 tys i więcej kilometrów.

Z pomocą przychodzą tu dodatki do oleju marki Ceramizer, które tworzą warstwę ceramiczno-metalową o niskim współczynniku tarcia. Warstwa ta posiada 8- krotnie niższy współczynnik zużycia zabezpieczonej Ceramizerem powierzchni tarcia – w porównaniu do powierzchni metalowej, nie zabezpieczonej Ceramizerem.

Co to dla ciebie oznacza? To, że stosując Ceramizery możesz wydłużyć żywotność swojego silnika – jego metalowych powierzchni tarcia do 300, 400, 500 i więcej tys. km.

Obejrzyj test jazdy bez oleju który potwierdza właściwości ochronne utworzonej warstwy ceramiczno-metalowej – nawet mimo braku oleju w silniku.

Przed i po ceramizacji

Dodatkowo, Ceramizer tworząc warstwę na powierzchniach tarcia, wypełnia wżery i zużyte powierzchnie – ma właściwości regenerujące. Tym samym, w wielu przypadkach zmniejsza branie oleju (spowodowane zużyciem pierścieni tłokowych) oraz wycisza pracę silnika.

Dodatki do oleju silnikowego Ceramizer możesz zaaplikować w takich pojazdach jak: samochody, motocykle, samochody ciężarowe, skutery, traktory, a także kosiarki. Kierowcy pierwsze efekty zauważają już po przejechanych 200 kilometrach a pełen proces tworzenia warstwy trwa 1500 km od momentu dodania preparatu do oleju.

Dodatki do oleju silnikowego Ceramizer, czy warto?

Ceramizer jest skutecznym sposobem na zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Dodatkowo ten dodatek do oleju regeneruje powierzchnie tarcia silnika i tym samym zmniejsza branie oleju oraz wycisza silnik. O jego skuteczności świadczy ponad 240 stron opinii i liczne testy które można znaleźć zarówno na stronie www.ceramizer.pl jak i na wielu forach, czy kanałach na youtube.

W połączeniu z niewielkim kosztem stosowania i bezpieczeństwie stosowania (produkt dostępny na rynku ponad 15 lat) – jest to skuteczny sposób na zabezpieczenie silnika przed zużyciem i dodatkowo przywrócenie jego nominalnego stanu.

Poprzedni post:
Czy istnieje alternatywa dla Ecodriving?
Następny post:
Jakie są przyczyny zużycia skrzyni biegów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *