Silnik 1.0 TSI – ile wytrzyma?

Silnik 1.0 TSI to jednostka napędowa, która zdobyła uznanie wśród wielu kierowców dzięki swojej wydajności i oszczędności. Jest to silnik benzynowy, który stworzył Volkswagen, jeden z największych producentów samochodów na świecie, i który oferuje imponujący stosunek moc – pojemność. Jednakże wiele osób zastanawia się, ile taki silnik może wytrzymać i jak długo będzie sprawny.

Często pojawiają się różne opinie na temat trwałości silnika 1.0 TSI, ale wiele zależy od regularnego serwisowania i właściwej eksploatacji. Istnieje wiele przypadków, gdzie silniki te przekraczają znaczące przebiegi bez większych problemów, co świadczy o ich solidnej konstrukcji.

W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, ile silnik 1.0 TSI może wytrzymać, jakie czynniki mogą wpłynąć na jego trwałość i jak dbać o tę jednostkę napędową, aby cieszyć się jej płynnym działaniem przez wiele lat.

Silnik 1.0 TSI – dane techniczne

Ta trzycylindrowa jednostka ma pojemność 999 cm3. Wyposażona jest w głowicę cylindrów wykonaną z aluminium z zintegrowanym kolektorem wydechowym. W każdym cylindrze są 4 zawory (łącznie 12), które są sterowane za pomocą dźwigienek zaworowych. 1.0 TSI wyposażony jest w hydrauliczne kompensatory luzów zaworowych.

Dwa wałki rozrządu, napędzane paskiem, umieszczone są w osobnej obudowie zlokalizowanej na wierzchu głowicy cylindrów. Wałki są niezmiennie zintegrowane w jeden moduł.

Blok cylindrów silnika 1.0 TSI wykonano z odlewanego ciśnieniowo stopu aluminium. Posiada on otwartą konstrukcję z odlewami tulej cylindrowych. W silniku zastosowano kuty stalowy wał korbowy i tłoki aluminiowe. Zaawansowana konstrukcja silnika oraz doskonałe wyważenie elementów umożliwiły wyeliminowanie wałka wyważającego, mimo 3-cylindrowej konstrukcji.

Oczywiście, podobnie jak w przypadku każdej jednostki TSI, jest to silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (w przeciwieństwie do 1.0 mpi, który posiada pośredni wtrysk paliwa). Volkswagen zdecydował się na zastosowanie 5-otworowych wtryskiwaczy magnetycznych, które cechuje niezwykle wysoka wydajność i precyzja podczas podawania paliwa. Paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem wynoszącym aż 250 barów. Turbosprężarka jest regulowana przez elektryczny zawór, który kontroluje ciśnienie doładowania, osiągające maksymalnie 1.6 bara.

Filtr cząstek stałych oraz specjalne rozwiązania konstrukcyjne w jednostce pozwalają spełnić normę EU 6AG.

1.0 TSI – w jakich samochodach został zamontowany?

1.0 TSI znajduje się pod maską takich samochodów jak:

  • VW – Golf, Up, Polo T-Roc, T-Cross, Sportsvan
  • Škoda – Fabia, Octavia, Karoq, Kamiq
  • Seat – Ibiza, Arona, Ateca
  • Audi – A1, A3, Q2

Osiągi i spalanie

W zależności od wersji motor generuje moc 82, 86, 90, 95, 110 lub 115 KM oraz maksymalny moment obrotowy między 160 a 200 Nm. Silnik szybko reaguje – w ruchu miejskim nie zauważymy znacznego braku mocy. Problem pojawia się dopiero przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie. Na razie specjaliści nie zgłaszają nadmiernego zużycia oleju silnikowego, co jest różne od większych jednostek TSI. Dolewki oleju na poziomie 0,2-0,3 litra nie stanowią powodu do niepokoju. Jednostka jest dość cicha i stosunkowo dobrze pracuje na niskich obrotach.

1.0 TSI to sinik oszczędny. Polo, Ibiza czy Fabia z tą jednostką napędową zużywają średnio 6 litrów paliwa na 100 kilometrów. Citygo i Up zużywają mniej paliwa – około 5,5 litra. Miejskie crossovery T-Cross, T-Rock, Kamiq i Karoq spalają już około 7 litrów paliwa na 100 km. Na autostradzie zużycie może nawet wzrosnąć do 9 litrów. Mały silnik musi po prostu intensywniej pracować, aby napędzić większy samochód.

Silnik 1.0 TSI – ile wytrzyma? Podsumowanie

Producent określił, że pasek rozrządu powinien wytrzymać ponad 200 000 km. Po osiągnięciu tego przebiegu zaleca się tylko jego kontrolę. Podczas wprowadzania silnika do oferty, Volkswagen informował, że pasek powinien przetrwać całą eksploatację silnika. Jednak praktyka wskazuje, że lepiej jednak skrócić okres wymiany rozrządu.

Regularny serwis jednostki, w tym serwis olejowy i wymiana oleju co roku lub co 15 tys. km zapewni, że silnik będzie służył długo i bezproblemowo. Ab zmniejszyć tarcie między elementami silnika, do oleju warto dodawać Ceramizer, który tworzy również powłokę ochronną. Redukuje ona zużycie i wydłuża żywotność podzespołów silnika. Dodatkowo poprawia również wydajność silnika i obniża zużycie paliwa.

Podsumowując: silnik 1.0 TSI cieszy się bardzo dobrą opinią, osiąga duże przebiegi i nie wykazuje żadnych częstych awarii.

Poprzedni post:
Ile wytrzyma silnik na LPG? Żywotność silników z instalacją gazową
Następny post:
Ile wytrzyma silnik 2.0 TFSI?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *