Skrzynia biegów jest nośnikiem napędu – sprawia, że obroty silnika są optymalne, mimo różnej prędkości jazdy i obciążeń. Bezpieczna eksploatacja silnika jest możliwa tylko wtedy, gdy przekładnia jest we właściwym stanie. Jeśli więc chcesz, by naprawa skrzyni biegów nie stała się Twoim problemem, zareaguj zawczasu.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Do najczęstszych powodów zużywania się skrzyni biegów należy, między innymi, zbyt szybka zmiana biegów – w tej sytuacji koła zębate uderzają w siebie z dużą siłą, zamiast idealnie się w siebie wpasować. Równie częsta jest jazda na biegu, który nie jest odpowiedni w stosunku do prędkości jazdy i obciążenia silnika – w ten sposób łatwo o przeciążenie, a tym samym szybsze zużycie łożysk skrzyni.
Inną przyczyną jest jazda ze zbyt małą ilością oleju lub jazda z przepracowanym olejem. Warto zatem pamiętać nie tylko o tym, by często sprawdzać poziom oleju w skrzyni biegów, ale też regularnie go wymieniać. Nawet jeśli dysponujesz modelem, w którego instrukcji nie zaleca się wymiany oleju, w praktyce po przejechaniu około 60000 – 70000 km warto w ten właśnie sposób przedłużyć życie przekładni.
Oprócz regularnego sprawdzania oleju przekładniowego i unikania agresywnej jazdy warto raz na jakiś czas sprawdzić obudowę i podwozie pod kątem ewentualnych wycieków – pozwoli to na sprawniejszą wymianę uszczelki, z którą zazwyczaj w takim przypadku masz problem. Dzięki temu usterka nie przyczyni się do poważniejszych awarii.
Wymiana i regeneracja skrzyni biegów
Jeśli profilaktyka zawiedzie, pozostają Ci dwie opcje: remont skrzyni biegów albo wymiana skrzyni biegów. Pierwsze problemy z przekładnią mogą się zacząć po przejechaniu 150 – 200 tys. km i zazwyczaj dotyczą drobnych uszkodzeń. Wymiana łożyska, kół zębatych i synchronizatorów to tylko przykłady potencjalnych napraw do wykonania. Na ostateczny koszt wpływ ma jednak nie tylko cena wymienianej części, ale też materiały niezbędne do wymienienia jej oraz typ, model i wiek pojazdu.
Przykładowo, koszt łożysk do wymiany mieści się w zakresie od 400 do 1000 zł. Z kolei ich wymiana przez mechanika wraz z wymianą uszczelniaczy sięga przedziałów cenowych w tysiącach – taki zabieg może kosztować do 2500 zł.
Multum zmiennych powoduje, że niemożliwe jest jednoznaczne wskazanie, jak kosztowna będzie naprawa skrzyni biegów. Cena remontu może też przewyższać wymianę tego segmentu, dlatego słuszną alternatywą jest wymiana skrzyni biegów. Kupując używaną przekładnię, musimy zwrócić uwagę na barwę i gęstość oleju przekładniowego – jeśli znajdziemy w nim opiłki metalu lub będzie go niewiele, najlepiej wstrzymać się przed zakupem. Koszt regenerowanego podzespołu oscyluje wokół 1500 zł. Do tej kwoty należy też doliczyć koszt wymiany przekładni, który może wynieść od 300 do 1000 zł.
Trzecia opcja – regeneracja skrzyni biegów
Inną alternatywą zażegnania niepokojących hałasów i zgrzytania przy zmianie biegów może być Ceramizer do skrzyni biegów. Czy warto zastosować ten dodatek? Zdecydowanie tak. Jest on odpowiedzią na dręczące pytanie: jak wyciszyć łożyska w skrzyni biegów? Warto jednak pamiętać, że proces ten nie jest natychmiastowy – na poprawę sytuacji i wydłużenie trwałości mechanizmów możesz liczyć po przebyciu około 1500 km- tyle tworzy się warstwa metaloceramiczna na powierzchniach tarcia metalu o metal w skrzyni.
Dodatek do skrzyni biegów nie pomoże, gdy przyczyną złego stanu przekładni jest awaria mechanizmu lub gdy jest ona nadmiernie zużyta. Ceramizer- tworząc na niej trwałą ceramiczno-metalową warstwę, zabezpiecza nie tylko przed tarciem, ale i przed przegrzaniem. W przypadku umiarkowanego zużycia przekładni rozsądnym rozwiązaniem jest regeneracja skrzyni biegów. Cena preparatu jest o wiele niższa niż potencjalna naprawa – już do 100 zł możesz wpłynąć na zabezpieczenie i lepszą pracę swojej skrzyni biegów.